بیان افکار منحرف و عقاید برخی افراد غیبت نیست
حجتالاسلام الله رضا اکبری، مدیر دفتر تربیت و اخلاق معاونت تهذیب حوزههای علمیه کشور در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟»، با اشاره به آثار و پیامدهای غیبت در زندگی افراد گفت: در فرهنگ نورانی اسلام غیبت و بدگویی از افعال حرام به شمار میرود.
وی ادامه داد: در سخنان ائمه اطهار(ع) باطن غیبت به خورشت سگهای جهنم و در قرآن کریم نیز غیبت به خوردن گوشت مرده برادر مؤمن تشبیه شده است.
این نویسنده و محقق حوزه با اشاره به روایت «برادر تو دین تو است در حفظ دینت احتیاط کن»، اظهار داشت: برخی افراد مرتکب غیبت میشوند و بر این باورند که غیبت در این مورد جایز است، در حالی است که جواز غیبت همراه با دلیل خاص بوده و اصل بر آن است که به طور مطلق درباره افراد سخنی که سبب ناراحتی آنها شود را بیان نکنیم.
غیبت در دنیای امروز همانند بمب اتم است
حجتالاسلام اکبری با بیان اینکه اگر غیبت نکردن در جامعه نهادینه شود افراد از نظر آبرو محفوظ بوده و امنیت روانی خواهند داشت، اظهار داشت: امروزه به سبب وجود رسانههای فراوان امکان خبر پراکنی در مورد افراد در مدت زمان کوتاهی وجود دارد، از اینرو صحبتی که مصداق غیبت باشد سریعا در جامعه منعکس میشود و چون دارای تبعات زیادی است حرمت و مجازات بیشتری نیز دارد.
وی اضافه کرد: امروزه به سبب وجود رسانههای فراوان غیبت همانند بمب اتم شعاع زیادی از شخصیتهای افراد را تخریب میکند، همچنین اگر درباره افرادی که محور توجه در جامعه هستند غیبت شود حرمت بیشتری خواهد داشت.
بیان برخی از افکار دوم خردادیها غیبت نیست
مدیر دفتر تربیت و اخلاق معاونت تهذیب حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه برخی افراد به بهانه فاسق بودن فرد از او غیبت میکنند، گفت: فاسق به فردی گفته میشود که گناه کبیره انجام میدهد یا نسبت به انجام گناه صغیره اصرار میورزد و تشخیص فاسق بودن فرد کار آسانی نیست.
وی افزود: البته باید توجه داشت که در احکام اسلام آمده افرادی را که دین مردم از شر آنها محفوظ نبوده و سبب بدعتگذاری در دین میشوند قداست نداشته و براساس روایت ما مکلف هستیم که آنها را صب کرده و بدیهایشان را برای مردم بیان کنیم.
حجتالاسلام اکبری تصریح کرد: در زمان دوم خردادیها، برخی از افکار مانند آزادی غربی، دموکراسی، مردم سالاری جای آموزههای دینی، خدا محوری، خدا و دین سالاری را میگرفت، ریشه دین را میزد، اعتقادات مردم را سست میکرد و ارزشهای غربی را رواج میداد.
بیان افکار منحرف و عقاید غربی برخی افراد غیبت نیست
وی ادامه داد: باید افکار غربی و منحرف که در جامعه از سوی برخی افراد بیان میشود را در فضای منطقی، بدون کینه و غرض ورزی شخصی و از روی غیرت و پاسداری از مبانی دینی و اعتقادی، برای مردم تبیین کرد.
مدیر دفتر تربیت و اخلاق معاونت تهذیب حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه برخی افراد با توجیه مرتکب گناه بدگویی و غیبت میشوند، خاطرنشان کرد: توجیهات منفی که از سوی برخی افراد نسبت به رفتار، گفتار و عقیده دیگران اتفاق میافتد به سبب بیدینی و بیمبالاتی در جامعه است و در روایت «توجیه حمل به حماقت شده است».
وی ادامه داد: برخی افراد با توجیهی که انجام میدهند مهر فسق نسبت به دیگران میزنند و مرتکب غیبت میشوند در حالی که در حرام بودن کار خودشان شک ندارند و نسبت به انجام ندادن حرام پایبند نیستند.
کم جرأتی و بیشهامتی از دلایل گرفتار شدن به غیبت است
این محقق حوزوی با بیان روایت «غیبت آخرین تلاش فرد عاجز است»، ابراز داشت: وقتی انسان به سبب ضعف شخصیتی شهامت و جرٱت دفاع از خود در برابر دیگران را نداشته باشد پشت سر آنها بدگویی و غیبت میکند.
وی اضافه کرد: غیبت دارای پیامدهای فراوانی است و بر اساس سخنان فقها و عقل دفع ضرر محتمل واجب است، باید نسبت به دین احتیاط داشته باشیم، از بیان سخنانی که یقین نداریم اجتناب کنیم و معیار اسلام در تعاملات را رعایت کنیم.
حجتالاسلام اکبری گفت: البته باید توجه داشت که غیبت افراد ملحد، فاسدالعقیده و کسانی که مقدسات اسلام را زیر پا میگذارند، جایز و بلکه واجب است.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، یکی از پرسشها این است که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟».
گفتنی است، پرسشهای زیر بخش دیگری از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعهى ما ضعیف است؟
علت کارگریزى چیست؟
چرا در روابط همسایگىمان رعایتهاى لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینهى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانونگریزى در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرفهاى خوب، ایدههاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟
چه کنیم که ریشهى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجملگرائى چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرائى رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوئیم؟
بعضىها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کارگریزى چیست؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى و نابردبارى در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانههاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعهى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رائج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعهى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود, هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/993/ت301/ن