نظام خانوادگی در سبک زندگی غربی کمرنگ است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر شهریار زرشناس در نشست «ما و مسئله سبک زندگی» که امروز چهارم دی ماه در مدرسه علمیه امام رضا(ع)تهران برگزار شد اذعان داشت: سبک زندگی در تلقی عوام به معنای سلوک انسان در زندگی با وجوه مختلف است.
زرشناس گفت: اولین مولفه در مسئله سبک زندگی، مجموعه مناسبات و نظام معشیتی است که نحوه تولید، مصرف و تغذیه از سازههای آن است و مولفه دوم مناسبات اخلاقی و سلوک اجتماعی افراد هست که شامل نوع روابط بین انسانها با یکدیگر است.
این محقق و پژوهشگر افزود: مولفه دیگر را الگوی نظام خانوادگی و روابط خانوادگی میدانم که در شبکه خانوادگی غرب این مولفه کمرنگ است.
زرشناس در ادامه گفت: نوع معماری، راهسازی، نظام آموزش، مسأله نظام ارتباطی و رسانهای و غیره از مولفههای دیگری است که میتوان در سبک زندگی به آن اشاره کرد.
وی افزود: انسان در حیات تاریخ خود دورههایی را که طی میکند ارتباط های متفاوتی با خدا و غیر خود برقرار میکند که در اندیشه غرب ارتباط با خدا معنا ندارد.
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: از نظر حکمت تاریخ غرب عالمی است که با مصریان پدید آمده و با انکار عدل الهی تدبیر شده است.
وی با اشاره به جامعه یونانی غربی تاکید کرد: در یونان یک اتفاق رخ میدهد که فراتر از یک نظام ظاهر میشود، عالمی را بنا میکنند و در پی آن به طور کل خدای متعال را انکار میکنند و بعد از آن عینیت پیدا میکنند، این مسایل گفته شده بنای نظام غرب است که به صورت کادو پیچ تحویل مردم جهان میدهند.
زرشناس غرب را یک زنجیره بههم پیوسته دانست و گفت: غرب یونانی رومی از زمان پیدایش یک مجموعه به هم پیوسته، یک نظام فراگیر را به وجود آورده است.
وی با اشاره به افکار ارسطو بیان داشت: ارسطو بر این عقیده است که اگر افراد جامعه عضو مدینه نباشند انسان به حساب نمیآیند چون با عضویت در شهر مدینه شخص به نهایت میرسد و به پرستش معبود نیازی ندارد.
مدیر کانون اندیشه جوان تاکید کرد: سخنانی که غرب درباره قرون وسطی بیان میکند یک نوع بزرگنمایی و دور کردن افکار عمومی از دوران مدرن، تحولات و بیعدالتیها میباشد که در غرب رخ داده است.
وی اذعان داشت: غرب مدرن انسانها را یک حیوان میداند که دارای ذات سودمندی، لذت خواهی، قدرت طلبی میباشند که این افراد با این عقاید مرکزیت پیدا کردهاند.
زرشناس در پایان با اشاره به اومانیسم و سکولار بیان داشت: اومانیسم و سکولار خدای متعال را انکار کرده و معبود خویش را نفس عماره انسان میداند، اومانیسم و سکولار دارای یک جوهره مشترک به نام لذت پرستی هستند./9599/پ202/ص