۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۵۲۷۱۱
رییس سازمان اوقاف:

‌میزان موقوفات به خاطر فعالیت رسانه‌ای در سال گذشته 7 برابر شد

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری هفته وقف ضمن برشمردن امتیازات وقف نسبت به سایر خیرات و تبیین نقش رسانه‌ها در کمک به گسترش فرهنگ وقف خواستار پاسخ‌گویی رسانه‌ها در رابطه با وقف شد.
نماينده ولي فقيه و رييس سازمان اوقاف و امور خيريه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه صبح امروز، چهارشنبه بیستم دی‌ماه در نشست خبری به مناسبت هفته وقف با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در رابطه با زنده نگه داشتن وقف گفت: فرمایش رهبر معظم انقلاب در رابطه با سازمان اوقاف و امور خیریه نیست بلکه عمومی است و سوال ما این است که اصحاب رسانه در رابطه با این فرمایشات رهبری چه کرده‌اند؟

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که رهبر فرزانه انقلاب فرموده اند «وقف یک نهاد ممتاز دینی است» از رسانه‌ها خواستار پاسخ‌گویی در رابطه با این‌که چقدر در رسانه‌ها به موضوع وقف پرداخته شده است و اقدامات برنامه ریزی شده برای آینده شد.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها برنامه‌های خود را برای سال 92 تشریح کنند و گزارشی از اقدامات مرتبط با وقف در سال 91 بدهند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که وقف یک حکم جامع الهی است که مختص به دین اسلام نیست خاطرنشان کرد: باید این حکم الهی را به صورت هنرمندانه، عالمانه و به‌صورت جامع و متناسب با نیاز جامعه مطرح و تبلیغ کرد.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که یکی از کارآمدترین دستگاه‌های تبلیغاتی کشور صداوسیما و رسانه است گفت: بجا است که از کارآمدترین دستگاه کشور برای تبلیغ این حکم الهی استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که تا پایان سال 88 میانگین موقوفات مردم هرسال دویست موقوفه بوده است گفت: این آمار به‌خاطر فعالیت رسانه‌ها در سال 89 پنج برابر و در سال 90 هفت برابر شد و در شش ماهه نخست سال 91 نیز 800 موقوفه داشتیم و این نتیجه اقدامات اصحاب رسانه است، اما ظرفیت جامعه بیشتر از این است و این مقدار تلاش رسانه‌ها کافی نیست.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: افرادی که سرمایه برای وقف ندارند با استفاده از توان و اختیاراتشان در راستای تبلیغ وقف می‌توانند کمک به رشد فرهنگ وقف کنند.

حجت الاسلام محمدی با بیان ‌این‌که پس از حکومت رسول خدا(ص) و امیرمومنان (ع)، نظام جمهوری اسلامی بیشترین خدمت را به اسلام کرده است و با هیچ نظامی قابل مقایسه نیست گفت: فداکاری مردم برای انقلاب اسلامی و آمار شهدا و جانبازان بی‌نظیر است، کسی که از جانش برای دین می گذرد از مالش نیز به راحتی می‌تواند برای اسلام وقف کند اما ضعف از ما است که از این سرمایه استفاده نکرده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر این‌که انتظار است در وقف مال، ملت الگو شوند اظهار داشت: مردم برای این امر آمادگی دارند و این کار مانده است به ظرفیت ما که بتوانیم از این آمادگی استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که وقف مختص هیچ قشر و صنف و گروه خاصی نیست متعلق به همه مردم است گفت: متاسفانه خوبی‌ها، زیبایی‌ها و آثار و برکات وقف به جامعه به خصوص نسل جوان اطلاع رسانی نشده است.

حجت الاسلام محمدی افزود: یکی از ضعف‌ها این است که نتوانسته‌ایم تمام نیات واقفین و زیبایی‌هایش را منعکس کنیم و مردم فکر می‌کنند وقف فقط برای عزاداری است در حالی‌که وقف‌هایی نیز برای جشن ها و برای آشتی دادن و برای رسیدگی به محرومان داریم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که یکی از انتظارات ما از رسانه‌ها جهت دهی اقدامات خیر مردم به سمت وقف است گفت: پس از پیروزی انقلاب موسسات خیریه فراوانی به وجود آمده است اما هیچ کدام این‌ها وقف نشده‌اند.

وی ماندگاری سرمایه در وقف را یکی از امتیازات وقف نسبت به سایر کارهای خیریه دانست  و گفت: اصل سرمایه در وقف ماندگار است و سود و درآمد هرساله آن استفاده می‌شود اما در کار خیریه اصل سرمایه خرج می‌شود و در اصل یکبار مصرف می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه امتیاز دیگر وقف نسبت به سایر خیرات را اختیار جهت دهی سرمایه برای واقف دانست و گفت: واقف با نیت خود می‌تواند زمینه مصرف وقف را هم مشخص کند مانند وقف کردن برای رسیدگی به نخبگان و استعدادهای درخشان که سبب رشد و تعالی علم در جامعه می‌شود.

حجت الاسلام محمدی امتیاز دیگر وقف را توان اعمال مدیریت بر سرمایه ذکر کرد و گفت: واقف شرعا می‌تواند خودش متولی باشد و سرمایه وقف شده را اداره کند یا فردی را که امین است را به عنوان متولی قرار دهد و حتی ناظر نیز می‌تواند تعیین کند.

وی خواستار پرداختن رسانه‌ها به بحث نذورات و وصیت به عنوان شاخه‌های موضوع وقف شد و گفت: وصیت در جامعه ما مورد غفلت واقع شده است در حالی‌که مسلمان مجاز است یک سوم اموالش را وقف کند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه  همچنین خواستار اطلاع رسانی به مخاطبان به اندازه درک و فهمشان شد و گفت: به عنوان نمونه ما مدرسه یا دانشگاهی در تهران داریم که وقف است اما دانش آموزان و دانشجویان آنجا اطلاعی از موقوفه بودن آن مکان ندارند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این‌که برخی فکر می‌کنند وقف متعلق به سرمایه داران است گفت: وقف مختص به متمکنین نیست و هر خانواده‌ای به اندازه توان خودش می تواند وقف کند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان ‌این‌که یکی از چیزهایی که مبتلا به جامعه است سهام است که در بازار بورس استفاده می‌شود گفت: در سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه‌ای تحت عنوان وقف سهام مطرح شده است که کلیاتش تعیین شده و دستورالعمل آن در حال تهیه است.

وی افزود: کارهای فقهی و حقوقی وقف سهام انجام شده است و فقط کارهای اجرایی‌اش مانده است.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه وقف خانوادگی و وقف صنفی جهت مشارکت افراد یک فامیل و خاندان یا یک صنف با نیت واحد در وقف را به عنوان دیگر برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد و گفت: به عنوان مثال اصحاب رسانه می‌توانند موقوفاتی برای استفاده اصحاب رسانه داشته باشند.

حجت الاسلام الاسلام محمدی مطرح کردن موضوعات جدید و مورد نیاز جامعه در فرهنگ وقف را به عنوان خواسته دیگر سازمان اوقاف و امور خیریه از رسانه‌ها مطرح کرد و گفت: به عنوان مثال نیات واقفین برای بحث قرض الحسنه بسیار کم است یا در بحث محیط زیست وقف کم داریم که با ترویج فرهنگ توسط رسانه‌ها می‌توان این نوع وقف را گسترش داد.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر این‌که وقف مجموعه عامی است که همگان می‌توانند از آن استفاده کنند اظهار داشت: اگر فرهنگ وقف گسترش پیدا کند نتایج و محصولاتش به خود مردم بازمی‌گردد.

وی با اشاره به این‌که اگر مستاجرین املاک وقفی حق و حقوق وقف را عادلانه پرداخت کنند منافعش به مردم بیشتری می‌رسد گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه مطالبه حقوق موقوفات را آغاز کرده است و رسانه‌ها باید در این راستا کمک کنند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که برخی کارشناس‌ها در رابطه با افزایش اجاره‌بهای موقوفات کم لطفی می‌کنند گفت: مستاجرینی داریم که حدود 60 سال کسی سراغشان نرفته است و مستاجر نیز خودش جهت پرداخت حق و حقوقش مراجعه نکرده است اما اکنون که سازمان حقوق موقوفه را مطالبه می‌کند رسانه‌ها سابقه موقوفه را روشنگری نمی‌کنند و فقط به مطالبه می پردازند./959/پ202/ص

ارسال نظرات