۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۵۰۹۳۹

رفتار ارتباطی روحانیت و جوانان بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشکده مذاهب اسلامی گفت: باید ابتدا جوان را به خودش شناساند و اگر این مسأله محقق شد٬ او به خدا نزدیک شده و جذب برترین نیکی می‌شود.
تبليغ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد٬ حجت‌الاسلام یوسف غضبانی٬ عضو هیأت علمی دانشکده مذاهب اسلامی٬ صبح امروز در دومین همایش از سلسله همایش‌های«شیوه‌های نوین تبلیغی» که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، با تقسیم‌بندی نوع نگرش جوانان نسبت به روحانیت٬ گفت: عده‌ای از جوانان نسبت به روحانیت دید مثبت و خوبی دارند٬ برخی با سوءضن به این لباس نگاه می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز دچار عقده‌هایی بوده و کینه‌توزانه برخورد می‌کنند.

 

وی با اشاره به این که برای ترویج مفاهیم دینی و نفوذ در دل جوانان باید به آن‌ها نزدیک شد و به شیوه خود آنان به سؤالات و شبهات پاسخگو بود، گفت: گروهی از جوانان که با سوءظن نسبت روحانیت برخورد می‌کنند٬ دید روشنی نسبت روحانیت ندارند و معمولا از آنان دوری کرده و حتی سؤالاتی که در ذهن دارند را از آنان نمی‌پرسند.

 

حجت الاسلام غضبانی افزود: در گذشته نگاه مردم به روحانیت نگاهی مثبت و معتمد بود و تاریخ نیز گواه این مطلب است، به گونه‌ای که در نهضت تنباکو٬ خیزش عظیمی از سوی مردم و حتی برخی درباریان نسبت به فتوای یک عالم دینی در نفی تنباکو صورت می پذیرد.

 

وی ادامه داد: اما امروز عکس این حالت صادق است و کار روحانیون عصر حاضر بسیار سخت‌تر از روحانیون گذشته است، زیرا دید مردم نسبت به روحانیت در حال تغییر است که باعث دور شدن روز افزون دل جوانان از معنویت و مفاهیم دینی ‌می‌شود.

 

عضو هیأت علمی دانشکده مذاهب اسلامی در خصوص راه نزدیک شدن به این دسته از جوانان٬ به داستان حضرت ابراهیم(ع)  اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت ابراهیم(ع) در مواجهه با ستاره پرستان٬ ماه پرستان و خورشید پرستان زمان خود٬ برخوردی انفعالی نداشت٬ حتی با وجود خطاکار بودن آنان به میانشان رفت و با منطق و شیوه رفتاری درست٬ حق را به آنان معرفی کرد.

 

وی، خاطرنشان کرد: در مواجهه با جوانی که دچار سوء ظن شده باید با دوستی و معاشرت با او٬ به عواملی که باعث پیدایش چنین دیدی نسبت به روحانیت شده پی برد و این موضوعات و سوء ظن‌ها را به آرامی برطرف کرد تا زمینه پیمودن پله‌های معنویت برای او فراهم شود.

 

معاون آموزشی ‌پژوهشی دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب قم٬ راه خداشناسی را خودشناسی عنوان کرد و افزود: انسان٬ تنها موجودی است که روح خداوند در آن دمیده شده و دارای صفات و اخلاق الهی است که برای رسیدن به کمال٬ جسم را در اختیار دارد تا به وسیله آن به حد کمال و تقرب الهی برسد.

 

وی تصریح کرد: جوان به دنبال کسب برتری است٬ باید ابتدا جوان را به خودش شناساند و اگر این مسأله محقق شد٬ او به خدا نزدیک شده و جذب برترین نیکی می‌شود.

 

حجت‌الاسلام غضبانی به دسته سوم جوانان اشاره کرد و اظهار داشت: دسته‌ای از جوانان خواسته‌هایی داشته‌اند که به دلایل گوناگونی تأمین نشده و روحانیت را عامل ناکامی در رسیدن به اهداف خود می‌بینند.

 

وی ادامه داد: این دسته کینه‌‌توزانه با روحانیت برخورد کرده و قصد در جبران و انتقام گیری از آنان را دارند که برای جذب این دسته نیز باید علل این کینه‌توزی را بررسی کرد٬ ایرادات وارده را پذیرفت٬ ذهن مخاطب را از سوء برداشت‌ها پاک کرد و نواقص را برطرف کرد تا زمینه نزدیک شدن به قلوب آنان نیز فراهم شود.

 

وی با اشاره به آیه 68 سوره اعراف، گفت: حضرت هود خطاب به قوم عاد٬ رسالت خود را از جانب خداوند، ناصح و امین بودن معرفی می‌کند و این رسالت روحانیت در برابر جامعه نیز هست؛ اگر واقعا دلسوز و امین جوان هستیم باید به گونه‌ای عمل کرد تا متوجه نیت ما بشود.

 

عضو هیأت علمی دانشکده مذاهب اسلامی به نقش پیام‌دهنده در امر تبلیغ اشاره کرد و یادآور شد: پیش از انقلاب٬ روحانیت در بین مردم نفوذ داشت، اما پس از پیروزی انقلاب این نفوذ به قدرت تبدیل شد و باعث کاهش نفوذ روحانیت در دل مردم شد؛ باید نواقص و علل این روند را یافت و نفوذ قلبی بین مردم را احیا کرد.

 

حجت‌الاسلام غضبانی در پایان تأکید کرد: اگر می‌خواهیم در تبلیغ به توانمندی برسیم٬ باید همان‌گونه که روی پیام کار می‌شود٬ روی پیام‌گیر و مهم‌تر از آن٬ پیام‌دهنده کار کرد./932/پ202/س

 

 

ارسال نظرات