۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۵۱۵۶۶
سبک زندگی اسلامی؛

سبک زندگی اسلامی نباید جمود داشته باشد

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مدرسه علمیه مجد تهران با اشاره به جهان شمول بودن دین اسلام گفت: ما باید دین و سبکی را به عنوان سبک زندگی اسلامی مطرح کنیم که سراسر دنیا آن را بپذیرند، از این‌رو سبک زندگی اسلامی نباید جمود داشته باشد.
سبک زندگي اسلامي

حجت‌الاسلام عامری، معاون پژوهش مدرسه علمیه مجد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا ابراز داشت: ابتدا باید میان سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی عربی یک تفاوت قائل شویم، سبک زندگی اسلامی آن چه که در صدر اسلام در حجاز و عراق وجود داشت، نیست؛ توجه به اصل توحید و پیاده کردن آن در همه مراحل زندگی به صورت یکپارچه را سبک زندگی اسلامی می‌نامند.

وی گفت: در بروز سبک زندگی اسلامی باید نگاهی به این اصل که از سوی شهید مطهری در کتاب ختم نبوت مطرح شده است داشته باشیم«اسلام هرگز به شکل، صورت و ظاهر زندگی نپرداخته است، تعلیمات اسلامی همه متوجه روح، معنی و راهی است که بشر را به آن هدف‌ها و معانی می‌رساند. در اسلام یک وسیله ظاهری و شکل مادی را نمی‌توان یافت که جنبه تقدس داشته باشد و مسلمان وظیفه خود بداند که ظاهر را حفظ کند»

حجت‌الاسلام عامری با اشاره به جهان شمول بودن دین اسلام گفت: ما باید دین و سبکی را به عنوان سبک زندگی اسلامی مطرح کنیم که سراسر دنیا آن را بپذیرند، از این‌رو سبک زندگی اسلامی نباید جمود داشته باشد.

وی ادامه داد: روح زندگی که توحید است اگر وجود داشته باشد در کنار آن اخلاق‌نیک، وفای به عهد و دیگر جزییات دین نیز خواهد آمد؛ در این سبک ممکن است ظاهرها در کشورها متفاوت باشد اما باطن همه یک اصل ثابت خواهد بود و در آن مبارزه با ظلم، کفر و بی عدالتی است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه مجد ادامه داد: سبک زندگی غربی بر مبنای غفلت و اومانیسم است، همچنین خدای محدود در سیاست، علم و اخلاق فردی ورود ندارد، از این‌رو سبک زندگی، سبکی عجیب می‌شود و خانواده‌ها، خانواده‌های توحیدی نخواهند بود.

وی با اشاره به روند رو به مدرنیته شدن جامعه گفت: با توجه به مدرن شدن و ورود مظاهر مدرنیته در جامعه باید مراقب باشیم نگاه و سبک زندگی غربی به جامعه ما نفوذ نکند، باید به مردم بیاموزیم که چگونه با وجود استفاده از مظاهر مدرنیته فرهنگ آن را نپذیرند.

حجت‌الاسلام عامری خاطرنشان کرد: اگر فردی نگاه توحیدی داشته باشد و بداند همه علم‌ها، قدرت‌ها، تاثیرها و همه چیز به دست خداوند متعال است، هیچ مسأله‌ای او را ناراحت نخواهد کرد چرا که در ورای آن امر حق تعالی وجود دارد و به فرموده قرآن کریم اولیای خدا اندوهی ندارند.

وی ادامه داد: درنتیجه در یک جامعه اسلامی با سبک زندگی اسلامی جایی برای افسردگی و اندوه نیست؛ کسی که سبک زندگی او اسلامی است مانند فردی می‌ماند که وکیلی زبردست برای امور خود برگزیده است، از این رو به پشتوانه آن وکیل غم و اندوه و تردیدی در دل خود راه نمی‌دهد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه مجد یادآور شد: باید در هر قشری سبکی برای زندگی اسلامی پیاده کرد که مهم‌ترین بخش آن سبک زندگی روحانیت است، به فرموده امام خمینی(ره) «خروج از ذی طلبگی منشا شکست روحانیت خواهد بود».

وی ادامه داد: یک روحانی باید ذی طلبگی را سرمشق خود کند یعنی زهد، تقوا و قناعت پیشه کند و دیگر نیازی به مسائل تئوری، ساخت فیلم برای آموزش مبانی دین نخواهیم داشت، همچنین نیاز به برخورد نیز نداریم.

حجت‌الاسلام عامری گفت: در یک جامعه مدرن و پیشرفته ممکن است مواردی پیش آید که نقش انسان در آن برجسته گردد و این مظاهر سبب کوچک شدن نقش خداوند متعال از دید فرد شود، در اینجا می‌گوییم فرد دچار سطحی نگری و سکولاریزم پنهان شده است.

وی در پایان گفت: باید این اصل را به مردم فهماند که تمام پیشرفت‌ها وابسته به قدرت خداوند متعال است؛ در حوزه و در زندگی طلبگی نیز ممکن است پس از برخی پیشرفت‌ها فرد دچار سطحی نگری و سکولاریزم پنهان شود که با رعایت اصل بالا از این امر شیطانی رهایی خواهد یافت./9598/ت302/ن

ارسال نظرات