۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۱۵۲۵۹۹
در قم؛

دومین نشست علمی نسبت حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دومین نشست علمی «نسبت حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی» با حضور حجج اسلام والمسلمین بهشتی و غرویان برگزار شد.
نشست حکمت متعاليه و انقلاب اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین نشست علمی «نسبت حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی» پیش از ظهر سه‌شنبه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد بهشتی، نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری و حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص)  در سالن همایش‌های علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه برگزار شد.
در این نشست حجت‌الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به عنوان دبیر علمی این جلسه حضور داشت.
امام خمینی یک حکیم متعالی بود
حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی با اشاره به آیه «وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ»، اظهار داشت:  خداوند در قرآن کریم به امت اسلامی خطاب فرمود که اگر شما ایمان داشته باشید در همه زمینه‌ها برتر هستید، این تعبیرات در موضوعات گوناگون زندگی از معرفت تا عمل الهام‌بخش است.
وی افزود: امام خمینی(ره) یک حکیم متعالی بود، اگر حکیم متعالی نداشته باشیم و پرورش ندهیم از سرمایه حکمت متعالیه نمی‌توانیم استفاده کنیم، حکیم متعالی بوده است که توانسته حکمت متعالیه را اجرایی و انقلاب اسلامی را رهبری کنند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این‌که در حکمت متعالیه انسان باید همیشه متحرک باشد، بیان داشت: این حکمت منتهی می‌شود به سیاست به معنای تدبیر و اداره جامعه می‌رسد و این بحث در حکمت متعالیه پیش می‌آید که رابطه سیاست و دیانت عرضی، طولی یا عینی است.
وجود حکیم متعالی برای نظام لازم است
بر اساس این گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان با اشاره به این‌که باید اندیشه‌های امام(ره) به عنوان بنیان‌گذار نظام اسلامی مورد واکاوی قرار گیرد، گفت: امام(ره) وقتی وارد این حرکت شدند ممکن است خود توجه به این نکته‌های ظریف نداشتند اما در تحلیل از بیرون می‌توان گفت که امام(ره) بر اساس کدام اندیشه حرکت خود را پیش بردند.
وی ابراز داشت: در حکمت متعالیه انسان باید همیشه متحرک باشد، این حکمت منتهی می‌شود به سیاست به معنای تدبیر و اداره جامعه می‌رسد و به این بحث در حکمت متعالیه پیش می‌آید که رابطه سیاست و دیانت عرضی، طولی یا عینی است.
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) با تأکید بر کم وجود داشتن حکیم متعالی خاطرنشان کرد: وجود حکیم متعالی برای نظام و انقلاب بسیار مفید است و می‌تواند جهت‌دهی فکری و عملی مطلوبی در جامعه انجام دهد که انزوای حکمت متعالیه سبب این امر می‌شود.
گفتنی است، پیش از این، نخستین نشست «نسبت حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی» در تهران با حضور علیرضا صدرا، حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی، حجت‌الاسلام داوود مهدوی زادگان، حجت‌الاسلام مرتضی جوادی آملی و شریف لک‌زایی در تاریخ چهارشنبه 3 آبان ماه سال جاری برگزار شده بود./914/پ202/پ
ارسال نظرات