۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۱۵۲۴۷۳

ثبت ملی برخی آیین‌های عزاداری ترویج خرافه است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: ثبت ملی برخی از آیین‌های عزاداری ماه محرم ترویج خرافه و بدعت‌گذاری است.
حجت الاسلام حميد عظيمي، مدير کل تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي

حجت الاسلام حمید عظیمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: ثبت ملی و معنوی آیین‌های عزاداری و سوگواری، بایستی با استعلام از ستاد ساماندهی شئون مذهبی صورت گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از آیین‌های مذهبی از جمله طشت‌گذاری که ثبت ملی شده، عین خرافه‌گری هستند، چنانکه پیش از این نیز آیت الله شبستری، نماینده ولی فقیه در استان و دیگر علما مبنی بر بدعت بودن چنین آیین‌هایی تأکید داشته‌اند.

 

حجت الاسلام عظیمی افزود: آیین‌هایی مانند طوق‌گردانی که به صراحت از سوی مراجع عظام تقلید نفی شده و شائبه شکل صلیبی بودن آن و نفوذ جریان‌های فکری غربی به آیین های عاشورایی در این مسأله کاملا مشهود است، که البته ثبت ملی نشده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: اگر دیگر دستگاه‌ها در خصوص عزاداری‌های حضرت سیدالشهدا(ع) و آیین های مذهبی به دنبال کاری هستند، بایستی ابتدا نظر ستاد ساماندهی شئون مذهبی را گرفته و پس از تائید اقدام به فعالیت کنند.

 

وی افزود: ثبت ملی و معنوی برخی از آیین‌ها که مورد ستاد شئون مذهبی نیستند، نوعی صحه‌گذاری بر چنین بدعت‌های غلط و خرافه است که بایستی جلوی چنین روندی گرفته شود.

  

 

گفتنی است طشت‌گذاری، گهواری گردانی و علم بندی از جمله آیینی هستند که از دیر باز در آذربایجان شرقی نهادینه شده و به صورت نمادین لحظات مشقت باری که بر امام حسین (ع) و یارانش رفته را بازسازی کرده و مردم را با خود به 1400 سال پیش برده و خود را جزو کاروان حسینی می یابند.

 

گرچه این آیین در هر چه ملموس کردن واقعه عاشورا و برقراری پیوند با آن روزگاران مورد مقبول عام است، اما نمی توان حقیقت بدعت گذاری در اصل فلسفه قیام عاشورا را منکر شد، از این رو تمامی علما به ویژه در سال‌های اخیر خواستار رفع خرافه های عزاداری حسینی شده اند.

 

بنابر این گزارش، پیش از این نیز آیت الله محسن مجتهدشبستری با تأکید بر رعایت موازین شرعی و جلوگیری از بدعت‌ گذاری در عزاداری ایام محرم، اظهار داشت: آیین های عزاداری برای امام حسین (ع) باید محلی برای بیان فلسفه قیام حسینی باشد. باید توجه داشت اگر عزاداری‌ ها از برخی پیرایه‌ ها و بدعت های نادرست به دور باشد، عزت و عظمت قیام عاشورا و به تبع آن شیعیان حفظ می شود. /935/ت302/ب

ارسال نظرات