۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۵۱۰۷۵

مدیر جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال غرب کشور معرفی شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال غرب کشور معرفی شد و از تلاش های سیدمحمدمسعود نقیب در دو دهه گذشته تقدیر به‌عمل آمد.
توديع و معارفه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال غرب کشور در تبریز از راه اندازی دفاتر این مرکز در 21 استان کشور خبر داد و اظهار داشت: فعالیت این نمایندگی‌ها راهگشای برنامه‌های فرهنگی مناطق خواهد بود.

 

وی با بیان این‌که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گنجینه‌ای از ارزشمندترین اسناد و کتب کشور را در اختیار دارد، خاطرنشان کرد: این مرکز وظیفه جمع آوری و حفاظت و نگهداری از تاریخ و تمدن ایرانی را بر عهده دارد که تاکنون بیش از شش هزار ساعت تاریخ شفاهی در این سازمان ضبط و ثبت شده تا در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

 

صلاحی با تأکید بر ثبت مکتوب هویت دینی و ملی مردم سراسر کشور از سوی نهادهای مسؤول تصریح کرد: مأموریت اصلی شناسایی هویت گذشته و تبیین آن به جهانیان با هدف حفظ تاریخ و تمدن و همچنین میراث سازی برای آیندگان است، از این رو انتظار داریم عموم مردم اسناد و کتاب های تاریخی خود را برای حفظ و نگهداری اصولی و علمی به این سازمان هدیه و یا به فروش برسانند.

 

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 320 هزار جلد نسخه خطی در کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه در حدود سه برابر این نسخ خطی فارسی که مربوط به تمدن ایرانی است در کشور هندوستان نگهداری می شود که از سال گذشته تاکنون شش میلیون برگ نسخه خطی اسکن و برای دسترسی آسان محققان در سایت سازمان قرار گرفته است.

 

وی با بیان این‌که بهترین و با ارزش ترین اسناد تاریخی ملت ایران در موزه کشورهای آمریکایی و اروپایی نگهداری می شود، گفت: متأسفانه برخی از این اسناد غارت و یا به روش‌های مختلف از کشور خارج شده است که امیدواریم با رایزنی‌های به‌عمل آمده، اسناد هویتی ملت ایران به کشور باز گردانده شوند.

 

همچنین محمدعلی نصرتی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی با اشاره به مسؤولیت خطیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حفظ و نگهداری از اسناد تاریخی اظهار داشت: اسناد ملی چراغ راهنما و هدیه نسل های پیشین به نسل های فعلی و با ارزش ترین دارایی هر جامعه و کشوری است.

 

وی خواستار  توجه جدی نسبت به مقوله نگهداری اصولی و علمی از اسناد ملی و تاریخی کشور به عنوان تجلی تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی شد و گفت: فعالیت جناب آقای نقیب در دوران تصدی مسؤولیت این سازمان در منطقه شمال‌غرب بسیار ارزشمند و قابل تقدیر بوده است که امیدواریم مدیر جدید نیز در ادامه مسیر این پژوهشگر برجسته کشور حرکت کند.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم عزیز جوانپور به عنوان مدیر جدید مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه شمال غرب کشور معرفی و از تلاش های سیدمحمدمسعود نقیب در طول دو دهه گذشته تقدیر به‌عمل آمد./935/پ202/س

ارسال نظرات