۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۵۱۶۱۹
کارشناس رادیو معارف مطرح کرد؛

شیطان و انحراف از حق و حقیقت

کارشناس رادیو معارف گفت: شیطان حق را ناحق و زیبایی را زشت جلوه می دهد و اعمال بد انسانها را برایشان تزیین می کند.
حميد ملکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا؛ حجت الاسلام ملکی کارشناس قرآنی رادیو معارف در برنامه پرسمان قرآنی به بحث درباره علل انحراف از حق و حقیقت پرداخت و گفت: وقتی می گوییم شیطان انسان را به انحراف می کشاند و راه حق را ناحق جلوه می دهد یعنی تمام کسانی که در صف امام حسین قرار نگرفتند زمین خورده شیطان بودند.

وی در ادامه افزود: شیطان اعمال بد آنها را برایشان تزیین و حرام را برای آنها زیبا کرد، آدمهای زشت مثل یزید و یزیدیان را زیبا کرد و انسانهای زیبا را نادیدنی کرد، پس ما هم باید از این عاشورا و کربلا عبرت بگیریم که شیطان ما را در آن گرداب نیندازد.

حجت‌الاسلام ملکی اظهار داشت: خداوند گوشزد کرده که مواظب دشمن قسم خورده یعنی شیطان باشید اما متاسفانه ما او را نمی بینیم و هنگامی که در دام او گرفتار شدیم تازه متوجه اشتباه خود می شویم.

این کارشناس قرآنی خاطر‌نشان کرد: آنجا که خدا به فرشتگان فرمود در برابر انسان سجده کنید، همه به گوش جان حرف خدا را قبول کردند و سجده کردند غیر از شیطان که غرور ورزید و گفت«یعنی این همان کسی است که نسبت به من کرامت دارد او از خاک است. از‌این‌رو عصبانی می شود و از خدا می خواهد که اگر به من فرصت بدهی تا قیامت زنده بمانم، از آدمها سواری می گیرم مگر عده قلیل و کمی».

وی ادامه داد: شیطان حیا و غیرت و نماز را کم ارزش می کند، وقتی انسان بی حیا و بی غیرت شد به حدی شیطان بر او مسلط می شود که اهل عفت و حیا را زشت می بیند و می گوید«آیا این انسانها از زندگی لذت می برند».

استاد ملکی ابراز داشت: خدای سبحان به شیطان می گوید برو هر کار می خواهی بکن هر کس که با تو همراه شود بهشتی نیست و به جهنم می رود و جزای بسیار و کامل در انتظارش خواهد بود.

وی ادامه داد: شیطان آنقدر متکبر است که اصل و نسب انسان را له کرده است، حضرت علی (ع) در خطبه هایش دارد« کسی که اصل و نسب انسان‌ها را خار شمرده و آنها را زیر پاهایش له کرده شما دست دوستی به او می دهید؟ با او دشمنی کنید در مقابلش بایستید».

وی افزود: خدای سبحان به شیطان می گوید« برو به انسانها وعده بده» و به انسان می گوید« وعده های شیطان  دروغ است مواظب باشید» بنده های خدا به شیطان گوش نمی دهند و همراه شیطان نمی شوند.

نعمت اختیار

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: در بین موجودات تنها موجوداتی که نعمت اختیار دارند انسان و جن هستند، بخاطر همین هم مکلف هستند، جنی به نام ابلیس، خدا را شش هزار سال عبادت می کند بعد از فرمان خدا سرپیچی می کند از روی عمد و اختیار و حرف خدا را گوش نکرد.

وی ادامه داد: سابقه اجنه از انسان نسل ما بیشتر است بنابراین یک امتحان پیش آمده آن هم سجده بر انسان است و او از این امتحان مردود شد.

چرا خداوند به شیطان مهلت داد

حجت‌الاسلام ملکی ابراز داشت: انسان با عبور از موانع به تعالی می رسد، یکی از موانع شیطان است، یکی هم هوای نفس است، این دو مانع برای این است که  انسان وجه اختیار داشتن را به عرصه وجود بیاورد.

وی با طرح این پرسش که«شیطان را چه کسی گول زد»، ادامه داد: اختیار در گرو وجود تضاد است، تضاد در شیطان سبب گمراهی او شد، از این رو اگر شیطان هم نبود در انسان‌ها تضاد  وجود داشت و این تضاد سبب انجام برخی از گناهان می‌شد«ای بسا ابلیس آدم روی هست، پس به هر دستی نباید داد دست».

حجت‌الاسلام ملکی اظهار داشت: اما اینکه چرا خدا به او مهلت داد؛ ما یک عذاب استبدادی داریم، از این‌رو مومن یا کافر هر چه زودتر بمیرد خوشحال‌تر است زیرا می داند که اگر می‌ماند ایمان را از دست می‌داد یا عذابش بیشتر می‌شد.

وی در پایان گفت: بدترین تنبیه را خدا به شیطان داد مثل بچه ای که هر چه پدر می گوید گوش نمی دهد،  بعد پدر می گوید بگذار هر چه می خواهد بکند تا سرش به سنگ بخورد، شیطان را هم خدا به حال خودش گذاشت و این بزرگترین تنبیه برای او است./919/پ202/ن

ارسال نظرات