۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۱۵۲۳۶۷
آیت الله نوری همدانی:

9 و 19 دی قیام مردم برای دفاع از ارزش ها و ولایت فقیه بود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی قیام های 9 و 19 دی را مبارزه ملت با فتنه های بزرگ تاریخ انقلاب دانست و گفت: ملت ایران در این روزها با دفاع از جایگاه ولایت فقیه توطئه دشمنان داخلی و خارجی را خنثی کردند.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در دیدار امام جمعه ارومیه و برخی از مسؤولان این استان، با تأکید بر این که حماسه های 9 و 19 دی باید همیشه در تاریخ انقلاب زنده بماند، اظهار داشت: با وجود این که بعد از گذشت 32 سال از قیام 19 دی، حماسه 9 دی اتفاق افتاد اما در هر دو قیام ها از سوی مردم و برای مبارزه با فتنه های بزرگ صورت گرفت.


وی در تشریح ابعاد مختلف قیام 19 دی، گفت: استکبار جهانی با تجربه هایی که از جریان های تحریم تنباکو، مشروطه و مبارزات شهید مدرس بدست آورده بود، می دانست که اگر فقیهی در رأس حکومت قرار گیرد روزگار آنها را سیاه خواهد کرد و دست چپاول گرشان از دامان کشور ما قطع خواهد شد، به همین دلیل با کشتار روحانیت و مردم در 19 دی می خواستند جلوی این اتفاق بزرگ را بگیرند.


این مرجع تقلید با اشاره به تأثیرگذاری فقها و مراجع در جامعه اسلامی، ابراز داشت: در طول تاریخ این بزرگواران همواره تا پای شهادت پیش رفته اند اما نگذاشتند استکبار و دست نشاندگان آنها در این کشور اهداف خود را پیاده کنند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم پیشرفت ها و دستاوردهای نظام اسلامی در عرصه های مختلف را مرهون نقش بی بدیل ولایت فقیه دانست و گفت: اگر ولی فقیه در رأس حکومت ما نبود تا این اندازه پیشرفت حاصل نمی شد و دشمنان انقلاب را از مسیر خود منحرف می کردند.


حضرت آیت الله نوری همدانی در تبیین حماسه 9 دی گفت: دشمن بعد از این که از جنگ سخت علیه ایران ناامید شد برای جنگ نرم برنامه ریزی کرد که این توطئه به فتنه 88 منتهی شد؛ ملت ما دریافتند که باید برای خنثی سازی این فتنه دست به قیام دیگری بزنند به همین دلیل بعد از 32 سال حماسه 19 دی در 9دی تکرار شد.


وی قدرت نظام اسلامی را منوط به وجود ولایت فقیه دانست و تصریح کرد: همه جریان هایی که در کشور ما بوجود می آید باید حول محور ولایت فقیه باشد؛ چراکه تنها ولی فقیه است که می تواند مردم را به صحنه بیاورد و مردم نیز به دلیل وجود چنین جایگاه و شخصیتی حاضرند تا پای جان در برابر دشمنان بایستند.


ضرورت هجرت طلاب و پاسخ گویی به نیاز شهرستان ها
این مرجع تقلید در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به نیاز ارگان های مختلف به وجود روحانیت، گفت: متأسفانه با وجود تذکرات مکرر برخی حاضر نیستد از قم هجرت کنند؛ دستگاه قضا نیاز به قاضی دارد، شهرستان های مختلف نیاز به امام جمعه و امام جماعت دارند که باید این نیازهای اساسی از سوی حوزه برطرف شود./928/پ202/ج

 

ارسال نظرات