۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۵۲۶۱۹
آیت الله قرهی:

نباید اجازه دهیم حماسه 9 و 19دی فراموش شود

خبرگزاری رسا ـ متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) تاکید کرد: هیچ گاه نباید اجازه دهیم حماسه9 و 19دی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران فراموش شود.
آيت الله قرهي
آیت‌الله روح الله قرهی، متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج)در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: در روز 18 دی سال 56 مقاله‌ای که به ظاهر به‌نام احمد رشیدی مطلق به عنوان استعمار سرخ و سیاه در روزنامه اطلاعات در حقیقت در سال‌روز کشف حجاب به چاپ رسید و در آن اهانت به امام خمینی(ره) را انجام گرفت، این نشان می‌دهد که دشمن متوجه مقام و تاثیر مرجعیت در ایران و جهان تشیع شده‌بود.
 
متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب ابراز داشت: اگر مبارزه ملت ایران را که به‌طور عمومی و تعیین‌کننده از سال 56 آغاز شد به یک بنای رفیع و مستحکم تشبیه کنیم، پایه‌های قوی، شکست‌ناپذیر و ماندگار این بنای مستحکم در قم نشانده و کار گذاشته شد، قم یک ذخیره الهی برای اسلام بود.
وی با تاکید براین‌که دلیل شروع قیام از قم، مرکز بودن آن برای روحانیت و مرجعیت اسلام‌ناب است، گفت: دشمن نیز می‌دانست تیر خود را به کدام سمت رها کند و هنگامی‌که احساس آرامش کرد این مقاله توهین آمیز را که داریوش همایون وزیر اطلاعات وقت در خاطراتش آن را از وزارت‌دربار دانسته و این مطلب را که شاه روایت اول مقاله را نپسندیده و دستور به تند شدن آن داده‌است  را تایید می‌کند، در روزنامه اطلاعات چاپ کرد.
آیت‌الله قرهی با اشاره به شروع قیام در قم به عنوان مرکز علمی روحانیت و تشیع، اظهار داشت: نخستین کسانی که به این مقاله اعتراض کردند روحانیت بودند که پس از چاپ آن، کلاس‌های درس حوزه تعطیل شد و بازاریان قم هم به حوزه پیوستند و سرانجام مردم به همراه علما و روحانیون به منزل مراجع رفتند، نقش روحانیت و مرجعیت به روشنی در این قیام پیدا می‌باشد.
متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) نخستین مکانی که مردم در روز قیام رفتند را منزل حضرت آیت‌الله‌ گلپایگانی دانست و ابراز داشت: محوطه درونی و بیرونی منزل ایشان پر از جمعیت شد، آیت الله گلپایگانی با چهره غمگینی وارد جمع مردم شدند و شروع به سخنرانی کردند در ادامه بغض مردم ترکید و صدای گریه در فضا پیچید.
وی با اشاره سخنرانی تاریخی حضرت آیت الله گلپایگانی در آن مقطع حساس تاریخی، ابراز داشت: نقش مدرسین آن روز با مراجعه مردم در قیام به منزل آقایانی چون میرزا هاشم آملی، آیت‌الله علامه طباطبایی، آیت‌الله مکارم‌شیرازی روشن است، همچنین عده‌ای از مردم به منزل آیت‌الله نوری‌همدانی رفتند و ایشان نیز سخنرانی بسیار جالبی را ایراد کردند.
آیت‌الله قرهی با اشاره به حرکت مردم از منزل حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی به طرف منزل آیت‌الله مشکینی، بیان داشت:  جمعیت در آن روز نزدیک به ده هزار نفر بود، بعد از ظهر روز قیام، یک ساعت مانده به غروب آفتاب شهربانی و ساواک با مردم درگیر شدند و عده‌ای را شهید و زخمی کردند.
متولی حوزه علمیه امام مهدی(عج) با تاکید بر نقش مردم علاوه بر نقش روحانیان در 19دی ادامه داد: باید دانست که مردم مطیع روحانیت بودند و امامت روحانیت را پذیرفته و تبدیل به امتی برای امام خود شدند و ارتباط بین امام و امت شکل گرفت، هنگامی‌که این ارتباط ناگسستنی و قوی شد دیگر تضعیف آن مقابل هر پیشرفتی را می‌گیرد.
وی با اشاره به حجم انبوهی از حملات در فتنه 88 به جایگاه ولایت فقیه، گفت: دشمن به‌خوبی متوجه نقش امام و امت و اتحاد بین امام و امت شد از این رو برای این که بین امام و امت جدایی بیندازد به راس هرم حمله‌ور شدند و تمام تیرهای بلا را به سمت این سیدعظیم‌الشان نشانه‌رفتند.
آیت‌الله قرهی با اشاره به‌این‌که قیام 19 دی و حماسه 9 دی هر دوم در محرم اتفاق افتاد، بیان داشت: در هر دو حادثه خون بر شمشیر پیروز شد و چشم و گوش مردم تنها به دهان روحانیت‌ناب و دور از دنیا به‌خصوص به ولی امر و امام المسلمین بود، شاخصه‌هایی که در این دو روز روشن شد یک هوشیاری امت و دیگر رهبری روحانیت بود،‌میوه و حاصل قیام 19 دی حضور همه اقشار به آرامی در انقلاب و میوه و حاصل حماسه 9 دی نابودی فتنه فتنه‌گران بود.
وی در پایان با اشاره به آیه «انّا فتحنا لک فتحاً مبیناً» اظهار داشت: در این آیه مژده فتح به همه مسلمین داده‌شده‌است اما بنابه فرموده امام خمینی(ره) باید همواره دانست حفظ انقلاب مهم‌تر از پیروزی انقلاب است، اگر حضور مردمی که در 23تیرماه سال 78 بروز پیداکرد همان روزها گرامی پنداشته‌می‌شد و هرسال تبیین و تبلیغ آن انجام می‌شد شاید دیگر فتنه‌ای در سال 88 اتفاق نمی‌افتاد، از این رو نباید گذاشت آتش 9دی خاموش شود تا اثر فتح و نصرت‌الهی به‌طبع در جامعه بیشتر مشخص شود./9598/ت303/ج
ارسال نظرات