۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۵۱۶۴۳
به همت حوزه علمیه خواهران؛

برگزاری کرسی آزاداندیشی با موضوع « کشتار بنی قُریْظه » در تبریز

خبرگزاری رسا ـ کرسی آزاداندیشی با موضوع « کشتار بنی قُریْظه » با حضور طلاب سطح سه خواهران تبریز برگزار خواهد شد.
کرسي هاي آزادانديشي

حجت الاسلام مختار مسعودنیا، مدیر استانی حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: در راستای تحقق توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر برپایی کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه، کرسی آزاداندیشی با موضوع « کشتار بنی قُریْظه » برگزار خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: این کرسی با حضور حجت الاسلام خالقی، معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور و همچنین طلاب سطح سه خواهران مدرسه علمیه الزهرا(س) تبریز و همچنین طرح و بررسی بحث با حضور اساتید حوزوی همراه خواهد بود.

 

مدیر استانی حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌شرقی افزود: این کرسی آزاداندیشی که فردا دوشنبه از ساعت 30/8 تا اذان ظهر در محل حوزه علمیه الزهرا(س) برگزار می شود، با طرح بحث از سوی حجت الاسلام اولیانسب، نقادی حجت الاسلام نظری و داوری حجت الاسلام علی‌محمدی است.

 

به گفته حجت الاسلام مسعودنیا، بنی قُریْظه طایفه‌ای یهودی بودند که تا قرن هفتم میلادی در شمال عربستان در حومهٔ یثرب (مدینه) زندگی می‌کردند. برخی گفته‌اند آنها نوادگان قبایل یهودی مهاجر بودند و یا، اعرابی که به یهودیت گرویده و در عین پایبندی به یهودیت، با اعراب ازدواج کرده و از بسیاری از آداب آنها تأثیر پذیرفته بودند.

 

وی با بیان این‌که طایفه بنی قُریْظه در دورانی نیز از نظر سیاسی غالب بوده‌اند، ولی قدرت سیاسی آنها بعدها رو به افول گروید، گفت: حدود صد سال قبل از هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه بین قبایل مختلف مدینه درگیری درگرفته و به تدریج تمامی اهالی مدینه وارد آن شده بودند که در این میان قبایل یهودی گه‌گاه در جبهه‌های مخالف هم می‌جنگیدند.

 

مدیر استانی حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری کمسیون بررسی طرح‌ها و موضوعات پایان‌نامه طلاب سطح سه خواهران تبریز خبر داد و گفت: این کمسیون فردا عصر با حضور معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور همراه است.

 

وی با بیان این‌که فعالیت این کمسیون نقش بسزایی در جهت‌دهی به پایان‌نامه کاربردی طلاب سطح سه دارد، گفت: اعضای این کمسیون متشکل از مدیر استانی حوزه علمیه خواهران و اساتید برجسته حوزوی از جمله حجج اسلام باقری، اولیانسب، صدیق، محمدی‌راد، عباسیان است./935/ت303/ب

ارسال نظرات