۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۱۵۱۲۱۰
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

طلاب در زندگی قناعت داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: طلاب باید در زندگی طلبگی خود قناعت داشته باشند، از چشم داشت به اموال مردم که یک صفت زشت است پرهیز کنند و از تهیه و انباشته کردن وسایلی که در زندگی ضرورت ندارد بپرهیزند.
طلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام قاروبی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در درس اخلاق که در مدرسه مبارکه رضویه برگزار شد با اشاره به خطبه‌ای از نهج‌البلاغه به صفات دوست خوب اشاره کرد و گفت: امیرمومنان(ع) می‌فرمایند «رفیق خوب و واقعی فردی است که در گرفتاری دوست به او کمک کند، غیبت دوست خود را انجام ندهد و بعد از مرگ به یاد او باشد».

این استاد اخلاق در ادامه به روایتی از کتاب بحارالانوار اشاره کرد و اظهار داشت: «اگر فردی قناعت کند، به مال مردم چشم داشت نداشته باشد و افزون‌ طلب نیز نباشد بی‌نیاز و غنی می‌شود».

وی اضافه کرد: طلاب نیز باید در زندگی طلبگی خود قناعت داشته باشند، از چشم داشت به اموال مردم که یک صفت زشت است پرهیز کنند و از تهیه و انباشته کردن وسایلی که در زندگی ضرورت ندارد بپرهیزند.

این نویسنده حوزوی با بیان این‌که در روایت آمده خداوند به حضرت داوود وحی فرستاد «من پنج چیز را در پنج چیز دیگر قرار دادم اما مردم در چیزهای دیگری می‌گردند در حالی که نمی‌توانند آن‌ها را به دست بیاورند»، اظهار داشت: کسب علم و دانش در سختی و گرسنگی است نه در سیری و راحتی و منظور از علم در روایت علم قرآن است نه علومی مانند صرف و نحو، هر چند که این علوم زمینه ساز شناخت علم قرآن است اما به سبب این علوم نورانیت در فرد ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته علما در سختی و رنج بودند اما به مراحل و درجات بالایی از علم و معرفت می‌رسیدند در حالی که متأسفانه امروزه برخی از طلاب با وجود وسایل و امکانات فراوان، درس نمی‌خوانند و عمر خود را هدر می‌دهند.

حجت‌الاسلام قاروبی تصریح کرد: در ادامه روایت آمده «عزت در اطاعت خدا است نه در خدمتگذاری به بزرگ یا سطان، بی‌نیازی درعلم است نه در مال، رضایت خدا در پاگذاشتن بر روی نفس است و راحتی در بهشت است نه در دنیا»، در حالی که مردم عزت را در خدمت کردن به پادشاهان و سلاطین می‌دانند، به دنبال ثروت و مال می‌روند نه علم و هرچه می‌خواهند عمل می‌کنند و پیرو هوای نفس هستند نه به دنبال رضایت خدا.

وی ابراز داشت: با اشاره به روایات باید گفت: که دنیا جای خوشی و راحتی نیست، هر چه مال و ثروت فرد هم زیاد باشد به راحتی واقعی نمی‌رسد چرا که برخی افراد دارای ثروت فراوانی هستند اما به بیماری صعب‌العلاج مبتلا هستند یا فرزندانشان گرفتار هستند.

این استاد حوزه با اشاره به روایتی دیگر به صفات فرد سخاوتمند پرداخت و گفت: فرد سخاوتمند به کسی گفته می‌شود که در حال بی‌نیازی و نیازمندی نیز ببخشد، در زمان تنگ دستی انفاق داشته باشد، همچنین به جا مصرف کردن ثروت و تواضع در زمان انفاق و بخشش مال نیز از دیگر صفات فرد سخاوتمند است.

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به روایتی به بررسی صفات عاقل پرداخت و گفت: عاقل به فردی گفته می‌شود که در تمام شرایط حتی غضب نیز انصاف داشته باشد، هر چیزی را که برای خود می‌پسندد برای مردم نیز بپسندد و از لغزش‌های مردم بگذرد./993/پ202/پ

 

 

ارسال نظرات