۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۱۵۲۹۶۹
حجت الاسلام پناهیان:

ولایت مداری تجلی اوج عبودیت و اخلاق است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان با بیان این که ولایت مداری، تجلی اوج عبودیت و اخلاق است، گفت:اگر سلسله جریانات مربوط به ولایت در مورد ولی فقیه نیز صدق کند که می کند، بسیاری از افراد جامعه پرونده قابل دفاعی نخواهند داشت.
پناهيان

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، عصر امروز در مراسم عزاداری آخر صفر در محل هیئت دانشجویی ودیعة الحسین مشهد، ولایت مداری را به معنای تنظیم ارتباط با اولیای خدا دانست و گفت: ولایت مداری هم در صدر اخلاق است و هم در صدر عبادت.

 

وی افزود: ولایت، اوج قله عبودیت و اخلاق استو این دو ملازم یکدیگر هستند؛ نمی شود کسی ولایتمدار و پایبند به اخلاق باشد اما عبادتش درست نباشد یا به عکس.

 

حجت الاسلام پناهیان با طرح این سؤال که چرا ولایت در اوج مفاهیم اخلاقی و تنظیم رابطه انسان با دیگران قرار دارد؟، اظهار داشت: هر کس محترم تر باشد و بیشتر به گردن ما حق داشته باشد طبعا شایسته احترام بیشتر است. بنابراین با توجه به این که اخلاق، به معنای تنظیم رابطه با دیگران و رعایت حرمت و عزت آنان است، اوج اخلاق، تنظیم رابطه با امام معصوم است که بیشتری حق را بر انسان دارد.

 

وی ادامه داد: ممکن است کسی حق امام زمان خود را به جا نیاورد اما حق مردم را مبالغه آمیز ادا کنند چرا که شیطان فرد را وسوسه می کند که به جای اصول، به فروع بپردازد. این مسأله هم در مورد عبادت صادق است و هم در مسائل اخلاقی. بنابراین انسان باید مراقب باشد فریب نخورد.

 

حجت الاسلام پناهیان با تأکید بر این که اصلاح رابطه با مردم در گرو اصلاح رابطه با امام زمان(عج) است، تصریح کرد: نمی شود انسان با مردم درست رفتار کند در حالی که رابطه اش با امام زمان(عج)، صحیح نیست.

 

وی در تشریح جایگاه ولایت، گفت: نخستین سؤال پس مرگ نیز از ولایت است، به فرموده قرآن کریم، به سادگی نمی توان خدا را انکار کرد و گفت من بنده خدا نیستم.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که صداقت انسان، در ولایتش سنجیده می شود، افزود: اگر سلسله جریانات مربوط به ولایت، در مورد ولی فقیه نیز صدق کند که می کند، بسیاری از افراد جامعه پرونده قابل دفاعی نخواهند داشت.

 

وی ادامه داد: گذشته از این، روایت است که خیانت به دوستدار حقیقی اهل بیت(ع)، سبب خروج از ولایت ائمه می شود چه رسد به این که این فرد، ولی فقیه باشد.

 

وی ابراز داشت: کلاس های اخلاق و عرفان باید در اولویت ها و عرفان در امر ولایت اثر خود را نشان دهد، نمونه ای از معرفت و عرفان امام خمینی(ره) این بود که 15 سال در عراق، هر روز کنار مرقد مطهر امیرمؤمنان علی(ع) می خواند./930/پ202/ع

ارسال نظرات