۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۱۵۳۴۳۴
آیت الله نمازی:

نهادینه‌سازی جهانی فرهنگ اهل بیت دنیا را از بحران هویتی و اقتصادی نجات می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری دو بحران هویت و اقتصادی را از بزرگ‌ترین بحران‌های پیش روی دنیا عنوان کرد و اظهار داشت: کلید اصلاح همه این بحران‌ها تنها با رجوع به اصول ناب معارف اهل بیت(ع) امکان‌پذیر است.
1/ آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله عبدالنبی نمازی، امام جمعه کاشان، در همایش بزرگداشت آخوند کاشی که ظهر امروز در مدرسه صدر بازار اصفهان برگزار شد، گفت: برگزاری همایش‌هایی از این دست می تواند دو هدف اساسی را دنبال کند، اولیه هدف این که مقام علمی، معنوی این گونه شخصیت ها بیان و یادآوری شود که در واقع همان روایت تاریخ است و هدف مهم تر دیگر این که زندگی نامه و سیره این شخصیت ها برای نسل حاضر اعم از حوزویان و دانشگاهیان به عنوان یک الگو معرفی و تبیین شود؛ که این هدف دوم، هدفی متعالی است.

 

وی با اشاره به ضرورت الگوپذیری از بزرگان دین افزود: این الگوپذیری ریشه در قرآن کریم دارد؛ آنجا که خدای متعال می‌فرمایند پیامبر اکرم‌(ص) برای شما الگویی حسنه است و برگزاری این گونه همایش ها در واقع مصداق الگوپذیری از عرفا در مرتبه ای نازل تر از حضرات معصومین علیهما السلام است.

 

دادستان سابق کل کشور در خصوص نیاز بشر امروز به الگوهای دینی و رجوع به معارف اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: دنیای امروز با سه بحران جدی روبه رو است؛ بحران اول، بحران رهبری سیاسی است و امروزه دنیا از رهبران خود مأیوس شده اند. امروزه رهبران بزرگ سیاسی به فساد اقتصادی یا اخلاقی و یا هر دوی آنها دچار هستند و این دنیا را از رهبران غیر دینی و مادیگرا نا امید کرده است.

 

وی با اشاره به جایگاه رهبری سیاسی و دینی در ایران اسلامی بعد از انقلاب اسلامی اظهار داشت: به لطف خدای متعال، بعد از رهبری حضرت امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، کشور را به خوبی مدیریت کردند و خدا با رهبری این دو بزرگوار بر کشور اسلامی، لباس افتخار بر اندام شیعه پوشانید.

 

 نماینده مجلس خبرگان رهبری دو بحران هویت و اقتصادی را از بزرگ‌ترین بحران‌های پیش روی دنیا عنوان کرد و اظهار داشت: کلید اصلاح همه این بحران‌ها تنها با رجوع به اصول ناب معارف اهل بیت(ع) امکان‌پذیر است.

 

نماینده جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص نقش و تأثیر حوزه علمیه در جامعه افزود: امروزه باید در حوزه به طلاب جوان، تأثیر و جایگاه علمای دینی بیان شود و استادان حوزه باید جهاد علمی را در حوزه ها نهادینه کنند. امروزه استادان حوزه باید به طلاب جوان این نکته مهم را گوشزد کنند که باید درس را برای عالم دین شدن بخوانند نه برای پست گرفتن.

 

 وی ابراز داشت: در انقلاب اسلامی حکومت و روحانیت با همدیگر مرتبط هستند؛ ولی قبل از انقلاب شرایط روحانیت با امروز به کلی متفاوت بود و تنها افرادی که خالصانه به امر تبلیغ دین علاقه داشتند و دغدغه آن را داشتند وارد حوزه علمیه می شدند. بنده به یاد دارم سال 69 و 70 که حضرت آیت الله فاضل لنکرانی دبیر شورای عالی حوزه بودند، رهبر انقلاب دغدغه بحث اخلاص در حوزه را داشتند و می گفتند می خواهم در خصوص پذیرش حوزه مطمئن باشم. امروزه باید بزرگان و استادان حوزه در اصلاح نیت طلاب جوان همت کنند و رسالت اصلی حوزه را تبیین کنند تا افرادی که قصد ورود به این نهاد را دارند با هدف نهایی آن آشنا شوند تا از انحرف‌های احتمالی در حوزه پیشگیری کنند.

 

وی معنویت و اخلاص را رمز بقای روحانیت شیعه در قرن‌های اخیر دانست و عنوان کرد: اگر روحانیت اخلاص و معنویت نداشته باشد، هیچ چیز ندارد و اگر این دو مقوله در حوزه حل شود و ارتباط قلبی طلاب با خدا محکم شود، حوزه به نقطه اوج خود می رسد. همه مراجع و علمای بزرگ همچون مرحوم آخوند کاشی با ذکر و خلوت به این جایگاه رسیدند و برای همیشه در تاریخ ابدی شدند.

 

وی با اشاره به اهمیت خلوص و حب خدا افزود: اخلاص و انقطاع از دنیا رمز ماندگاری شخصیت هایی مانند آخوند کاشی شد. در احوال این مرد خدا، خلوت و شهود الهی این مرد به خاطر اخلاص و توجه به خدا دیده می شود.

 

وی در پایان داشتن رهبران زاهد و مخلص را از افتخارات شیعه دانست و گفت: تنها در مکتب تشیع می توان شرط داشتن زهد و تقوا را دید و این امتیاز باعث شده که بزرگانی همچون آخوند کاشی امروزه بدرخشند./939/پ201/س

ارسال نظرات