۱۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۵۲۲۱۶

ثبت ملی مراسم عزاداری «شمع پای لاما» در تبریز

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از ثبت ملی مراسم عزاداری «شمع پای لاما» در شهر تبریز خبر داد.
شمع

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی، رییس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی با اشاره به ثبت ملی مراسم عزاداری «شمع پای لاما» در شهر تبریز، به عنوان یکی از هفت آیین عاشورایی استان، اظهارکرد: برخی از عزاداران حسینی در روز تاسوعا با حضور در 41 مسجد شهر تبریز، 41 شمع روشن می‌کند.

 

وی افزود: بنا بر روایتی که امام حسین(ع) و یارانش از مکه تا کربلا در 41 منزل اتراق‌ می‌کنند، عزاداران شهر تبریز در روز تاسوعا مراسم پخش و روشن کردن 41 شمع در 41 مسجد شهر را برپا می‌کنند.

 

محمدی زمان اجرای این آیین عزاداری مذهبی را بعد از اذان ظهر تاسوعا عنوان کرد و گفت: افرادی که نذرشان برآورد شده، پای پیاده با روشن کردن شمع در مساجد این نذر را ادا می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: در این مراسم که از ظهر روز تاسوعا تا پاسی از شب ادامه می‌یابد، مردم عزادار تبریز به صورت گروهی و در قالب دسته‌های عزاداری از یک مسجد به مسجد دیگر و از محله‌ای به محله دیگر رفته و اقدام به روشن کردن شمع می‌کنند.

 

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تبریز را خاستگاه تشیع و مرکز تبلور و تجلی شور و عشق حسینی و میراث‌دار فرهنگ عاشورایی در کشور دانست و یادآور شد: بر همین اساس مراسم ماه محرم در این شهر سرشار از نشانه‌ها و نمادهاست که آیین «شمع گردانی» نیز یکی از زیباترین این آیین‌های تجلی یافته به شمار می‌رود.

 

 

وی آیین‌های دینی، مذهبی و اجتماعی نظیر عزاداری را گره خورده با فرهنگ و باورهای مردم دانست و تصریح کرد: این آیین‌ها همواره در جامعه رشد خواهد یافت همچنان که عزاداری امام حسین (ع) و واقعه کربلا با گذشت بیش از هزار سال هنوز هم زنده بوده و هر سال پر شورتر برگزار می‌شود.

 

ثبت ملی مراسم عزاداری «الله الله حسینا و اینا» شهر مراغه

 

تراب محمدی با اشاره به ثبت ملی مراسم عزاداری «الله الله حسینا و اینا» در شهر مراغه، به عنوان یکی از هفت آیین عاشورایی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی، اظهار داشت: طی این مراسم در صبح عاشورا، عزاداران حسینی شهر مراغه یکپارچه احرام پوش می‌شوند.

 

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه عنوان کرد: موعد این آیین به عنوان یکی از رسم‌های منحصر به فرد آذربایجان‌شرقی، صبحگاه عاشورا است.

 

این مسئول در تشریح این آیین عاشورایی گفت: دسته‌جات سینه زن و عزادار قبل از طلوع آفتاب روز عاشورا، دسته دسته در حالی که کفن بر تن یا حوله‌ای به نشانه احرام پوشیده‌اند، به حسینیه حاج غفار مراغه می‌رسند.

 

محمدی ادامه داد: عزاداران بعد از ادای نماز صبحگاهی عاشورا، در حالی که صورت‌ها را گل و خاکستر مالیده‌اند با پای برهنه دو ردیف را تشکیل می‌دهند. سردسته این هیئت ابتدا با لعنت گفتن بر ظالمان و آل یزیدیان و «بی شمار» گفتن دسته‌ها، جماعت را آماده می‌‌کند، سپس کم کم دعایی را با مضمون «الله، الله، حسینا واینا» یعنی (خدایا، خدایا، حسین کجاست؟) می‌خواند.

 

وی تصریح کرد: مردم با هیجان همچون حرکت حرکت در صفا و مروه به جوشش درآمده و بر سر زنان عبارت «اللهم لبیک یا حسین» یعنی (حسین ما برای بیعت آماده ایم) را می‌خوانند. این مراسم با گردش در نقاط مختلف شهر تا حوالی ظهر ادامه می‌یابد و در مسیر این دسته‌های عزاداری قربانی‌های بسیاری برای اطعام عزاداران ذبح می‌شود./935/د101/پ

ارسال نظرات