۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۵۰۸۳۷
کارشناس مذهبی:

دعا پل ارتباطی بشر با خدا است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی گفت: دعا پل و راه ارتباطی بشر با خدا است و نخستین اثر دعا کردن این است که فرد خدا را قادر می‌داند، همچنین دعا سبب می‌شود که فرد نسبت به خداوند متعال تواضع و خشوع داشته باشد.
همايش

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد سعیدی، کارشناس مذهبی عصر امروز، سوم آذر ماه در اردوی فرهنگی معنوی سپاه فجر استان فارس که در مجتمع فرهنگی زیارتی یاوران حضرت مهدی موعود (عج) برگزار شد، گفت: تمام مشکلات ما در این دنیا به سبب غفلت است.


وی اضافه کرد: وقتی فرد غافل شود خشم به سراغ او می‌آید و فردی که گرفتار خشم شود همانند فرعون و نمرود نسبت به همسر، فرزندان، دوستان و اقوام خود ظلم می‌کند، در روایتی آمده «فرد خشن با فرعون محشور می‌شود».


این کارشناس مذهبی تصریح کرد: اگر فردی بر اثر خشم دل دیگران را بشکند یک عمر گرفتار شده و چوب آن را می‌خورد.


حجت‌الاسلام سعیدی غیبت و‌ بی‌ادبی نسبت به دیگران را از آثار و پیامدهای خشم و غضب دانست و اظهار داشت: وقتی فرد نسبت به دیگران بی‌ادبی و غیبت کند دلش می‌میرد و وقتی دل و قلب روح از بین رفت فرد از نماز و عبادت لذت نمی‌برد.


وی ادامه داد: یک ناسزاگویی و فحش سبب می‌شود که فرد دوستی خود با امام زمان(ع) خودش را از دست بدهد از این‌رو باید فرد از گفتن سخن بی‌جا پرهیز کند و اگر گرفتار آن شد سریعا توبه و استغفار کند، در روایتی آمده «توبه دارای دو بال است یکی بال پشیمانی و دیگر بال قول دادن نسبت به آینده است».


کارشناس رادیو معارف در ادامه به آثار دعا و خواستن حاجات از خداوند متعال اشاره کرد و ابراز داشت: کبر در دعا، نخواستن حاجات از خدا و طغیان در برابر خالق از مهم‌ترین مشکلات و گرفتاری‌های ما است.


وی افزود: باید تمام حاجات خود را از خدا بخواهیم، در روایتی آمده «فردی که حاجات خود را از غیر خدا بخواهد به حاجات خود نمی‌رسد و اگر هم برسد این حاجت شر برای او می‌شود».


حجت‌الاسلام سعیدی با اشاره به این‌که تمام حاجات افرادی که از خداوند خواسته می‌شود برآورده خواهد شد، خاطرنشان کرد: در برخی مواقع خواسته‌ها و دعا افراد به سبب گناهی که انجام می‌دهند حبس می‌شود و به آسمان نمی‌رود.


وی اضافه کرد: نفس از خطرناک‌ترین دشمنان فرد است و فردی که از نفس خود پیروی کند گرفتار ضرر و خسران می‌شود هر چند فرزند امام معصوم(ع) باشد، مانند جعفر کذاب که برادر امام حسن عسکری(ع) بود و امامت ولی‌عصر(عج) را نپذیرفت.


این کارشناس مذهبی پناه بردن به خدا و دوری از شیطان را از بهترین راه‌های گرفتار نشدن به پیروی از هوای نفس دانست و گفت: تکبر و غرور نخستین مرحله زمین خودن فرد است، فردی که کبر و غرور داشته باشد از خدا کمک‌ نمی‌گیرد و دعا نمی‌کند از این‌رو گرفتار شیطان می‌شود.


وی تأکید کرد: دعا پل و راه ارتباطی بشر با خدا است و نخستین اثر دعا کردن این است که فرد خدا را قادر می‌داند، همچنین دعا سبب می‌شود که فرد نسبت به خداوند متعال تواضع و خشوع داشته باشد.


حجت‌الاسلام سعیدی ابراز داشت: متأسفانه ما خدا را تنها با زبان قبول داریم و هنوز به قادر بودن او اعتقاد پیدا نکردیم و وقتی از فرد سارق سوأل می‌شود چرا دزدی می‌کنی می‌گوید خدا قادر به تأمین رزق من نیست، من را فراموش کرده است.


وی در پایان اضافه کرد: در روایت آمده دعای افراد در هنگام بارش باران، سپیده دم، هنگام گرفتن وضو، انجام کار خیر و بعد از نماز مستجاب می‌شود از این‌رو باید در این زمان‌ها از خداوند متعال حاجات خود را بخواهیم./993/پ202/ن

ارسال نظرات