۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۶
کد خبر: ۱۵۲۶۸۴

انتقاد رییس فرهنگستان علوم اسلامی از ترویج سبک زندگی غربی در رسانه ملی

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان علوم اسلامی ترویج سبک زندگی غربی در رسانه ملی را از عوامل ترویج منکرات بین جوانان دانست و گفت: رسانه ملی نباید بستر ترویج فرهنگ غرب بشود.
حجت‌الاسلام محمدمهدي ميرباقري، رييس فرهنگستان علوم اسلامي قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم شامگاه روز سه‌شنبه نوزدهم دی‌ماه در مراسم عزاداری دهه سوم ماه صفر که در مؤسسه فرهنگی شهدای مؤتلفه اسلامی در میدان ابن‌سینا تهران برگزار می‌شود، اقامه منکر را بدترین نوع منکر دانست و ابراز داشت: گاهی عمل کردن و اشائه منکر در یک مقیاس محدود انجام می‌شود مانند این‌که فردی در خانه خود به الحان مطرب گوش دهد و یا شرایط دسترسی به شبکه‌های اجتماعی فاسد را برای خانواده خود فراهم کند که خود نوعی اشائه منکر است.

وی با بیان این‌که گاهی اشائه منکر در مقیاس جهانی انجام می‌شود گفت: در این حالت برای احیای ضدارزش‌های اسلامی در جامعه جهانی تلاش می‌شود و این همان کاری است که تمدن غرب انجام می‌دهد یعنی کاری می‌کنند که منکر در مقیاس جهانی به معروف تبدیل بشود.

 حجت‌الاسلام میرباقری عنوان داشت: با بهره‌گیری از بیانات ائمه معصومین(ع)، حوادث آخرالزمان را می‌توان به سه‌دسته تقسیم کرد که اولین آنها سلسله حوادث سیاسی قرب ظهور است که عمده‌اش در غرب آسیا اتفاق می‌افتد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم سلسله حوادث طبیعی ناشی از نوعی واژگونی محیط زیست و همچنین اتفاقات ناموزون اخلاقی را دو دسته دیگر حوادث آخرالزمان عنوان کرد و بیان داشت: در میان روایاتی که مربوط به آخرالزمان است، بیش از همه به رفتارهای ضداخلاقی و ابتذال اخلاقی اشاره شده است.

وی ادامه داد: ابتذال اخلاقی در آخرالزمان مربوط به یک شهر نیست بلکه در مقیاس جهانی است و آنچه از روایات استفاده می‌شود این است که این منکر به‌وسیله یک کانون اشائه می‌شود برای مثال یکی از مسائلی که امروزه در غرب به‌شدت برای تبدیل آن به معروف فرهنگ‌سازی و سرمایه‌گذاری می‌کنند، همجنس‌گرایی است.

حجت‌الاسلام میرباقری گفت: به‌گونه‌ای تلاش می‌کنند که نتوانید اقتصاد بدون ربا داشته باشید و از انفاق و کار برای خدا دور باشید و این فعالیت‌ها یک نقطه کانونی دارد که درجهت گسترش منکر در مقیاس جهانی برنامه‌ریزی می‌کند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این‌که انقلاب صنعتی همه فرآیند زندگی غربی‌ها را تغییر داد عنوان داشت: غرب در جهت دموکراسی‌سازی و انتقال فرهنگ و اندیشه اومانیستی تلاش می‌کند و اگر برخی از علما از آغاز به‌حق با ورود مظاهر و حتی تکنولوژی غرب به کشور مخالفت کردند، به‌دلیل این بود که می‌دانستند الگوی غربی می‌خواهد به سبک زندگی مردم و بعد به ساختار و نظام اجتماعی تبدیل بشود.

وی با بیان این‌که ما با یک تمدن پیچیده و همه‌حانبه روبرو هستیم که چندلایه دارد عنوان داشت: لایه رویی فرهنگ غرب شامل مسائلی مانند مجلس، حق‌رأی، وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صنعت‌های پیشرفته می‌شود که برخی فریب همین ظواهر را می‌خورند.

حجت‌الاسلام میرباقری علم را لایه دیگر فرهنگ غرب دانست و گفت: علم موجود در غرب، دانش سکولار ضدمعارف و درگیر با وحی است که علوم سیاسی و اجتماعی آنها را شامل می‌شود و عده‌ای تسلیم این لایه از فرهنگ غرب می‌شوند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم ایدئولوژی اومانیستی را لایه دیگر فرهنگ غرب عنوان کرد و اظهار داشت: این ایدئولوژی شامل خودمحوری، بریدن از آسمان و وحی است که سردمداران دوره اصلاحات و روشن‌فکرانی که خیلی عمیق فکر می‌کنند اسیر این لایه هستند.

وی در تبیین اومانیسم عنوان داشت: اومانیسم به معنای محترم بودن انسان نیست بلکه می‌گوید هیچ حقی نیست مگر این‌که به انسان برمی‌گردد برای مثال در غرب مسجد، کلیسا و میکده را در کنار هم می‌سازند به‌این معنا که انسان هرکدام را انتخاب کند حق است.

حجت‌الاسلام میرباقری با بیان این‌که اومانیسم می‌گوید انسان از همه قدسیات آزاد است ابراز داشت: ایدئولوژی غرب این است که انسان حتی تاجایی‌که به بالاترین مقدسات توهین کند آزاد است و نقطه اوج این ایدئولوژی آنجاست که همه مظاهر دین مانند اصل اعتقاد به خدا، نماز، مسجد و کلیسا تحقیر شده و گفتند دین زاییده جهل بشر است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: ما رفاه، امنیت و عدالت را لازم می‌دانیم اما نه آن‌طور که غرب می‌گوید و در هیچ کدام از این مفاهیم با آنها هماهنگ نیستیم.

وی با اشاره به این‌که غربی‌ها بر این اساس فلسفه‌سازی کرده و تمدن تولید کردند اظهار داشت: برخی از مدعیان روشن‌فکری می‌گویند سکولاریسم آن چیزی نیست که شما فکر می‌کنید درحالی‌که خود فیلسوفان غربی می‌گویند ما با دخالت دین در زندگی بشر مخالف هستیم.

 حجت‌الاسلام میرباقری عنوان داشت: براساس تمدن غربی اندوخته‌های درونی انسان باید مانند سوخت‌های فسیلی برای تولید ثروت به‌کار گرفته شود که از همه جاذبه‌های زن برای همین منظور استفاده کرده و این الگو را به تمام زوایای زندگی از قبیل خوراک، پوشاک، مسکن، ازدواج و تحصیل می‌برند و مدعی جهانی‌سازی آن شده و برای آن لشگرکشی می‌کنند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان داشت: هانتینگتون می‌گوید تنها ایدئولوژی آمریکایی است که می‌تواند جهانی شود و اگر دنیای اسلام در مقابل آن مقاومت کند، ما با استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف با آنها می‌جنگیم.

وی جریان تجدد را بزرگ‌ترین منکر زمانه خواند و گفت: این یک تمدن به‌هم پیوسته و تجلی روح شیطان در همه مناسبات اجتماعی است و اولیای طاغوت عین ظلم هستند.

حجت‌الاسلام میرباقری با بیان این‌که سبک زندگی غربی در رسانه ‌ملی ترویج می‌شود ابراز داشت: ما با این سبک زندگی مقابله نمی‌کنیم آن‌وقت به جوانی که از آن الگو گرفته است می‌گوییم منکر انجام داده‌است؛ هم‌اکنون که سینمای غرب بر روی ماوراء کار می‌کند، ما درباره عشق‌های مجازی که دوقرن قبل در غرب وجود داشته سریال‌ می‌سازیم.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: درست است که مسئولین خودآگاه این اقدامات را انجام نمی‌دهند اما رسانه ملی نباید بستر ترویج فرهنگ غرب بشود.

حجت‌الاسلام میرباقری انقلاب اسلامی را نعمتی گران‌سنگ و بزرگ‌ترین امر به معروف و نهی از منکر دوران معاصر و دوران غیبت عنوان کرد و ابراز داشت: این امر به معروف و نهی از منکر هزینه دارد و خداوند اراده کرده است که ملت ایران پرچم اسلام را برافراشته نگه ‌دارند./956/پ202/ص

ارسال نظرات