۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۱۵۱۰۴۸
رییس سازمان ثبت احوال:

ادامه روند کاهش رشد جمعیت، کشور را دچار بحران می کند

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان ثبت احوال کشور نسبت به کاهش رشد جمعیت کشور هشدار داد و گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند در 30 سال آینده جمعیت کشور ثابت شده و سیر نزولی خود را آغاز می کند.
محمد ناظمي اردكاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد ناظمی اردکانی رییس سازمان ثبت احوال کشور ظهر امروز در دیدار با حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، با اشاره به سیر کاهش رشد جمعیت کشور اظهار داشت: اگر این روند ادامه پیدا کند در 30 سال آینده به نقطه سر به سر می رسیم یعنی تعداد ولادت ها با وفات ها برابر می شود و جمعیت کشور ثابت می ماند.


وی افزود: به این ترتیب با کاهش ولادت ها و افزایش مرگ و میر جمعیت کشور کاهش می یابد، این یعنی در آینده جمعیت کشور ما از 80 میلیون نفر تجاوز نخواهد کرد؛ به همین دلیل مقام معظم رهبری برای پیشگیری از این بحران هشدار دادند.


رییس سازمان ثبت احوال کشور در تبیین اقدامات برخی مسؤولان برای جلوگیری از بحران جمعیتی، گفت: بر همین اساس قانون کنترل جمعیت لغو شد و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی بسته های حمایتی و تشویقی برای مردم مصوب و ابلاغ کرده است.


ناظمی اردکانی با اشاره به فعالیت سازمان ثبت احوال در زمینه آمار و اطلاعات جمعیتی ابراز داشت: در سال های اخیر در این بخش کارهای خوبی انجام شده است و همه اطلاعات، به روز در اختیار مسؤولان قرار می گیرد؛ یکی از آثار مهم این کار آگاهی مسؤولان از خطر احتمالی بحران جمعیت در آینده است.


سازمان ثبت احوال از مرحله سنتی عبور کرده است
وی با بیان این که هم اکنون در مرحله نوین سازی ثبت احوال هستیم، گفت: این سازمان از مراحل سنتی عبور کرده و امروزه با استفاده از فن آوری های جدید وقایع حیاتی هم میهنانمان در داخل و خارج کشور به روز ثبت می شود به نحوی که هر روز می توانیم تعداد جمعیت کشور را گزارش دهیم.

 

رییس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره عدم همکاری برخی از مردم در ثبت کدپستی خود در هنگام تغییر محل سکونت اضافه کرد: اگر این اطلاع رسانی صورت گیرد ما حتی جمعیت شهرها و روستا ها را نیز می توانیم به روز اعلام کنیم.


ناظمی  اردکانی با بیان این که شناسنامه و کارت ملی فعلی قابل جعل هستند، گفت: برای حل این مشکل کارت ملی هوشمند را طراحی کرده ایم که به زودی صادر و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت؛ این کارت ها چند منظوره بوده و سازمان ها و دستگاه های دیگر کشور نیز می توانند از آن استفاده کنند به گونه ای که هر فرد یک کارت شناسایی معتبر در همه ارگان ها داشته باشد.

 

وی ادامه داد: دستگاه های دولتی، نظام بیمه ای، نظام مالیاتی برای احراز هویت به هرفرد شماره ای را اختصاص می دهند اما با اجرایی شدن این طرح در همه جا فرد را با کارت هوشمند ملی اش شناسایی می کنند و اطلاعات فردی هرکس به صورت الکترونیکی قابل دست رسی برای این مراکز خواهد بود و دیگر نیاز به پرونده سازی نیست.


رییس سازمان ثبت احوال کشور تحولات این سازمان را در عمر 93 ساله اش کم نظیر دانست و گفت: این سازمان به برکت انقلاب در چند دهه اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است./928/پ202/ج

 

ارسال نظرات