۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۵۰۸۹۷
یک کارشناس طب اسلامی:

با وجود جهان‌بینی اشتباه هیچ رشدی در افراد اتفاق نمی‌افتد

خبرگزاری رسا ـ این استاد طب سنتی گفت: با وجود جهان‌بینی اشتباه هیچ رشدی در فرد صورت نمی‌گیرد همچنین برای این‌که فرد بتواند نگرش درستی داشته باشد باید در سطح پایین فلسفه و در سطح بالا حکمت بداند و باید بداند هستی خداوند در همه جا حضور دارد و همه‌چیز هستی خدا می‌باشد لذا باید رعایت این هستی را کرد.
با وجود جهان‌بینی اشتباه هیچ رشدی در افراد اتفاق نمی‌افتد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام رضا اسماعیلی، متخصص طب اسلامی شامگاه یکشنبه سوم دی‌ماه در سالن آمفی تئاتر مرکز آموزش‌های اجتماعی شهید حیدری تهران گفت: در زمینه نگرش‌ها و گرایش‌ها و تاثیرگذاری آن‌ها در زندگی نگاه‌های مختلفی وجود دارد، به طور کلی شناخت از لحاظ وسیله به شناخت حسی یا طبیعی، شناخت ذهنی از منبع انسانیت و شناخت عقلی نشان از آدمیت تقسیم می‌شود.

وی در تاکید بر تقدم مباحث نظری بر مباحث عملی گفت: هما‌ن‌طور که مشخص است یک عمل طبق فهم شکل می‌گیرد به صورتی‌که اول تصور و بعد انجام صورت می‌گیرد، برای رسیدن به عمل شش مرحله تصور، تصدیق، علاقه، ذوق، شوق و اراده باید طی شود.

حجت الاسلام اسماعیلی با تاکید بر وجود مراحل جمادی، نباتی، حیوانی، شهوانی، ایمانی، قدسی و اقدسی در آفرینش افزود: شناخت خصوصیات یک فرد بر اساس همین مراحل صورت می‌گیرد و تمام خصوصیات و علایق او در این مراحل گنجانده می‌شود لذا نوسانات شخصیتی از این علایق شکل می‌گیرد.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: مقدمه دوست داشتن هر فرد فکر و فهم او می‌باشد که باید همه آن‌را در یک مسیر قرار داد، اگر نگرش‌ها و جهان‌بینی‌ها یک جهان‌بینی صحیح و محکمی باشد عمل فرد نیز صحیح می‌شود، همچنین حضرت علی(ع) این مراحل را در حدیثی به کردار، گفتار، رفتار، عادات، شخصیت و سرنوشت تقسیم می‌کند که هریک در دیگری اثری فوق‌العاده دارد.

وی با اشاره به نظریه‌های ابن‌سینا مبنی‌ بر ‌این‌که عمده مشکلات ذهنی و جسمی به نگرش‌های اشتباه برمی‌گردد گفت: انسان دارای دو قوه شهوت به معنی جذب همه خوبی‌ها و هستی‌گرایی و غضب به معنی دفع همه بدی‌ها و نیستی‌گرایی می‌باشد که به هنگام شادی و نشاط قوه شهوت به خوبی عمل کرده و همه خوبی‌ها را جذب می‌کند تا این حد که مواد مقوی غذا هم به خوبی جذب بدن می‌شود اما در حالت ناراحتی و عصبانیت این مواد غذایی جذب بدن نمی‌شود لذا اکثر سکته‌ها نیز به علت عدم جذب این مواد و انسداد رگ‌ها اتفاق می‌افتد.

حجت الاسلام اسماعیلی گفت: هنگامی که دو فرد یکدیگر را برای نخستین بار ملاقات می‌کنند سنخیت موجود بین خوبی‌ها و بدی‌های موجود در هر فرد موجب گرایش و عدم گرایش این دو نسبت به یکدیگر می‌شود لذا برای جذب یک فرد خوب باید انسان خود نیز رعایت همه خوبی‌ها را در برنامه زندگی داشته باشد.

این متخصص طب سنتی با تاکید به هم کفو بودن زوجین از نظر طبع گفت: اگر این اصل وجود نداشته باشد علاوه براین‌که در مسایل جنسی مشکلاتی ممکن است بوجود آید در هنگام گرسنه شدن و همچنین نوع تربیت فرزندان نیز مشکلاتی بروز خواهد کرد.

وی گفت: برای حل بیماری‌های طبیعی و روانی فرد باید ابتدا در صورت سرد بودن طبع، تغییر طبع بدهد سپس جهان‌شناسی خود را بر اساس فلسفه صحیح قرار دهد که فلسفه به علت وجود اصطلاحات زیاد و ایجاد تغییر در طریق ذهنی خود مشکلی بزرگ است اما با ایجاد یک جهان‌بینی هستی بینانه از همین فلسفه می‌توان زندگی آبادی داشت.

حجت الاسلام اسماعیلی با تاکید بر این‌که فرد در این جهان‌بینی تمام هستی را خدا در نظر می‌گیرد گفت: در این لحظه هنگام برخورد با فرزند خود، هنگام برخورد با همسر خود فرد مراقب می‌باشد که با چه کسی در حال مقابله است، در این جهان‌بینی فرد اعتقاد دارد که در هستی هرگونه که عمل کنی، عمل به سمت خودت برخواهد گشت.

این استاد طب سنتی گفت: با وجود جهان‌بینی اشتباه هیچ رشدی در فرد صورت نمی‌گیرد همچنین برای این‌که فرد بتواند نگرش درستی داشته باشد باید در سطح پایین فلسفه و در سطح بالا حکمت بداند و باید بداند هستی خداوند در همه جا حضور دارد و همه‌چیز هستی خدا می‌باشد لذا باید رعایت این هستی را کرد.

وی گفت: با وجود نگرش صحیح، اطاعت از عقل اطاعت از امام هست اما اگر عقل و خیالات باهم آمیخته شد دیگر این اصل صحیح نیست، در صورت نداشتن این نگرش عصبانیت‌های بی‌جا به فرزندان انتقال پیدا می‌کند، ما می‌دانیم که خوبی‌ها به اندازه حقیقت موجود در ورای کلمات انتقال پیدا خواهد کرد این حقیقت‌ها با همان نگرش‌های صحیح ایجاد خواهد شد.

حجت الاسلام اسماعیلی با تاکید بر الزام هستی‌شناسی و انسان‌شناسی گفت: با هستی‌شناسی فرد به شناختی مناسب از جهان اطراف و انسان‌شناسی شناختی از استعدادها و قابلیت‌های خود را به دست ‌خواهد یافت که با سرلوحه قرار دادن این دانسته‌ها فرد دیگری در زندگی ناراحتی و مشکلاتی وجود نخواهد داشت./959/پ203/ص

ارسال نظرات