۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۱۵۱۹۳۵
آیت الله صفایی بوشهری:

توانمندی در خودکفایی و تولید علمی لازمه موفقیت در عرصه فراملی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان بوشهر موفقیت نظام ها را در گرو توجه به علم دانست و گفت: هر نظامی که در پی موفقیت در فضای ملی و فراملی کنونی جهان بوده و دارای قدرت رقابت باشد باید در عرصه علم در حوزه خودکفایی، تولید و مرجعیت دارای توانمندی لازم باشد.
صفايي بوشهري، نماينده ولي فقيه در استان بوشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در جنوب غرب، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، ظهر امروز در دیدار فرهنگیان دانشگاه تربیت معلم علامه طباطبایی بوشهر، اظهار داشت: هر نظامی که در پی موفقیت در فضای ملی و فراملی کنونی جهان بوده و دارای قدرت رقابت باشد باید در عرصه علم در حوزه خودکفایی، تولید و مرجعیت دارای توانمندی لازم باشد.

امام جمعه بوشهر همچنین از دانشگاه به عنوان آینده یک نظام یاد کرد و افزود: هر نظامی که به علم توجه ویژه داشته و شرایط را فراهم آورد به موفقیت های چشمگیری دست خواهد یافت.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر در ادامه سخنان خود با بیان این که نظام هایی که دارای نگاه بر مبنای علم و دانش و فناوری نباشند داشته های خود را از دست خواهند داد، تصریح کرد: در شرایط کنونی، جهان سلطه با مدیریت علوم استراتژیک جهان را مدیریت خواهد کرد.

 وی در ادامه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص رسیدن به اقتدار و خودکفایی علمی جوامع، عنوان کرد: هر نظامی که دارای سامانه تولید علم و خودکفایی علمی باشد به اقتدار و موفقیت های چشمگیری دست خواهد یافت.

نماینده ولی فقیه در استان در استان بوشهر رشد علمی ایران را بسیار مناسب دانست و بیان داشت: ما در جهان در رشد علم و فناوری یازده درصد جلوتر از سایرین و در منطقه دارای مقام نخست هستیم.

استاد عالی حوزه علمیه بوشهر در ادامه سخنان خود ابراز داشت: باید اندیشه‌ توجه به مرجعیت علمی در علومی که در ایران دارای سابقه است مورد توجه ویژه قرار گرفته و در علومی مانند پزشکی، هوافضا، انرژی، علوم انسانی، علوم پایه و برخی از علوم تجربی افزون بر رسیدن به خودکفایی به تولید علم و مرجعیت دست یابیم.

با بستر سازی نگاه نخبگانی را در سطح ملی نهادینه کنیم

آیت الله صفایی بوشهری همچنین استعداد، تاریخ علم و وجود استعداد کارهای خلاقانه را در نهاد جوانان ایرانی بسیار زیاد خواند و اظهار داشتند: باید با بستر سازی و فضا سازی، نگاه نخبگانی را در سطح ملی نهادینه کنیم.

امام جمعه بوشهر خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش و صدا و سیما باید جوانان را از همان دوران کودکی به سمت و سوی علم محوری با نگاه فرهنگ دینی سوق دهند و آن ها را از جهت علمی و فرهنگ دینی به قوام مناسب برسانند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دانشگاه‌ها در ایران و بوشهر باید از جهت سازه با دانشگاه‌های بین المللی برابری کنند، افزود: سازه‌ دانشگاه‌ها نشان از افق دید مسؤولان نسبت به شرایط کمی و کیفی علمی آن دارد.

دانشگاه، نمایشگاه توانمندی علمی یک نظام است

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان این که دانشگاه، نمایشگاه توانمندی علمی یک نظام است، تفاوت های موجود بین تحقیق و پژوهش را تشریح کرد و گفت: دانشگاه های ما باید به سوی ایجاد قدرت رقابت با فضاهای دانشگاهی بین المللی سوق داده شود.

استاد عالی حوزه علمیه بوشهر با بیان این که باید در مسائل زیر ساختی، نرم افزاری، منابع انسانی و برنامه ریزی ها نگاه خود را به نگاه تولید علم و مرجعیت علمی و پرورش نخبگانی تغییر دهیم، تصریح کرد: باید نگاه ما در خصوص افق ها، یک نگاه همراه با تولید علم باشد.

کرسی های آزاد اندیشی نماد توسعه پایدار و همه جانبه است

رییس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی را به عنوان نماد توسعه و پیشرفت همه جانبه و پایدار دینی جنوب ایران معرفی کرد و ابراز داشت: شتاب استان بوشهر در عرصه توسعه و پیشرفت، بسیار زیاد است.

اگر شتاب توسعه و پیشرفت مدیریت نشود سونامی صنعت ایجاد خواهد شد

آیت الله صفایی بوشهری در ادامه با بیان این که اگر شتاب توسعه و پیشرفت در استان مدیریت نشود، سونامی صنعت ایجاد خواهد شد، خاطر نشان کرد: اگر در این زمینه مدیریت صحیح وجود نداشته باشد در آینده با چالش های اساسی روبرو خواهیم شد.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر لزوم انجام فعالیت های علمی و پژوهشی در دانشگاه ها، گفت: باید نگاه ها را نسبت به استان بوشهر به فضاهای بین المللی سوق دهیم./9454/د102/ج

ارسال نظرات