۰۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۵۰۶۵۰
امام جمعه کهنوج:

سخن باید از روی علم و آگاهی باشد

خبرگزاری رسا - امام جمعه کهنوج گفت: هر وقت انسان سخنی را مطرح می کند باید از روی علم و آگاهی باشد و خداوند متعال در قرآن می فرماید جایی که علم ندارید سکوت کرده و اظهار نظر نکنید.
حجت الاسلام اکبر افشارمنش امام جمعه کهنوج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در جنوب کرمان، حجت الاسلام اکبر افشارمنش، در خطبه های این هفته نماز جمعه کهنوج با تبریک به مناسبت سالروز میلاد با سعادت امام موسی کاظم (ع)، افزود: امام کاظم (ع) در سن 25 سالگی امامت امت اسلامی را بر عهده گرفت و 35 سال دوران امامت آن حضرت بود، ایشان بنا بر نقلی 14 و در برخی اقوال 7 سال در زندان بوده که دوران بسیار سختی را گذراند.

وی با اشاره به حدیثی از امام موسی کاظم(ع)، گفت: کسی که بی نیازی می خواهد بدون آنکه مال و ثروتی داشته باشد و بخواهد قلبش از حسد پاک و دینش سالم باشد باید از خدا عقل کامل بخواهد و کسی که عقلش کامل باشد آن چیزی که خداوند به او داده قانع است اما کسی از داده های خداوند قانع نباشد بی نیازی را درک نخواهد کرد.

خطیب جمعه کهنوج با اشاره به سبک زندگی اسلامی، اظهار داشت: انسان شیوه درست رفتار با اطرافیان خود را بداند و حتی وقتی می خواهد با کسی نزاع کند مطالب خلاف شرع را به زبان نیاورد.

حجت الاسلام افشارمنش ادامه داد: تأکیدات فراوانی در آموزه های دینی در باب سخن گفتن بیان شده است؛ هر وقت انسان سخنی را مطرح می کند باید از روی علم و آگاهی باشد و خداوند متعال در قرآن می فرماید جایی که علم ندارید سکوت کرده و اظهار نظر نکنید.

وی با بیان این که انسان باید به گفته خود ایمان داشته باشد، گفت: ادب در گفتار از دیگر ویژگی های سخن گفتن است و سخن بی ادبانه موجب کینه، اختلاف و نزاع می شود.

وی سخن با پشتوانه را از دیگر شاخصه های سخن گفتن دانست و افزود: قرآن کریم در این باره می فرماید؛ سخن محکم و با پشتوانه بگویید و در آیات و روایات در مورد سخن گفتن با پدر و مادر به نرمی و بزرگوارانه سخن گفتن توصیه می کند.

حجت الاسلام افشار منش ادامه داد: با گناهکار باید با نرمی، با نادان با کرامت و با منافق محکم و با مومنان پاکیزه سخن بگوییم.

حجت الاسلام افشارمنش با اشاره به سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی، گفت: در اسلام به امر سواد آموزی و طلب علم سفارش های فراوانی شده به طوری که علم برای ما واجب شده است و برای یادگیری علم و دانش انسان باید سختی و زحمت بکشد.

وی یادآور شد: در ارتباط ریشه کنی بی سوادی گام های موثری انجام شده است و برنامه های ویژه ای از سوی آموزش و پرورش و نهضت سواد آموزی در حال اجرا است و قرار بر این است که تا سال 92 بی سوادی از منطقه جنوب کرمان ریشه کن شود./971/پ202/پ

ارسال نظرات