موفقیت مبلغ در گرو مبارزه با خرافهگرایی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجتالاسلام ابوالفضل ساجدی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، پنجشنبه صبح در هشتمین نشست تخصصی ائمه جماعات مساجد قم که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: خرافه نوعی ترس نابجا و بیهوده به دلیل اعتقاد به پیوند میان پدیدهها محسوب میشود و این پیوند در بیشتر مواقع دلیل عقلانی ندارد.
وی افزود: ما به این دلیل که مبنای عقلی برای دین خود قائل هستیم، دین را امری خرافی نمیدانیم.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: همچنان نگرشهای منفی در غرب نسبت به دین وجود دارد، اکنون نیز میگویند دین مفید است و حتی با وجود اینکه بخشهایی خرافی دارد باید آن را پذیرفت.
وی بیان کرد: خرافه نوعی جهل است که در زندگی انسان اثر دارد، امروز روند دینگرایی افزایش یافته است، اسلام 33 درصد و مسیحیت 32 درصد رشد داشته است، اما متأسفانه این روند مطابق خواست اسلام نیست.
حجتالاسلام ساجدی با بیان اینکه در حال حاضر مسیحیان جدایی عقل از دین را تبلیغ میکنند، بیان داشت: دین یکی از بخشهایی است که امکان ظهور خرافه در آن وجود دارد، و در دین اسلام نیز این خرافهگرایی در بخشهایی همچون عزاداریها وجود دارد.
وی ادامه داد: بخشی از خرافات ناظر به عرفانهای کاذب است، به دلیل علاقهمند بودن انسانها به امور معنوی، بحث عرفان کاذب نیز در کشور ما رواج یافته است، بخش دیگری از خرافات از فرهنگ و آداب و رسوم به ما رسیده است و جلوه دیگر خرافات در خرافاتی که از سایر کشورها به ما میرسد، ظهور مییابد.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه یکی از عوامل دینگریزی جوانان ما وجود خرافات در دین است، ادامه داد: آمیخته شدن درست و نادرست در دین و به پیروی از آن وجود نداشتن منطقی در آن سبب دینگریزی شده است.
وی اظهار داشت: باید ظرفیت جوانان را در پذیرش دین در نظر گرفت و آنگاه به تبیین مباحث خرافی پرداخت.
حجتالاسلام ساجدی با بیان اینکه یکی از موانع پذیرش سخن حق پیشفرضهای غلط در ذهن مخاطب است، ادامه داد: مبلغ زمانی موفق خواهد بود که به مبارزه با خرافهگرایی در دین بپردازد، پاکسازی جامعه از خرافات سبب شتابیافتن امر تبلیغ دین میشود.
وی ادامه داد: البته برخی به بهانه مبارزه با خرافات به نفی بخشهایی از دین میپردازند که به ارتباط با جهان غیب میپردازد، انسان نیاز به ارتباط با جهان غیب است و اگر از این ارتباط محروم شود به دنبال امور دیگری میرود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه یکی از علل خرافه تعمیم قاعده کلی از یک قاعده جزیی است، ابراز داشت: بخشی از مشکلات به دلیل تعمیم نابهجا دادن به دیگران است، همچنین یکی دیگر از دلایل خرافی بودن دیدن خواب و رؤیا است.
وی اضافه کرد: خرافات در زندگی اثر دارد و مردم در امور خرافی به احتمال اثر میدهند، اما جالب این است که مردم آن اعتقاد خرافی خود را بیان نمیکنند.
حجتالاسلام ساجدی اضافه کرد: مهم این است که جامعه و خود را عقلانی تربیت کنیم، این عقلانیت انسان را از معنویت دور نمیکند؛ بلکه بسیاری از این مشکلات را حل میکند.
وی بیان کرد: این عقلانیت، عقلانیت افسارگسیخته نیست، زیرا گاه در این زمینه افراط و تفریط میشود، باید دانست که تعبد و عشق به خداوند مبنای عقلانی دارد.
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه برخی از منبرهای مبلغان بر محور احساس بنا شده است، اضافه کرد: یکی از دلایل خرافات پرداختن به احساسات در منبرها است، خداوند میفرماید فرد با حکمت و موعظه حسنه به دین دعوت کند.
وی گفت: باید به تقویت عقل و احساس هر دو با هم پرداخت؛ گاه با پرداختن به مباحث احساسی در ظاهر به دین جذب میشوند اما در باطن و دراز مدت این اثر از میان میرود.
حجتالاسلام ساجدی افزود: هدف وسیله را توجیه نمیکند؛ اگر اجازه دهیم که مردم هر گونه که دلشان میخواهد و به شکل خرافی عزاداری کنند با آن هدف کلی اسلام در تعارض است، شکل عمل از نظر اسلام مهم است./914/پ202/پ