۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۱۵۱۹۲۵
کارشناس رادیو معارف:

تغییر شیوه زندگی به سبک زندگی اسلامی جهاد فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گقت: باید بپذیریم که تغییر شیوه زندگی و رفتن به شیوه زندگی اسلامی جهاد فرهنگی است و ما برای تغییر سبک زندگی به زندگی اسلامی باید جهاد کنیم و به میدان مبارزه برویم.
سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن عباسی کارشناس رادیو معارف در برنامه پرسمان تربیتی خانواده به ارائه بحث اعتدال در خانواده پرداخت و گفت: مورد دیگری که باید اعتدال در آن رعایت شود اعتدال در پوشاک است.

اعتدال در پوشاک

وی گفت:  اعتدال در پوشاک یکی از صفات متقین نامیده شده است، امام علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند مُلَبَّسُهُمُ الاِقتِصاد؛ یکی از ویژگی‌های متقین این است که در پوشاک، راه میانه را در پیش می‌گیرند نه اینکه مرتب لباس بخرند و عوض کنند و نه مثل بعضی به اسم زهد و دنیا گریزی به گونه ای لباس  بپوشند که نمایش فقر است در حالی که می‌توانند لباس بهتری تهیه کنند.

این کارشناس رادیویی افزود: اتفاقاً عکس این در قرآن آمده« یحسب الجاهل اغنیاء من التعبد»، انسان باید به گونه ای زندگی کند که آدم بی‌خبری که نمی‌داند درون زندگی فرد چه می‌گذرد، فکر کند که او آدم غنی و بی نیازی است.

وی ادامه داد: از یک طرف تفریط در مسأله لباس، فقر نمایی است و افراطش هم این است که حالا این مجلس عروسی رفت چه  بپوشد، آن مهمانی رفت چه  بپوشد، گاهی اوقات بعضی دغدغه‌هایی دارند که در تفکر دینی ما نمی‌گنجد.

اعتدال در رفاقت

حجت‌الاسلام عباسی ادامه داد: بعضی هم در رفاقت اعتدال ندارند، این قدر رفت و آمدشان با دوستانشان زیاد است و توجه به رفیق دارند که انگار خانه‌شان کاروانسرا است مرتب با تلفن، ایمیل، پیامک و غیره با هم در ارتباطند که گاهی اعضای خانواده و فرزندان می‌گویند انگار ما در این زندگی وجود نداریم.

وی خاطر نشان کرد: وقتی هم که زندگی مشترک را تشکیل می‌دهند رابطه‌شان را آن قدر کم می‌کنند انگار هیچ رفیق و دوستی ندارند و حضور دوستان نمی‌تواند در زندگی آن‌ها تأثیری داشته باشد.

اعتدال در محبت

این کارشناس تربیتی اظهار داشت: یک مورد دیگر محبت است، نه آنقدر افسار گسیخته محبت کنیم که انگار بت زندگی ما و قبله زندگی ما همسرمان است که حتی بخاطر او حاضر باشیم حکم خدا را زیر پا بگذاریم و مجلس معصیت به پا کنیم. 

وی ادامه داد: از آن طرف هم تفریط در مسأله محبت است، می‌گوییم چرا محبت نمی‌کنی، می‌گوید این‌ها لوس بازی است این اقتدار مرا زیر پا می‌گذارد.

سبک زندگی اسلامی و عرف

وی در پایان در پاسخ به سؤال یکی از شنوندگان که پرسید« چگونه می‌توان طوری زندگی کرد که هم سبک زندگی اسلامی در آن پیاده شود و عرف هم بپسندد؟» پاسخ داد: واقعیت این است که ما باید بپذیریم که تغییر شیوه زندگی و رفتن به شیوه زندگی اسلامی جهاد فرهنگی است و ما برای تغییر سبک زندگی به زندگی اسلامی باید جهاد کنیم و به میدان مبارزه برویم.

وی ابراز داشت: بدون تردید یکی از تلاش‌های غرب به ویژه در سریال‌ها و فیلم‌های ماهواره ای تغییر این سبک است و اگر ما پذیرفتیم که تغییر سبک زندگی یک جهاد  و جنگ است باید در میدان مبارزه هر چیزی را پذیرفت و تحقیر و تمسخر نباید باعث عقب نشینی ما شود.

وی در پایان گفت: وقتی بنده می‌خواهد آن طور زندگی کند که خدا دوست دارد و می‌خواهد؛ دیگر دچار چشم و هم چشمی و جنگ و جدل و مباحات با مردم نمی‌شود./919/پ202/ن

ارسال نظرات