۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۱۵۱۳۳۴

تلاش غرب برای بازگرداندن سلمان رشدی به جامعه

خبرگزاری رسا _ ساختن فیلمی بر اساس کتاب سلمان رشدی، تولید آثار تلویزیونی و سینمایی از نوشته های وی تلاشی است برای بازگرداندن وی از انزوا به جامعه.
سلمان رشدي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا ؛ شبکه بی بی سی در خبر ی اعلام کرد فیلم ساخته شده براساس کتاب سلمان رشدی در اروپا اکران می شود.
این شبکه مدعی شد که فیلم بچه های نیمه شب به کارگردانی دیپا مهتا که براساس کتابی از سلمان رشدی ساخته شده است حول محور زندگی شخصی است که در شب استقلال هند متولد شده است.


بی بی سی بااشاره به این که این فیلم تاریخ 60 سال روابط متشنج هند و پاکستان را روایت می کند گفت: تلاش های قبلی برای ساخت فیلم بر اساس کتاب سلمان رشدی به دلیل فتوایی که {امام }خمینی ( ره ) علیه و ی صادر کرد،با اعتراض مسلمانان هند و سریلانکا مواجه شده و بی نتیجه مانده بود.
گفتنی است که در 25 بهمن ماه سال 1367 انتشار فتوایی از سوی حضرت امام خمینی(ره)، خطاب به مسلمانان، دنیا را تکان داد. در این فتوا آمده بود: مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام هستند.


سلمان رشدی از لحظه صدور حکم امام خمینی(ره) مخفی شد و پلیس انگلیس (اسکاتلندیارد) حفاظت از وی را در مکانهائی نامعلوم با هزینه سنگین 10 میلیون پوندی برعهده گرفت.
تولید آثار تلویزیونی و سینمایی از نوشته های سلمان رشدی تلاشی برای بازگرداندن وی به جامعه است.چندی پیش سفر رشدی به هند، به بهانه شرکت در جشنواره‌ی ادبی جیپور، به دلیل اعتراضات مردمی لغو شده بود.
کتاب «بچه‌های نیمه‌شب» که در سال 1981 انتشار یافته ، داستان پسر بچه‌ای با قدرت‌های جادویی را روایت می‌کند که همزمان با سال استقلال هند به دنیا می‌آید.
کمپانی های انتشاراتی غربی با سرمایه گذاری و تبلیغات کم سابقه در خصوص این کتاب و اهدا جوایز ساختگی نظیر جایزه‌ی «بوکر»، کوشیدند این اثر را در قالبی هنری به جامعه عرضه کنند./ 9161/خ

ارسال نظرات