۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۱۵۰۸۱۵
آیت الله شبستری:

افزایش سن ازدواج در شأن جامعه اسلامی نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز با تأکید بر گسترش فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیرانه برای کاهش میزان طلاق گفت: افزایش سن ازدواج در شأن جامعه اسلامی نیست.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، امروز در دیدار کارکنان اداره کل ثبت احوال استان، با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص توقف سیاست کنترل جمعیت، اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که میانگین سنی جمعیت کشور افزایش یافته که بایستی با مدیریت لازم این معضل را کنترل کرد.

 

وی افزایش سن ازدواج میان جوانان را امری ناپسندیده و از دیدگاه اسلام مذموم دانست و خاطرنشان کرد: از دیدگاه مبانی عالی اسلامی انسان باید پس از رسیدن به سن بلوغ با مهیا نمودن مقدمات ازدواج اقدام به این سنت حسنه کند، البته والدین نیز باید فرزندان را با دید مثبت و اسلامی یاری کنند.

 

امام جمعه تبریز تجمل گرایی، تشریفات و ریخت و پاش‌های بیجا و هزینه‌بر را سدی بزرگ برای ازدواج ساده جوانان دانست و افزود: مهریه های سنگین، چشم و هم چشمی در جهیزیه و همچنین سخت گیری در انتخاب از دیگر موانع موجود در ترویج ازدواج اسلامی در جامعه است.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خواستار تبیین آثار سوء ازدواج های نابهنجار از سوی متولیان فرهنگی شد و تصریح کرد: بیش از هر زمان دیگری نیازمند ترویج ازدواج ساده، آگاهانه و به‌هنگام هستیم، چراکه این امر بسیاری از معضلات اجتماعی و اخلاقی جامعه را برطرف کرده و امنیت روانی را به ارمغان خواهد آورد.

 

آیت الله مجتهدشبستری داشتن شناخت مناسب زوجین در ازدواج از یکدیگر از جهات مختلف در پایداری زندگی و کاهش طلاق در جامعه را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به ضرورت اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه برای کاهش میزان طلاق گفت: افزایش سن ازدواج در شأن جامعه اسلامی نیست.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که آینده‌نگری از ویژگی‌های مهم مدیریت است، اظهار داشت: مدیران با ایمان، آینده را در نظر می گیرند، در حقیقت برنامه ریزی رکن و کلید موفقیت در مدیریت است، البته در کنار این موضوع مجموعه ای از مسائلی را که انسان را به هدف خود نزدیک می سازد، پیش بینی شود.

 

همچنین علی جعفری آذر مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی به ارایه گزارشی از فعالیت های این مرکز پرداخت و گفت: نرخ رشد جمعیت در استان در 9 ماهه امسال 2/1 دهم و پایین تر از متوسط کشور است، همچنین وضعیت آذربایجان شرقی در خصوص امید به زندگی در کشور، رتبه چهارم و در تعداد ولادت ها رتبه هفتم است.

 

بنا بر این گزارش در پایان این دیدار، سند هویتی آیت الله سید جواد حسینی خامنه ای، پدر رهبر معظم انقلاب رونمایی شد. تاریخ تولد ابوی رهبری نهم مهر ماه 1273 هجری شمسی در شهرستان خامنه از توابع شهرستان شبستر در آذربایجان شرقی ثبت شده و در 92 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرده اند.

 

آیت‏اللَّه سیدجواد حسینی خامنه‏ ای در جوانی سفری به مشهد مقدس انجام داد و در همین سفر بود که معنویت و صفای روحانی حوزه علمیه مشهد او را مجذوب خود ساخت و رَحل اقامت دایمی در آن شهر گزیدند. این عالم ربانی در مشهد از محضر آیت‏اللَّه آقازاده خراسانی و حاج آقا حسین قمی کسب فیض نموده و به مدارج عالی رسید.

 

گفتنی است، آیت الله حسینی خامنه ای در سال 1305شمسی برای ادامه تحصیل به نجف اشرف عزیمت و در درس حضرات آیات میرزای نایینی و سیدابوالحسن اصفهانی حضور یافت. این فقیه فرزانه سرانجام پس از سال‏ها تدریس در پانزدهم تیر 1365 ش برابر با 27 شوال 1406ق در 92 سالگی وفات یافت و در جوار مرقد مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد./935/پ202/س

 

ارسال نظرات