۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۱۵۲۰۳۸
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

خداوند برکت را از مال ربا برداشته است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی اظهار داشت: خداوند در قرآن قول داده است پولی که از راه ربا بدست آمده باشد نابود خواهد شد؛ برکت از پول ربوی گرفته شده¬است در حالیکه پول صدقه در حال رشد است و برکت دارد.
قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن قرائتی در برنامه سمت خدا با اشاره به این که داشتن مال بد نیست و آنچه بد است افراط و تفریط است، گفت: در قرآن حضرت سلیمان و حضرت یوسف به عنوان دو پیامبر متمکن معرفی شده اند.


وی افزود: قرآن لقب های خوب و بدی را برای مال برشمرده است، لقب های خوب خیر بودن، با فضل بودن و زینت بودن مال است و از جمله لقب های بد برای آن می‌توان افراط و تفریط در جمع کردن یا بخشش مال وتوجه نکردن به حلال و حرام مال به ارث رسیده و وابستگی به مال دنیا است.


این مفسر قرآن با اشاره به اینکه باید توجه داشت در جمع آوری مال حقی ضایع نشده باشد افزود:حضرت امیر می¬فرماید: بنویسید که این مال را از کجا آورده اید؟ قرآن نیز می‌فرماید: نگاه کنید این غذا (مال) از کجا و با چه قیمتی بدست آمده است.


وی با بیان این که در مسئله مال، مصرف آن نیز اهمیت دارد گفت: خیلی از پولها بخاطر اینکه در جای مناسب خرج نمی‌شود هدر می رود، مثلا در منطقه ای که با وجود جمعیت کم و بودن چند مسجد در آنجا باز هم مسجد ساخته میشود این هدر دادن مال است یا اینکه در برخی اداره‌ها اسراف می کنند و اسم آن را شان نظام می‌گذارند.


حجت الاسلام قرائتی ادامه داد: مسئله دیگر این است که این مال چگونه هزینه می شود، پیامبر پیراهن خود را برای تبرک به درخواست یکی از یاران خود به او داد و هنگام نماز برای رفتن به مسجد دچار مشکل شد در این هنگام آیه نازل شد که در انفاق آنچنان نباش که گویی دستانت به گردنت آویخته است و نه آن چنان که دستت بسیط باشد که چیزی برای خودت نماند، مومن در بخشش باید حد وسط را بگیرد نه اینکه بخیل باشد و نه اینکه بقدری بذل وبخشش و اسراف کند که خودش در مضیقه باشد، بلکه در انفاق باید میانه رو باشد.


وی افزود: مسئله بعدی نیت در انفاق است. انسان گاهی برای رضای خدا انفاق می کند و گاهی برای ریاکاری و جلب نظر دیگران؛ گاهی فردی مقدس در جایگاهی مقدس کار مقدسی را انجام می‌دهد ولی نیت او فاسد است که به تبع آن عملش نیز فاسد می شود.


استاد حوزه علمیه بیان داشت: نکته بعدی مقدار انفاق است که متاسفانه در آن بسیار افراط و تفریط می‌شود. مسئله ماندگاری مالی نیز مهم است، گاهی وقتها انسان پولدار می‌شود ولی به قیمت زیر پا گذاشتن ارزش های اسلامی و انسانی، ببینید در ازای بدست آوردن این پول چه چیزی را از دست دادید.


وی اظهار داشت: خداوند در قرآن قول داده است پولی که از راه ربا بدست آمده باشد نابود خواهد شد؛ برکت از پول ربوی گرفته شده است در حالیکه پول صدقه در حال رشد است و برکت دارد.


وی با بیان اینکه دلبستگی به مال دنیا بسیار مذموم است گفت: قرآن می فرماید انسان دلبسته به مال دنیا گویی به زمین چسبیده است. از دنیا فقط مقداری از آن را نبینید و دلبسته نباشید مثلا برخی انسانها از دین فقط عزاداری آن را می بینند یا برخی خانمها از اسلام فقط حجاب آن را می ببیند و همین را فقط معیار خوب بودن می دانند.


حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در پایان اظهار داشت: در روایات ما آمده است که به مال حلال برکت داده میشود در این رابطه در قرآن آمده است: اگر از مال خود در راه خدا انفاق کنید جای آن پرخواهد شد مثل شیر مادر که اگر طفل از آن بخورد جریان میبابد و جای آن پر میشود والا خشک میشود. ترس از انفاق بخاطر مشکل در عقیده به توحید است چرا که ما به وعده های الهی ایمان نداریم./916/پ202/ع
 

ارسال نظرات