۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۱۵۰۷۴۱
در میزگرد ارتقای آگاهی طلاب مشهد مطرح شد؛

دوری از معنویت روان فرد و جامعه را به خطر می‌اندازد

خبرگزاری رسا ـ معاون فنی مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: اساس دین٬ نشاط است که برداشت‌های اشتباه از دین٬ انسان را دچار اشتباه می‌کند؛ اولین دلیل مشکلات روانی٬ دوری از معنویت و نشاط است که باید به جای انتقال اندیشه‌ها٬ اندیشیدن را یاد داد.
نشست «ما و مسئله سبک زندگي»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد٬ رضا سعیدی٬ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ظهر امروز در میزگرد ارتقای سطح آگاهی طلاب که با موضوع ایدز و راه‌های پیشگیری از آن در جامعه‌المصطفی‌(ص)العالمیه، مجتمع آموزش عالی مشهد برگزار شد، گفت: سلامت یعنی رفاه کامل جسمی٬ روحی، اجتماعی و معنوی که شخص سالم به دارنده هر چهار مورد گفته می شود.

 

وی به نقش علمای دین و روحانیت در نشر فرهنگ سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: اکثر جامعه نیازمند کسانی هستند که راه را برای آنان مشخص کنند و این کار به عهده عالمان دینی و حکومت هر جامعه است؛ چنان‌که در روایتی از ائمه معصومین(ع) نیز نقل شده که هیچ جامعه‌ای اصلاح نمی‌شود مگر دو دسته اصلاح شوند٬ علما و حاکمان.

 

وی با کافی ندانستن مراکز امدادی پیرامون حرم رضوی خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود اقامتگاه‌های متعدد اطراف حرم و حجم مسافر و زائری که وجود دارد٬ مراکز بهداشتی و امدادی کافی وجود ندارد که برای جبران این نقص در فواصل زمانی با حجم بالای زائر٬ شاهد برپایی چادرهای امداد هستیم.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به سیر شناخت بیماری HIV (ایدز) در جهان اشاره و تصریح کرد: حدود 50 سال از شناخت این بیماری در جهان می‌گذرد و با تحقیقات گسترده دانشمندان در این زمینه٬ همه متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه مقابله با این بیماری٬ پیشگیری است.

 

وی ادامه داد: یکی از عواملی که باعث انتقال این بیماری می‌شود، مسائل اخلاقی است که متأسفانه در جامعه جوان ما رو به افزایش است و علت آن در زمینه‌های اعتقادی و بی‌بند و باری اخلاقی دیده می‌شود؛ این وظیفه بر دوش علمای دین و روحانیت است که با زمینه‌سازی مناسب و آموزش دینی٬ مانع پیشرفت این راه انتقال شوند.

 

سعیدی با انتقاد از عدم رسیدگی مناسب افراد جامعه به سلامت جسمی خود، اظهار داشت: متأسفانه یکی از نادرست‌ترین سبک‌های زندگی را مردم ایران دارند؛ ورزش و فعالیت فیزیکی مؤثرترین امر در سلامت جسمی و روحی انسان است که در کشور ما به این مقوله به خصوص در حوزه بانوان توجه کمی شده و باعث بروز مشکلات متعدد جسمی و روحی می‌شود.

 

همچنین خدایی٬ معاون فنی مرکز بهداشت استان خراسان رضوی دیگر سخنران این نشست بود که به اهمیت شناخت خویشتن در بهبود زندگی افراد اشاره کرد و گفت: هدف از یادگیری تمام علوم٬ شناخت خود است که این شناخت باعث شناخت خداوند می‌شود و اگر کسب علوم به شناخت خود منجر نشود٬ اتلاف عمر است.

 

وی افزود: خود٬ همان سلامتی است که چهار بعد جسمی٬ روحی٬ اجتماعی و معنوی را شامل می‌شود؛ اما ما در فراگیری این ابعاد، دچار افراط و تفریط شده و به آن توجه نمی‌کنیم.

 

معاون فنی مرکز بهداشت استان خراسان رضوی تأکید کرد: اسلام برای ایجاد اعتدال در چهار بعد وجودی انسان آمده و در تمام اموری که مربوط به سلامت می‌شود٬ دستورات خاص داده شده است.

 

وی افزود: در مسائل مختلف٬ علاوه بر بعد معنوی٬ بعد جسمانی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد که بیماری HIV(ایدز) در بعد جسمانی انسان تأثیرگذار است و برای شناخت و پیشگیری از این بیماری٬ باید چهار بعد انسان مورد بررسی و شناخت قرار گیرد.

 

خدایی با محور دانستن شناخت خود در سلامت زندگی تصریح کرد: مجموعه خدمات بهداشتی و درمانی٬ 25 درصد سلامت انسان را تأمین می‌کند و بقیه این امر را ابعاد دیگر زندگی در برمی‌گیرد.

 

وی به تأثیرگذاری معنویت بر سبک زندگی انسان اشاره کرد و گفت: اساس دین، نشاط است که برداشت‌های اشتباه از دین٬ انسان را دچار اشتباه می‌کند؛ اولین دلیل مشکلات روانی نیز دوری از معنویت و نشاط است که در این زمینه باید به جای انتقال اندیشه‌ها٬ اندیشیدن را یاد داد.

 

وی تصریح کرد: یکی از عوامل مهم در کنترل این بیماری٬ ازدواج است که مورد تأکید قرار گرفته است، به گونه‌ای که خداوند پس از یاد خود٬ ازدواج را از بزرگترین امور یاد کرده است.

 

دکتر علی غلام پور، رییس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان رضوی نیز به رفتاری بودن این بیماری اشاره کرد و گفت: HIV(ایدز) یک بیماری رفتاری است که به سبک زندگی ارتباط مستقیم دارد و اکنون در سطح شهر مشهد پنج مرکز مشاوره و تست این بیماری فعال است.

 

علی حسین پور٬ کارشناس مسؤول ویروس HIV(ایدز) دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به بعد اجتماعی این بیماری اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی در موضوع ایدز٬ وجهه اجتماعی و بار روانی آن است٬ افراد مبتلا به این بیماری نیازمند همدردی و حمایت هستند و باید با آموزش و آگاهی بخشی رفتارهای مخاطره‌آمیز از پیشرفت شیوع این بیماری جلوگیری کرد و این وظیفه جامعه پزشکی و علمای دین است.

 

وی در پایان نسبت به گسترش این بیماری در کشورهای آسیایی هشدار داد و اظهار داشت: این بیماری از یک بیماری اروپایی٬ به یک بیماری در کشورهای در حال توسعه٬ به ویژه کشورهای آسیای میانه تبدیل شده است./932/پ202/س

 

ارسال نظرات