۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۱۵۳۳۹۱
آیت‌الله علم‌الهدی:

طلبه ای که خوب درس نخواند به امام زمان خسارت وارد کرده است

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله علم‌الهدی گفت: طلبه‌ای که درس نمی‌خواند به امام زمان خسارت وارد می‌کند و هر مقدار از درس‌خواندن کاسته شود از فایده طلبه نیز کم خواهد شد، اما در کنار درس، هر روز باید حساب کند که برای نوکری چه قدمی برداشته است و خدمت را نباید به انتهای درس خواندن واگذار کند.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، صبح امروز در جلسه درس اخلاق حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه امام حسین(ع) برگزار شد، گفت: دو قرن و نیم بعد از پیامبر(ص)، سرنوشت امت اسلام بستر جریان مظلومیت و محرومیت عزیزان و فرزندان پیامبر بود که هیچ پیامبری وضعیت پیامبر اسلام را در امت خود نداشته است.

 

وی با اشاره به دلیل این جریان، گفت: اصلی که از سیره ائمه به دست می‌یاید این است که در برابر انحراف مردم و دین نباید بی‌تفاوت بود و همه این اذیت‌ها به این دلیل بود که ائمه از روز اول در برابر انحرافات اجتماعی و سیاسی جامعه بی‌تفاوت نبودند و اگر می‌خواستند انسان‌های خوبی بوده و در گوشه‌ای نماز و روزه بخوانند، آنقدر زجر نمی‌کشیدند و کشته نمی‌شدند.

 

وی افزود: این سیره ائمه مستمر شد که در عرصه سیاست در مقابل تجاوزات، تهاجمات و سلطه بی‌دین‌ها بر سرنوشت اسلام و مسلمین باید مقاومت کرد و حتی جان داد و حتی امام سجاد حدود چهل سال بعد از واقعه کربلا که به خواندن دعاهای صحیفه سجادیه مشغول بود ولی در غالب دعا با دشمن مقابله می‌کردند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: ائمه معصومین، ولیّ مطلق الهی بودند، هیچ‌گاه در زندگی خود برخورد انفعالی نداشتند، ابتکار عمل دست ایشان بود و سرکوب دشمن نسبت به ایشان برخورد انفعالی بود، زیرا در غیر این‌ صورت، ریشه اسلام زده شده و به امروز نمی‌رسید.

 

وی با تاکید بر این که طلبه در عرصه طلبگی و به عنوان نوکر این خانواده، مجری سیره پیامبر و اولیای الهی در زندگی خود باشد، گفت: در عرصه خدمتگذاری در عالم طلبگی از روز اول تا روز آخر باید برای اسلام مفید بوده و نقش داشت، به عنوان عنصری قوی در عرصه سیاسی مرزبان دین ماند و اگر بنا است در تحولات سیاسی، روحانیت به عنوان نگهبان حلال و حرام الهی صاحب نقش نباشد، نوکری و طلبگی او به درد نخواهد خورد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: آقای کتاب‌خوان و آقای محقق به جایی نخواهد رسید، سیره اهل بیت نقش‌آفرینی برای بقای اسلام و خدمت به اسلام بوده است، هیچ‌گاه نیز نبود که مساعد نبودن شرایط و ظرفیت‌ها به عنوان بهانه قرار داده شده باشد.

 

وی افزود: درس برای این است که نوکری بهتری انجام شود، طلبه‌ای که درس نمی‌خواند به امام زمان خسارت وارد می‌کند و اگر طلبه‌ای باسواد و درس‌خوان بار آمد به اندازه ده نفر خدمت می‌کند و هر مقدار از درس‌خواندن کاسته شود از فایده طلبه نیز کم خواهد شد، اما الان باید در ظرف امروز خدمت کرده و ده سال دیگر در ظرف همان روز خدمت کند، یعنی در کنار درس، هر روز باید حساب کند که برای نوکری چه قدمی برداشته است و خدمت را نباید به انتهای درس خواندن واگذار کرد، چون کسانی بودند که خدمت‌گذاری را به بعد از درس موکول کردند ولی آن روز را ندیدند.

 

وی خاطرنشان کرد: مسأله تحصیل به عنوان اصل محوری در زندگی طلبه مطرح است ولی هر روز او باید نمادی از خدمت داشته باشد، مخصوصا در مسائل سیاسی که سیره ائمه این بوده که نخستین سیاست‌مدار بودند و در مقابله با انحرافات و ضربه‌های دشمن، اولین مقابله کننده بوده و تا پای جان می‌ایستادند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: امروز اگر ضربه‌ای به دین وارد شود بسیار خطرناک‌تر است از زمانی که نظام دینی در این مملکت نبوده است، زیرا امروز دشمن با فتنه به میدان می‌آید و هستی و جان اسلام را در خانه اسلام هدف می‌گیرد، همچنین دیروز مسأله، روشن و جبهه دشمن مشخص بود.

 

وی در پایان گفت: بیداری طلبه باید طوری باشد که دشمن شناس بوده و او را تعقیب کند و درس‌خواندن تنها در گوشه حجره خدمت نیست، از طرفی نیز درس نخواندن و فقط دنبال مسائل سیاسی بودن ضرر مالی به امام زمان است که هزینه‌ای را از بین برده است.

 

گفتنی است، جلسه دیگری نیز از سلسله جلسات درس اخلاق حوزه علمیه خراسان همزمان در منطقه طلاب مشهد برای پنج مدرسه علمیه با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدآبادی برگزار شد./932/پ202/ج

 

ارسال نظرات