۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۱۵۲۲۹۲
امام جمعه اصفهان:

نوع معماری بر سبک زندگی مردم تأثیرگذار است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، با اشاره به ساختمان و بناهای قدیمی و مشهور در این استان، گفت: در بسیاری از این ساختمان‌ها معماری اسلامی مشاهده می شود و البته این نوع معماری خود نیز بر سبک زندگی مردم تأثیر گذار بود.
آيت الله طباطبايي امام جمعه اصفهان
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار با اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان ضمن تبریک به اعضای منتخب جدید هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت:با توجه به تعریفی که از نظام مهندسی ساختمان می‌شود، نشان دهنده آن است که این سازمان هم در استحکام و هم در شکل هندسی ساختمان سازی تأثیرگذار است.
وی افزود: ساختمان باید در برابر زلزله و دیگر بلایا استحکام لازم را داشته باشد و همچنین در بعد هندسی نیز باید ساختمان شکل و هندسی اسلامی به خود بگیرد و البته این دو نکته از زمان‌های بسیار دور نیز متوجه مردم بوده است.
آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به ساختمان و بناهای قدیمی و مشهور در اصفهان اظهار داشت: در بسیاری از این ساختمان‌ها معماری اسلامی مشاهده می شود و البته این نوع معماری خود نیز بر سبک زندگی مردم تاثیر گذار بود.
وی با اشاره به لزوم تفکر و استفاده از قوه عقل برای ساختمان سازی، افزود: نظام مهندسی باید با تلاش و سعی خود الگوی‌های ساخت و ساز را تغییر دهد و با تعقل در این مبحث راه و روشی را برای هندسه و شکل ساخت و ساز به وجود اورد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در ادامه با اشاره به هزینه‌های ساخت و ساز و لزوم کاهش هزینه‌های وارده به مردم تصریح کرد: نظام مهندسی باید تمام تلاش خود را برای ساخت ساختمان مناسب با کمترین هزینه انجام دهد تا از این طریق، این سازمان در خدمت مردم باشد.
آیت‌الله طباطبایی نژاد با اشاره به این که نظام مهندسی ساختمان باید عقل مردم باشد ابراز داشت: نظام مهندسی باید با حفظ دستاورد‌ها و سرمایه‌های ملی به مردم جهت ساخت ساختمان‌های کم هزینه و با کیفیت کمک کند.
 گفتنی است، در ابتدای این دیدار علی پزشکی، رییس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به این‌که قبل از انقلاب بحثی به نام مقررات ملی وجود نداشت و به طور کلی قانون معین و مشخصی برای ساختمان سازی نبود، اظهار داشت: با توجه به شرایط اوایل انقلاب و عدم وجود قانون مشخص، روند تدوین مقررات ملی ساختمان آغاز شد تا نهایتا از اوایل دهه هفتاد نظام مهندسی ساختمان شکل گرفت و در این راستا نظارت بر نحوه اجرای مقررات ملی ساختمان از سوی وزارت راه و شهرسازی به سازمان نظام مهندسی ساختمان تفویض شده است.
وی با بیان این‌که نظام مهندسی ساختمان تمام سعی خود را بر اجرای قانون نظام مهندسی گذاشته است، گفت: ساختمان گرانترین کالایی است که در اختیار مردم قرار می‌گیرد و باید سعی شود با اجرای قوانین و مقررات ملی در ساخت و سازها این کالا به گونه‌ای تولید شود که از کیفیت مناسب برخوردار باشد و بازدهی مناسبی داشته باشد.
پزشکی‌ با اشاره به اینکه در کشور ما به طور متوسط هر سی سال یک بار ساختمان ها تخریب و بازسازی می شوند و به شکلی می توان این امر را به یک طلطله تشبیه کرد، افزود:در کشور ما سرمایه گذاری در بخش ساختمان 30 ساله است و متأسفانه بعد از این سی سال ساختمان‌ها رو به فرسودگی و ناکارآمدی می روند و باید به گونه ای عمل کرد که سرمایه گذاری در این حجم حداقل ماندگاری 200 ساله را داشته باشد .
 وی افزود: در یک برآورد کلی بزرگترین سرمایه ملی کشور ساختمان ها هستند که بسیار بزرگتر از معادن و حتی نفت است، از این رو اگر قرار باشد هر سی سال یک بار همه این سرمایه گذاری‌ها تجدید شوند، ضربه‌های بسیار بدی را به اقتصاد و سرمایه های ملی وارد می‌کند.
 پزشکی با اشاره به برنامه های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان مبنی بر بهود کیفیت ساخت و ساز اظهار داشت: در سازمان نظام مهندسی ساختمان با اجرای دقیق قوانین به دنبال کاهش خطرات و افزایش طول عمر ساختمان‌ها هستیم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در ادامه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم ایجاد معماری اسلامی، ایرانی اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان سعی داشته که در این راستا حرکت کند و البته اقداماتی نیز صورت گرفته است و به دنبال تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی هستیم که البته این مهم نیز در اهداف اصلی قانون نظام مهندسی به چشم می خورد، از این رو بسیار پسندیده است که علما و فقها علوم دینی نیز در راستای تکمیل اصول قانونی و بسترهای فقهی این موضوع راهکارهای عملی ارائه کنند تا چراغ راه اصول مهندسی قرار گیرد./907/د102/ج
ارسال نظرات