۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۵۲۰۷۹

زینب(س) پیامبر عاشورا، به منبر چهلم رسید

خبرگزاری رسا ـ زینب کبری(س) با همان پوشش و حجاب اسلامی در صحنه‌ای جهانی نقش آفرینی کرد و پوشش او مانعی برای انجام رسالتش نشد.
زینب(س) پیامبر عاشورا، به منبر چهلم رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، در زمانه‌ای که تعریف از وجود انسانی زن، در قالب بنرهای تجاری سرمایه‌داران غربی معنا می‌شود، این جنس هم سرشت با مردان، در واقعیت الگوپذیری خویش به ناچار به سمت الگوهایی کاذب و مدرن می‌رود که در نهایت به هویتی باطل از این جنس منجر می‌شود. شاید سؤال بسیاری از دختران و بانوان امروز این است که الگوی جدید برای ما وجود ندارد، تا به وسیله آن تابلو مسیر زندگی را پیدا کنیم! این درحالی است که اسلام و آیین نبوی، شریعتی برای همه اعصار بوده و با نیم نگاهی به تاریخ اسلام می‌توان زینب کبری(س) را به عنوان الگوی زن معاصر معرفی کرد. گرچه امروز دیگر از نیزه و شمشیر خبری نیست، اما جنگ بی‌هویتی در سراسر گیتی بیداد می‌کند و انسان، سرگشته موجودیت خویش است.

 

کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب(س) نبود

وقتی سخن از مقام و جایگاه زن در اجتماع به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود این است که این موجود لطیف و تابلوی زیبای آفرینش با چه معیارهایی و در بستر چه پوششی می‌تواند در جامعه حضوری گسترده داشته باشد؟ خط قرمز این حضور تا کجاست؟ و... اسلام پاسخ همه این سؤال‌ها را در همان 1400 سال پیش داده و نمونه زنده این الگوی اسلامی، زینب کبری(س) است که به راستی چه خردمندانه گفته می‌شود کربلا در کربلا می مرد اگر زینب نبود.

زینب(س) به عنوان پیامبر عاشورا، در مقام مادری و همسری فرزندانش را به نهضت حسینی هدیه داد و پس از اسارت نیز با همه قوای فکری و اندیشه‌ای خود به افشای جنایتهای بنی امیه در نینوا پرداخت. در عرصه سیاسی، اجتماعی آن زمان، در شام چنان مقتدرانه و کوبنده خطبه‌های زینبی سر داد که پایه‌های حکومت یزید به لرزه درآمده و همه تلاش‌های دشمن برای نابودی نام و یاد کربلا نقش برآب شد.

زینب کبری(س) با همان پوشش و حجاب اسلامی در صحنه‌ای جهانی نقش آفرینی کرد و پوشش او مانعی برای انجام رسالتش نشد. این باور که حجاب و عفاف اسلامی، مانعی برای پیشرفت و حضور زن درجامعه است، باوری سکولار است که قصد تغییر هویت زن مسلمان را دارد؛ اما آن‌چه که امروز دردی جدید برای قشر متدین و مذهبی جامعه ما به حساب می‌آید این است که جایگزینی حجاب موروثی، به جای حجاب عقلانی، بسیاری از خانواده‌ها را دچار مشکل می‌سازد. به طوری که پوشش دختر با مادر فاصله‌ای به اندازه زمین تا آسمان دارد و این نیازمند تعریف عقلانی و سودمند از حجاب برای نسلی است که در چارچوب رسانه‌ها و فضای تبلیغاتی امروز گرفتار هزاران سؤال اعتقادی است و خانواده نیز توان پاسخگویی به این سیل اندیشه‌ای را ندارد.

 

پوشش زن ایرانی در 200 سال گذشته، نشانه‌ای از تمدن سازی اسلامی

پوشش زن ایرانی در دوران 200 ساله گذشته نشانه‌ای از تمدن سازی اسلامی بوده است که با رفت و آمد روشنفکران غربی، به تدریج این پوشش اصیل از شکل اصلی خود خارج شده و به سمت نامطلوبی حرکت کرد.

 

زینب(س) در کربلا

چون عصر عاشورا شد و آن حجت الهی به شهادت رسید، سهم عمده و بار تازه‌ای به دوش زینب نهاده شد که چون کوهی پولادین در برابر دشمنان منحرف ایستاد. در بعضی مقاتل نوشتهاند: «در روز عاشورا هنگامی که فرزندان حضرت زینب(س) به شهادت رسیدند، ایشان از خیمه بیرون نیامد و بر بالینشان حاضر نشد. وقتی علت را سؤال کردند، پاسخ داد: «مبادا برادرم خجالت بکشد.»

 وقتی در کوفه ابن زیاد از او سؤال می‌کند: «کار خدا را با برادرت چگونه دیدی؟» در جواب می‌فرماید: «چیزی جز زیبایی ندیدم.» زیرا که این حرکت در راستای حق و حقیقت و جاودانگی بود.

 

مقام زن از دیدگاه اسلام

قرآن زن و مرد را یک سرشت می‌داند. قرآن با کمال صراحت در آیات متعددی می‌فرماید که زنان را از جنس مردان و ازسرشتی نظیر سرشت مردان آفریده‌ایم. قرآن درباره آدم می‌گوید: «همه شما را از یک پدر آفریدیم و جفت آن پدر را از جنس خود او قرار دادیم» (سوره نساء آیه 1) و درباره همه آدمیان می گوید: «خداوند از جنس خود شما برای شما همسر آفرید» ( سوره نساء و سوره نحل و سوره روم ).

 

704/934/ر

 منابع و ماخذ:

کتاب : ترجمه تفسیر المیزان – نویسنده : علامه طباطبایی- جلد 2 و 4 .

کتاب : زن در آیینه جلال و جمال نویسنده : آیت ا... جوادی آملی .

کتاب : مجموعه آثار – نویسنده استاد مرتضی مطهری – جلد 19.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       

 

 

 

 

ارسال نظرات