۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۱۵۱۲۲۷
استاد حوزه علمیه قم:

حلقه کیان منشأ شکل‌گیری فتنه‌ها در کشور بود/ 9 دی نقطه نهایی مبارزه نیست باید ریشه‌ای تر وارد عمل شد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی گفت: 9دی فقط یک هشدار بود تا نشان دهد در جامعه‌ای که 300 هزار شهید دارد هم می‌شود اتفاقی رخ دهد که مضحکه غرب شویم، بنابراین 9 دی، نقطه نهایی مبارزه نیست و باید ریشه‌ای‌تر وارد عمل شد.
9دي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی بیات، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم بزرگداشت حماسه 9دی در حسینیه جوادالائمه مشهد با اشاره به ضرورت هشیاری بیش از پیش افراد مؤمن و متدین اظهار داشت: این که برخی فتنه 88 را حاصل یک رقابت انتخاباتی طبیعی میان دو کاندیدا می دانند نهایت ساده‌لوحی است چرا که این نخستین انتخابات در نظام اسلامی نبود.

  

وی افزود: برخی دیگر، ریشه شکل‌گیری فتنه 88 را تقابل با گفتمان جدید دولت نهم مبنی بر ساده زیستی و عدالت‌گستری و خدمت به جای ریاست می‌دانند که این هم تحلیل اشتباهی است.

 

حجت‌الاسلام مهدوی با تأکید بر ضرورت تحلیل ریشه‌ای فتنه‌ها ادامه داد: از ویزگی‌های امام خمینی(ره) این بود که از همان ابتدا نسبت به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دشمن علیه ما هشدار دادند و این که دشمن حاضر است به خاطر حفظ منافع خود وقت و هزینه بگذارد ولو اینکه چندین سال بعد نتیجه بگیرد.

 

تحلیل ریشه ای فتنه در گرو توجه به ساختارها و افراد دخیل است

وی تصریح کرد: ریشه های فتنه 88 در دو بخش افراد و ساختارها و سازمان‌ها قابل بررسی است؛ چنان که در زیارت عاشورا می خوانیم در یک فتنه، گروهی موسس و پایه‌گذار هستند، گروهی آماده شوندگان و حاضران در صحنه و گروهی نیز کمک کننده به جریان فتنه هستند.

 

این استاد حوزه با طرح این سؤال که نیروهای ارزشی انقلاب چقدر از این ساختارها و نیز عناصر ویژه در فتنه 88 اطلاع دارند، افزود:  حلقه کیان، حلقه آیین، مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری، دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران، روزنامه سلام، بنیاد باران، بنیاد گفت‌و‌گوی تمدن‌ها، خانه هنرمندان از جمله نهادهای پایه گذار فتنه 88 و عبدالکریم سروش، اصغرزاده، ابراهیم یزدی، سعید حجاریان، محمدخاتمی، محمدرضا خاتمی، فاطمه حقیقت جو، محمد قوچانی، مصطفی تاج‌زاده، مجتهدی شبستری، موسوی خویینی ها و بسیاری افراد دیگر از عناصر اصلی این نهادها هستند.

 

حجت الاسلام مهدوی ادامه داد: محمد خاتمی ابتدا نماینده امام در موسسه کیهان بود که در این مدت، به بهانه گردآوری نخبگان جهت تولید محتوای اندیشه دینی و جلوگیری از انحراف دینی جامعه، مجله کیهان فرهنگی را با حضور عناصر اصلی تسخیر لانه جاسوسی راه اندازی کرد. اما با آشکار شدن اهداف ضدانقلابی آن، این نشریه تعطیل و خاتمی نیز استعفا داد. اعضای این مجله سپس مجله کیان را راه اندازی کرده و نخستین حلقه فکری شکل گیری فتنه‌ها در کشور را ایجاد کردند که برای سال‌های بعد سرمایه‌گذاری علمی و فکری می‌کرد.

 

گفتمان دوم خرداد، خروجی طرز فکر حلقه های کیان و آیین بود

وی ابراز داشت: این گروه که مریدان سروش بودند، غرب را حق مطلق دانسته و معتقد بودند باید اسلام را به گونه ای تغییر دهیم که با غرب سازگاری داشته باشد و جامعه اسلامی را ناگزیر از رابطه با غرب می دانستند، همچنین ضرورت توسعه سیاسی با مدل لیبرال دموکراسی، ضرورت پیوستن به نظام جهانی و دنیای تک بعدی، تئوری ننگین قبض و بسط تئوریک شریعت (که وحی الهی را تجربه دینی پیامبر دانسته و معتقد است شریعت باید مطابق با اقتضای زمان تغییر کند) از مهمترین مبانی فکری حلقه کیان بود، از این رو مجله کیهان فرهنگی، به دنبال انقلاب فرهنگی تعطیل شد.

 

حجت الاسلام مهدوی با اشاره به جذب 1500 تن از نخبگان جامعه در حلقه کیان افزود: خاتمی اندکی پیش از رسیدن به وزارت ارشاد، با هدف یافتن مفاهیم و تعاریف تازه دینی که در اثر تزریق آن به جامعه، تحول اجتماعی رخ دهد، حلقه آیین را ایجاد کرد. در واقع گفتمان دوم خرداد، خروجی طرز فکر حلقه کیان و آیین بود.

 

کارشناس دینی صداوسیما گفت: در این حلقه، خاتمی تلاش می کرد تئوری های غربی را که خود غرب به آن ها می‌خندید به خورد جامعه دهد برای همین پس از ریاست جمهوری نیز همین سیاست را در سطحی وسیع تر دنبال کرد اما رهبر معظم انقلاب، هشیارانه و یک تنه با بهره گیری از مدل فرهنگی از طریق سخنرانی های روشنگرانه و نیز نامگذاری هدفمندانه سال ها، نقشه های آنان را نقش بر آب کردند.

 

آموزش نیرو و تصاحب مسؤولیت ها

وی اضافه کرد: خاتمی همچنین با این توجیه که کشور پس از هشت سال جنگ، نیازمند بازسازی به دست نیروهای متخصص است، 2500 تن از دانشجویان نخبه را با هزینه بیت المال به آمریکا و اروپا اعزام کرد که در آنجا انجمن اسلامی دانشجویان را تشکیل داده و طی جلسات هفتگی که با سروش داشتند، خط فکری شان مطابق با تفکرات حلقه کیان تغییر کرد. پس از چند سال با مدرک علمی و در حالی که بر لزوم ایجاد تحول ریشه‌ای در جامعه متفق بودند، وارد کشور شده و مسؤولیت‌های مختلف را خصوصا در عرصه اقتصادی تصاحب کردند.

 

 وی در تبیین فعالیت‌های مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری اظهار داشت: این مرکز در سال 1368 همزمان با ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و به ریاست موسوی خویینی ها شکل گرفت که در اصل خط فکری رییس جمهور را تعیین می کرد. مهمترین پروژه این مرکز، توسعه سیاسی به معنای غربی به ریاست سعید حجاریان بود.

 

حجت الاسلام مهدوی گفت: موسوی خویینی ها که پس از رحلت امام، دیگر به او مسؤولیتی واگذار نشده و دشمن خونی انقلاب شده بود، روزنامه سلام را راه اندازی کرد که در واقع مرکز پخش افکار مرکز استراتژیک ریاست جمهوری بود و با تیتر جنجالی خود، فتنه کوی دانشگاه را به راه انداخت.

 

اقدامات رسانه ای

وی تلاش برای معرفی محمد خاتمی به توده مردم را از دیگر اهداف راه اندازی روزنامه سلام عنوان و تصریح کرد: در نتیجه راه اندازی این روزنامه و جذب جوانان مستعد، ده ها روزنامه نگار حرفه‌ای با این خط فکری پرورش یافتند به گونه ای که در آن واحد خوراک فکری 13 روزنامه همفکر خود را تأمین می‌کردند و به محض تعطیلی هر یک، روزنامه بعدی به راه می افتاد.

 

استاد حوزه علمیه قم در تبیین نحوه فعالیت سازمان مجاهدین انقلاب خاطرنشان کرد: این سازمان که جزو هفت گروه انقلابی ضدشاه بود، پس از انقلاب به دلیل چرخش اعتقادی کامل و غرب‌گرایی افراطی، در سال 1364 منحل شد. این چرخش به حدی بود که در جامعه تبلیغ می کردند دشمن ما راست سنتی است نه آمریکا. بعدها با افزودن نام ایران به عنوان سازمان و با این توجیه که نام سازمان جدید متفاوت از نام قبلی است، مجدد فعالیت خود را آغاز کردند.

 

وی با بیان این که افرادی همچون سروش از همان ابتدا منحرف بودند و حتی فیش حقوقی از سی آی ای داشتند، گفت: هاشم آغاجری، استاد دانشگاه تربیت مدرس و عضو سازمان مجاهدین انقلاب ایران، طراح تفکر پروتستانیسم اسلامی است و اعتقاد دارد باید اسلام فقاهت و مرجعیت را از میان برداشت و اسلام نوینی جایگزین آن کرد.

 

چرا نیروهای ارزشی انقلاب حوصله کار بلندمدت و هدفمند ندارند؟

حجت الاسلام مهدوی ادامه داد: دشمن برای باطل خود تا می‌تواند هزینه می کند حتی از زمانی که امام در پاریس بودند کار را شروع کرد ولی ما متاسفانه حوصله کار بلندمدت نداریم.

 

وی با اشاره به برنامه ریزی های بلندمدت جبهه مقابل، گفت: سولیوان، جاسوس آمریکایی در کتاب «مأموریت در ایران» می نویسد: «وقتی مطمین شدیم که شاه رفتنی است، دستور گرفتیم سیاستی در پیش بگیریم که کمترین آسیب به منافع آمریکا وارد شود لذا با انقلابی ها وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم با آن ها معامله کنیم و برای سال های بعد آنها را حافظ منافع خود تربیت کنیم...».

 

این استاد حوزه خطاب به جوانان تأکید کرد: شب و روز درس بخوانید و کرسی های هیئت علمی دانشگاه ها را که قدرتشان از یک وزیر بیشتر است، تصاحب کنید. آنان کار تشکیلاتی می کنند و همه جا همه با هم و حامی یکدیگر هستند در حالی که نیروهای ارزشی بر سر مسائل جزئی سریع متفرق می شوند. همچنین در ارائه کار و پیاده سازی تفکر خود بهترین هنر را به خرج می‌دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: آن حزب اللهی به درد می خورد که در هر کاری هست متخصص آن فن باشد و به بهترین نحو کار خود را انجام دهد وگرنه همین نیروهای حزب اللهی در زمان حضرت علی(ع) کاری کردند که حضرت فرمود «کاش به جای هر 10نفر از شما یک نفر از یاران معاویه با من بود چرا که آنان در باطل خود راسخ هستند اما شما در حق متفرقید».

 

9 دی، نقطه نهایی مبارزه نیست

حجت الاسلام مهدوی یادآور شد: 9دی فقط یک هشدار بود برای این تا نشان دهد در جامعه ای که 300 هزار شهید دارد و کشور امام زمان(عج) است نیز می شود اتفاقی رخ دهد که مضحکه غرب شویم. بنابراین 9 دی، نقطه نهایی مبارزه نیست و باید ریشه ای تر وارد عمل شد.

 

وی افزود: 9 دی نشان داد اگر بصیرت خواص هم لطمه بخورد، مردم آگاهانه در صحنه حضور دارند اما باید توجه داشت که فتنه ها هر چه پیش می رود، پیچیده تر می شود./930/ز503/ع

ارسال نظرات