۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۵۲۱۳۳
حجت الاسلام ماندگاری:

تعلق به جذابیت‌های دنیا انسان را در برابر امام بر حق قرار می‌دهد

خبر گزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری گفت: در تاریخ هست که دنیا طلبی این قدر زیاد شده بود که سپاهیان یزید به سبب یک زین اسب و یا یک سبد خرما، امام را به قتلگاه بردند و این یعنی یک زنگ خطر برای امروز ما! دشمنان در کربلا هم مسلمان بودند وهم نماز خوان، اما حب دنیا آنان را گرفتار کرد.
حجت الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مهدیه بزرگ اصفهان گفت: قیام اباعبدالله الحسین(ع) در واقع قیام برای احیای امر به معروف بوده و حادثه عظیم کربلا به جهت احیای این مهم دینی به وقوع پیوسته است.

 

وی در ادامه مبحث شب قبل در خصوص مرگ و یاد آن در زندگی به عنوان یک معروف فراموش شده افزود: حضرت صادق(ع) در مورد اهمیت یاد مرگ می فرمایند«هر کس می خواهد با شهدا محشور شود، روزی بیست مرتبه یادی از مرگ کند» از این حدیث می توان فهمید که انسان در این خصوص فراموش کار است و باید دائماً یاد آن را در زندگی خود زنده کند. نکته مهم تر آن که این حدیث نشان می دهد که یاد مرگ در زندگی آثار تربیتی فراوانی با خود به همراه دارد.

 

وی در خصوص مرگ خاطرنشان کرد: وجود مرگ، قطعی است و کسی یارای گریز از آن را ندارد. خدا در قرآن به پیامبر می فرماید: در عالم همه می میرند، حتی فرشته ملک الموت هم از این قضیه مستثنا نیست. نکته جالب تر این است که مادیگرا ها و کمونیست‌ها که به خدا اعتقاد ندارند، روی مسأله مرگ شکی ندارند و آن را به عنوان یک واقعیت پذیرفته‌اند.

 

استاد حوزه و دانشگاه، حب دنیا را یکی از منکراتی دانست که امروزه  به فراموشی سپرده شده است و درباره اهمیت آن تصریح کرد: امام صادق(ع) در زیارت اربعین می فرمایند«کسانی که حب دنیا و تعلقات آن فریبشان داد، در برابر امام بر حق صف آرایی کردند» در تاریخ هست که دنیا طلبی این قدر زیاد شده بود که سپاهیان یزید به خاطر یک زین اسب و یا یک سبد خرما، امام را به قتلگاه بردند و این یعنی یک زنگ خطر برای امروز ما! دشمنان در کربلا هم مسلمان بودند وهم نماز خوان، اما حب دنیا آنان را گرفتار کرد؛افرادی که به خاطر حب دنیا در زیارت عاشورا  تا ابد ملعون تاریخ شدند.

 

کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا، داستان ابن ملجم مرادی را یکی از مصادیق تاریخی حب دنیا معرفی کرد و اذعان کرد: ابن ملجم جز شیفتگان حضرت امیر(ع) بود و داستان بیعت ایشان با حضرت را همه شنیده ایم، ابن ملجم اصلاً باور نمی کرد روزی قاتل حضرت بشود؛ اما به سبب شهوت طلبی خود، قاتل مولا علی(ع) شد. حب دنیا از عاشق علی(ع) قاتل درست می کند، بنابراین حب دنیا خیلی خطرناک است.

 

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه علم و صنعت ایران، شهوت، قدرت، شهرت، ثروت و جمال را از ظواهر دنیایی معرفی کرد و افزود: ظواهر دنیا شیرین هستند و به تعبیر حضرت امیر(ع)، مانند مار خوش خط و خال با پوستی نرم است که جذاب و زیبا است ولی اگر به آن نزدیک شوی، انسان را به هلاکت می اندازد.

 

کارشناس مسائل دینی وخانواده در پایان ضمن انتقاد از مرض مصرف گرایی در کشور افزود: امروز ایران جز پر مصرف ترین کشورهای دنیاست و متأسفانه بعضی برای اینکه شخصیت خود را ثابت کنند، دست به هرگونه اسرافی می زنند و این با فرهنگ شیعه هم خوانی ندارد/939/پ202/س

ارسال نظرات