۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۱۵۲۸۰۷
آیت الله مصباح یزدی:

برخی تصور می کنند برای تبلیغ دین در عصر کنونی باید محتوای آن را تغییر داد

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی پاسخگویی به شهات اعتقادی دشمنان را در وهله نخست متوجه روحانیت دانست و بر ضرورت بهره گیری از شیوه های جدید و نوین برای تحقق این مهم از سوی حوزویان تاکید و از افرادی که تصور می کنند برای تبلیغ دین در عصر کنونی باید محتوای آن را تغییر داد، انتقاد کرد.
ديدار مديران واحدهاي استاني مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با آيت الله مصباح يزدي ديدار مديران واحدهاي استاني مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي ديدار مديران واحدهاي استاني مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با آيت الله مصباح يزدي آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، بیستم دیماه در دیدار مدیران واحدهای استانی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که همیشه نیازهای فرهنگی به ویژه فرهنگ دینی با کمبودهای فراوانی روبرو بوده است، تاکید کرد: بعد از عصر مشروطیت که دوران مدرنیته ایران شروع شد، نهادهایی که زیر نظر روحانیت کار می کردند از روحانیت منفک شده و دیگرانی متصدی آنها شدند که نهایتا به نتایج نامطلوبی انجامیده است. 
وی افزود: از زمان نهضت امام و پیروزی انقلاب اسلامی و اندکی قبل از آن، در بین فضلا و جوانان حوزه علمیه این دغدغه پیدا شد که با این حرکت سریعی که کشور ما به طرف فرهنگ غربی طی کرده و الان نیز در جریان است، متصدیان فرهنگ دینی چه کارهایی باید انجام دهند. 
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: گروه چند نفره ای متشکل از مرحوم آیت الله شهید بهشتی، ربانی شیرازی، قدوسی، آقایان جنتی و خزعلی به این فکر افتادند که برای آموزش حوزه نظام و سیستمی را تدوین کنند و ابتدا تصمیم گرفتند مدرسه با برنامه ای ایجاد کنند و سپس با تکامل آن را به کل حوزه سرایت دهند، ابتدا این کار زیر نظر مرحوم آیت الله گلپایگانی انجام شد و بعد نیز مدرسه حقانی تاسیس شد و مرحوم آقای بهشتی برنامه 14 ساله ای را تدوین کردند تا طلبه ای که فارغ التحصیل می شود بتواند به عنوان یک روحانی در جامعه امروزی به ویژه با قشر تحصیلکرده تعامل داشته باشد. 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فعالیت مؤسسه در راه حق، اظهار داشت: این مؤسسه چهل سال قبل با بیست نفر شروع به کار کرد تا این که انقلاب به پیروزی رسید و گزارش کار خدمت حضرت امام بیان شد و ایشان گفتند اینجا را توسعه دهید و من تا زنده هستم بودجه اینجا را تامین می کنم. 
آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: به برکت انفاس قدسیه حضرت امام راحل و تاییدات وعنایات خاص مقام معظم رهبری هر روز این مؤسسه گسترده تر شد و امروز واحدهایی در شهرهای مختلف کشور دارد که مشغول فعالیت هستند. 
آیت الله مصباح یزدی یادآورشد: بحمدلله بیش از آنچه ما انتظار داشتیم و در توان خود می دیدیم مؤسسه رشد کرده و میوه های مفیدی را به بار آورده است، اما با این وجود هنوز معتقدیم فعالیت هایی که در مؤسسه انجام می شود اگر دقیقا بخواهیم عرض کنیم یک دهم کارهایی که باید انجام بشود نشده است، چراکه روز به روز نیازها در داخل و خارج بیشتر می شود.
وی با اشاره به فعالیت و برنامه ریزی همه جانبه دشمنان برای تضعیف اعتقادات و باورهای دینی جامعه به ویژه نسل جوان و با تاکید بر این که برای اجرایی شدن این نقشه شوم گروه هایی از خارج دستور می گیرند و حمایت می شوند، اظهار داشت: به همین دلیل ما شاهد نابسامانی های فراوانی به لحاظ فرهنگ دینی در داخل کشور هستیم که روز به روز هم توسعه پیدا می کند و مشکل جدی تری مشکل سایت ها و ماهواره ها است که قابل کنترل نیست و جوانان را به دام انحراف می کشاند. 
آیت الله مصباح یزدی با بیان این که شبهات اعتقادی فراوانی روز به روز مطرح می شود و پاسخگوی کافی در نهادهای مربوطه وجود ندارد، افزود: جمهوری اسلامی با این شرایط باید اسلام را به جهان معرفی و صادر کند و امروز دست نیاز در عرصه های مختلف به سوی ما دراز شده و از سویی امکانات ما برای پاسخگویی بسیار کم است. 
وی با تاکید بر این که پاسخگویی به این تکالیف در وهله نخست متوجه حوزه و قم است، یادآور شدند: با وجود توسعه امکانات امروز حوزه نسبت به سابق و اهتمام مراجع تقلید به ترقی، تعالی و تکامل حوزه، امکاناتی که برای پاسخگویی به رسالت مهمی که عهده دار هستیم، بسیار ناچیز است. 
نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: باید به جنگ مشکلات رفت و برای حل آن اقدام کرد و برای تحقق این مهم باید از امکانات موجود حداکثر استفاده را بکنیم، افرادی که در این فعالیت ها تجربه بیشتری دارند بهتر می توانند بین امکانات و نیازها نسبت سنجی و اولویت ها را تعیین کنند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پاسخگویی به شبهات اعتقادی جدید با بهره گیری از شیوه های قدیم را غیر ممکن ذکر و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم با روش های قدیم مقابله کنیم مثل این است که در نبرد اتمی بخواهیم از شمیشر استفاده کنیم، امروز باید موشک ساخت چراکه شمشیر امروز موشک است و همین مساله اسرائیل را به زانو درمی آورد، در سایر عرصه های تبلیغی، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی نیز این مساله صادق است و باید کوتاه ترین و مفیدترین راه را انتخاب کرد.
برای تبلیغ دین باید به اقتضائات زمان توجه کرد
استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر این که باید حقایق دین و معارف اهل بیت را بشناسیم و راه انتقال آن به دیگران  را با زبان قابل فهم بیاموزیم، بیان داشت: افرادی خیال می کنند محتوای دین باید عوض شود، زهی غفلت، محتوای دین هیچ گاه عوض نمی شود، اما زبان بیان و راه تبلیغ و کیفیت تعامل آن متغیر است و در هر زمانی باید شرایط را درک کرد و متناسب با آن قدم برداشت. 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید همت خود را بلند و سعی کنیم برای تحقق اهداف اسلام و انقلاب قدم های بلندی برداریم و متکی به لطف الهی و عنایت حضرت ولی عصر باشیم، اظهار داشت: باید در کار خود اخلاص داشته باشیم چراکه روح تمام اینها بندگی و خدمت به اسلام و معارف اهل بیت است، از این رو نباید انگیزه های دیگری را با این نیت خالص و زلال مخلوط کنیم چراکه در این صورت بازدهی کار کم می شود.
آیت الله مصباح یزدی در پایان ابراز داشت: کالای دین با انگیزه های شهرت، درآمد مالی، پست و مقام دنیوی رونق نمی گیرد، بلکه با اخلاص و گدایی کامل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) محقق می شود، باید خدا را شاکر باشیم و بدانیم خداوند تمام این عزت ها را به برکت انفاس قدسیه حضرت امام و فداکاری های ایشان نصیب ما کرده است و برای علو درجات ایشان و سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری که بهترین جانشین حضرت امام هستند دعا می کنیم. /924/پ202/ج
ارسال نظرات