۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۵۳۱۹۹
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی:

موقوفه‌خواری به موقوفه‌داری تبدیل شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام حسینی با بیان‌ این‌که 50 درصد موقوفات استان به نیت عزاداری امام حسین(ع) است، گفت: فرهنگ موقوفه‌خواری به موقوفه‌داری تبدیل شود.
حجت الاسلام سيدشهاب الدين حسيني، مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان شرقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی امروز در همایش یاوران وقف در مرند یکی از مهم ترین پیام های هفته وقف را تبدیل فرهنگ موقوفه خواری به فرهنگ موقوفه داری دانست و اظهار داشت: متأسفانه فرهنگ موقوفه‌خواری که در سالیان قبل از انقلاب اسلامی رایج بوده، هنوز در برخی از مناطق استان مشهود است.

 

وی با بیان این‌که سازمان اوقاف به صورت جدی برای مقابله با موقوفه‌خواران و احیای این سنت حسنه نبوی وارد شده است، خاطرنشان کرد: اگر وقف به صورت حقیقی در جوامع اسلامی احیا شود، منبع عظیم درآمد برای رشد و تعالی کشور محسوب خواهد شد، چنانکه برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی برای تحقق این مسأله در استان داریم.

 

حجت الاسلام حسینی افزود: وقف از دیرباز به عنوان پشتوانه اقتصادی جهان اسلام مطرح بوده است، افزون بر این‌که بهره‌مندی از برکات این سنت حسنه می تواند بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه را برطرف کند که لازمه این امر عزم جدی همگان اعم از مردم و مسؤولان برای احیای موقوفات گذشتگان است.

 

وی با بیان این‌که وقف موضوعی فرا اسلامی بوده و در تمام ادیان و مذاهب وجود دارد، گفت: نخستین واقف جهان اسلام حضرت رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) هستند، در حقیقت وقف پاسخگوی فطرت انسان، واقفان مظهر حمایت از حقوق بشر و ثمره وقف جاودانگی انسان تا ابدیت است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان‌ این‌که 50 درصد موقوفات استان به نیت عزاداری امام حسین(ع) است و گفت: بایستی با جهت‌دهی به نیات واقفان و ترغیب خیراندیشان به وقف‌های جدید در جهت برطرف کردن نیازهای روز جامعه حرکت کنیم.

 

حجت الاسلام حسینی در بخش دیگری از سخنان خود از طرح توسعه و عمران امامزادگان شاخص استان خبر داد و گفت: در حال حاضر 32 امامزاده در سطح استان طرح عمرانی دارند که طرح جامع امامزاده سیداحمد شهرستان مرند از آن جمله است.

 

همچنین حجت‌الاسلام احمد جباری، مدیر اداره اوقاف و امور خیریه مرند به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز پرداخت و اظهار داشت: طرح عمرانی امامزاده‌های روستاهای «ابرغان»، «سید اسماعیل زاویه» و «سید هاشم» در «زنوز» در حال اجرا است، افزون بر این این‌که طرح‌ جامع امامزاده سیداحمد مرند(ع) و سنددار کردن کردن موقوفات شهر‌های مرند و جلفا در دستور کار قرار دارد.

 

وی تعداد موقوفات انتفاعی در شهرهای مرند و جلفا را 580 مورد و موقوفات منفعتی را بیش از 150مورد دانست و گفت: مردم مؤمن و متدین شمال استان آذربایجان‌شرقی همواره در عمل به نیت‌های خیر پیشگام بوده‌اند و امامزادگان این منطقه در ایام مناسبتی همواره مملوء از حضور زائران است./935/پ202/ب

ارسال نظرات