۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۵۲۴۶۰
نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف:

اهتمام به موضوع وقف پرداختن به منافع ملی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن تبیین اهمیت پرداختن به موضوع وقف از ابعاد مختلف، جایگاه رسانه را در این زمینه مهم ارزیابی کرد.
حجت‌الاسلام علي محمدي، رييس سازمان اوقاف و امور خيريه کشور،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی محمدی، نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز دوشنبه هجدهم دی‌ماه در چهارمین همایش ملی وقف و رسانه اظهار داشت: پرداختن به موضوع وقف پرداختن به منافع ملی است، وقف برای قشر و اشخاص خاصی مختص نمی‌شود و برای همه اقشار جامعه و همه اصناف مربوط می‌شود و ملت ایران در طول سال‌های زندگی خود از وقف بهره کافی را برده‌اند.

حجت‌الاسلام علی‌ محمدی درباره رسانه و وقف گفت: سیاست‌های رسانه توانایی جهت دادن به سیاست‌های جامعه را دارا است و سزاوار است تا از این منافع ملی بهترین استفاده را ببریم.

نماینده ولی فقیه درسازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: از سال 88 تا کنون به موضوع وقف بیشتر از سال‌های دیگر پرداخته شده است و رسانه‌ها این وظیفه خطیر را عهده‌دار شده‌اند و برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش‌هایی را داشته‌اند.

وی با اشاره به این‌که موضوع وقف تاریخی اسلامی دارد بیان کرد: اسلام سنت حسنه الهی و پیامبر است که در طی تاریخ اسلام ظلم‌ها و جفاها برای احیای وقف شده است و باید به سنت حسنه پیامبر(ص) جایگاه خاصی قائل شویم.

حجت‌الاسلام علی محمدی با بیان این‌که تبلیغ درباره وقف در جامعه آثار به جا ماندنی خواهد گذاشت گفت: از رسانه‌ها، هنرمندان، مسئولان و مدیران انتظار می‌رود با تمام توانی که در اختیار دارند هم از نوع جایگاه و هم از نوع قلم و با علم و آگاهی و هنر تبلیغاتی مناسبی را در این راستا برنامه‌ریزی کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که وقف از صدر اسلام تا کنون مطرح بوده است و دارای اخلاق اسلامی، معنویت و نوع‌دوستی است گفت: خدمات و کارکردهای وقف از طریق رسانه متاسفانه مورد تبلیغ و تبیین قرار نگرفته است.

وی اظهار داشت: آنچه که مردم وقف می‌کنند در جاهای مختلفی مانند مراکز آموزشی دینی، حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها که خدمات زیادی را به مردم ارائه داده‌اند صرف می‌شود.

حجت الاسلام علی محمدی با اشاره به کارکردهای اجتماعی وقف بیان داشت: کارکردهای اجتماعی وقف یکی مباحث مهم وقفیات مردم است که در زمینه کمک به دانشجویان و دانش آموزان برای ادامه تحصیل اثرات بسیار زیادی برای ادامه تحصیل به جای گذاشته است تا علم‌جویان مستضعف آبرومندانه به تحصیل و زندگی خود ادامه دهند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که از نظر وی وقف کارکردهای سیاسی هم دارد اظهار کرد: یکی از کارکردهای وقف کارکردهای سیاسی می‌باشد که پایه‌گذار آن پیامبراکرم(ص) بود و کار خود را از مسجدالنبی شروع کرد و احیا کننده وقف امام خمینی(ره) بود که با سخنرانی معروف خود در سال 42 در مدرسه علمیه فیضیه آغاز به احیای وقف نمود.

وی افزود: حسینیه‌ها و مساجد از اعم وقفیات مردم هستند و همچنین می‌توان به حسینیه جماران که امام خمینی(ره) در این رابطه تصمیمات بزرگی را گرفتند و همچنین می توان به حسینیه امام خمینی(ره) که رهبر معظم انقلاب شیعیان دنیا را از آنجا رهبری می‌کنند اشاره داشت.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه درباره کاهش فاصله طبقاتی با وقف کردن اظهار داشت: یکی از برکات ارزشمند وقف کاهش فاصله طبقاتی بین اقشار جامعه است و برای کاهش فاصله گفته شده رسالت رسانه‌ها مضاعف می‌شود.

وی وقف جمعی را بهتر از وقف فردی دانست و گفت: مطرح کردن وقف جمعی بهتر از وقف فردی خواهد بود زیرا اگر یک خانواده دست به دست هم بدهند توانایی کمک بیشتری به اقشار ضعیف‌تر را دارند.

حجت‌الاسلام علی محمدی بحث دیگر وقف را بهره برداری سریع از آن تعریف کرد و گفت: بهره برداری از موقوفات بحث سرمایه را مطرح می‌کند که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و باز این رسالت بر عهده رسانه‌های جمعی، مدیران، مسئولان و روحانیون است و همچنین دولت به عنوان مجموعه اجرایی کشور برای رساندن به هدف مقصود رسالت اعظمی را برعهده دارد.

وی در پایان تاکید کرد: این‌گونه همایش‌ها نیاز به تشکیل دبیرخانه دارد تا در طول سال جلساتی را برگزار بکند تا راه‌کارهای جامعی را تدبیر و بعد به اجرا در بیاورد./9599/پ202/ص

ارسال نظرات