۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۱۵۲۸۳۵
آیت الله جوادی آملی:

حوزویان فرهنگ وقف را در جامعه تبیین کنند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با تاکید بر این که وقف به معنای ایجاد یک روش اقتصادی و حسنه مناسب برای اداره کشور است، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه باید احیای فرهنگ وقف را در کنار احیای موقوفات مورد توجه قرار دهد.
آيت الله عبدالله جوادي آملي

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی صبح روز پنجشنبه همزمان با نخستین روز هفته وقف در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از مدیران این سازمان اظهار کرد: در گذشته حوزه های علمیه از درآمد موقوفات خود استفاده کرده و حوزه ها همه امور خود را از طریق وقف و ثلث همین اداره می کردند.
 
وی افزود: گزارش رییس سازمان اوقاف و امور خیریه نشان می دهد که فرهنگ وقف نیز در حال احیا شدن است در حالیکه در سال های گذشته تنها موقوفات احیا می شدند.
 
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه روحانیون و حوزه های علمیه باید فرهنگ وقف را به خوبی برای مردم تبیین کنند، گفت: احیای وقف به معنای تفسیر صحیح آن و گسترش آن است.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: جریان وقف بخش وسیعی از مسائل دین را بر عهده داشته است و سابقا که بحث وجوه شرعی نبود حوزه ها را وقف و ثلث اداره می کرد.
 
وی ادامه داد: وقف نوعی صدقه جاریه بوده و احیا محسوب می شود و مردم نباید آن را نوعی ممات املاک بدانند.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به روایات اسلامی، عنوان داشت: دلیل ترقی نکردن قیمت زمین ها و املاک وقفی این است که تببین درستی از این مسئله صورت نگرفته اما در روایات از وقف به صدقه جاریه و سنت حسنه یاد شده است.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اداره جامعه نیازمند موضوع شناسی و اجتهاد سیاسی و اجتماعی است؛ صدقه جاریه وقف به معنای ایجاد یک روش اقتصادی و حسنه مناسب برای اداره کشور است.
 
وی گفت: نیت وقف نیز اهمیت فراوانی دارد و دیده می شود وقتی این امر به دست فقها و علما باشد حوزه های علمیه بزرگی ساخته شده که برکات فراوانی برای جامعه اسلامی داشته اند.
 
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه مردم باید بدانند اموال خود را در چه راهی وقف کنند ابراز کرد: بقاع متبرکه برکات فراوانی برای هر شهر و دیار دارند و در قم نیز امامزادگان فراوانی مدفون هستند که می توانند سبب این برکات شوند.
 
این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مکتب تشیع به برکت ورود امامزادگان و فرزندان اهل بیت(ع) نصیب مردم ایران شد و شهرهای مختلف کشور ما امروز میزبان بقاع متبرکه آنهاست و این اماکن باید همان گونه که مقام معظم رهبری فرموده اند به قطب فرهنگی تبدیل شوند.
 
وی در پایان از تلاش های رییس سازمان اوقاف و امور خیریه برای احیای موقوفات و عمران بقاع متبرکه قدردانی کرد./924/د102/ج

ارسال نظرات