۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۵۳۵۰۷
از سوی مرکز خدمات حوزه علمیه؛

نخستن همایش تجلیل از روحانیان معمر برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین همایش تجلیل از روحانیان معمر در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با حضور آیات استادی،‌ بوشهری و مقتدایی برگزار شد.
 مرکز خدمات حوزه هاي علميه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین همایش تجلیل از روحانیان معمر صبح جمعه با حضور آیت‌الله رضا استادی، آیت‌الله مرتضی مقتدایی،‌ آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی، رییس دفتر رهبر معظم انقلاب در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.
معمر واژه‌ای قرآنی است
حجت‌الاسلام محمد محمودی، مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه در این مراسم با اشاره به این‌که معمر واژه‌ای قرآنی است، گفت: اصطلاح بازنشسته درباره روحانیان حوزه‌های علمیه معنا ندارد، در این همایش از میان هزار نفر معمر حدود 592 نفر دعوت شده اند.
وی افزود: در طی این 20 سال مرکز از عنایات رهبر معظم انقلاب برخوردار بوده است و با تلاش‌های دفتر رهبری و رهنمودهای هیأت مدیره تحولاتی در ابعاد فرهنگی مرکز خدمات اجرا شده است.
مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه با بیان این‌که طرح تشکیل پرونده بهداشتی معمرین و وارسی بهداشتی معمرین از برنامه‌های مرکز خدمات حوزه علمیه است، افزود: امیدواریم روحانیان معمر با حضور در مرکز خدمات حوزه علمیه قم در انجام این طرح همکاری لازم را انجام دهند.
در ادامه این مراسم گروه تواشیح قمر بنی‌هاشم، نخستین گروه تواشیح جانباز به اجرای مراسم پرداختند.
موضوع سلامت سالمندان مسأله روز است
همچنین در این مراسم هادی کریمی اصل، پزشک عمومی و متخصص بیماری‌های سالمندان گفت: در حفظ سلامت مفهومی به نام ارتقا سلامت مطرح است، سلامت بعد ذهنی، شغلی اقتصادی و معنوی دارد.
وی افزود: موضوع سلامت در سالمندی مسأله و موضوع روز است، اکنون بیش از 650 ملیون نفر سالمند در جهان زندگی می‌کنند که تا 35 سال آینده این 650 ملیون به بیش از 2 ملیارد نفر می‌رسد.
این پزشک و متخصص بیماری‌های سالمندان با بیان این‌که تا 35 سال آینده از هر چهار نفر جمعیت در کشور یک نفر سالمند خواهد بود، ابراز داشت: بیش از 80 درصد هزینه‌های درمانی کشور مربوط به سالمندان است، اکنون بیماری‌ها ناشی از آلودگی‌ها محیطی، عدم تحرک در کشور حرف اول را می‌زند.
وی بیان داشت: از نظر تقسیم‌بندی پزشکی سالمندان بالای 60 سال قرار دارند، گاه این سالمندی با بیماری همراه است و گاه خود سالمندی به عنوان یک پدیده در بدن انسان مطرح است، در سالمندی بدن انسان ضعیف می‌شود.
کریمی با اشاره به این‌که برخی از تغییرات در سالمندی طبیعی است، اظهار داشت: روحانیان سالمند باید برای بررسی وضعیت بیماری خود به طور مداوم اقدام کنند که مرکز خدمات حوزه علمیه در این زمینه در خدمت روحانیان است.
وی اظهار داشت: داشتن برنامه و سبک زندگی منظم و کم تنش از عوامل سلامت بدن در دوران سالمندی است، سالمندان از استفاده از نمک و شکر پرهیز کنند، استفاده از آب به اندازه کافی و همچنین پرهیز از روغن‌های اشباع شده از دیگر عوامل سلامت سالمندان محسوب می‌شود.
این متخصص بیماری سالمندان خاطرنشان کرد: ورزش و تحرک منظم نیز از عوامل سلامت بدن است، ورزش‌های آبی نیز در این زمینه مؤثر است، پیاده‌روی کم‌ترین ورزشی است که یک سالمند باید انجام دهد.
وی با بیان این‌که مصرف بی‌رویه دارو از عوامل بیماری و گاه فوت است، اضافه کرد: به هیچ وجه خود درمانی نباید انجام داد، استفاده از این داروها ممکن است به تولید سم در بدن بینجامد.
کریمی گفت: بیشترین بیماری‌های دوران سالمندی ناشی از سبک زندگی غلط است که اگر موارد بهداشتی و معنوی سبک زندگی سالم در دوران سالمندی تأمین شود بسیاری از این بیماری‌ها برطرف خواهد شد.
پیش‌گیری قبل از درمان از دغدغه‌های مرکز خدمات حوزه علمیه است
بر اساس این گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن ربانی، از اساتید درس خارج حوزه علمیه و رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه گفت: این مرکز درصدد آن است که در جهت کمیت و کیفیت‌بخشی به خدمات روحانیان بپردازند و همچنین تنها به خدمات مادی بسنده نکند بلکه خدمات معنوی و عاطفی را نیز در نظر گرفته است.
وی با بیان این‌که توجه به فرزندان و خانواده‌های روحانیان از نکاتی است که مرکز خدمات آن را در نظر گرفته است،‌ خاطرنشان کرد: پیشگیری قبل از بیمار شدن یکی دیگر از دغدغه‌های مرکز خدمات حوزه‌های علمیه است.
زائرسرایی ویژه روحانیان تا پایان سال جاری در مشهد مقدس افتتاح می‌شود
همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی، با رساندن سلام رهبر معظم انقلاب به حاضران در این همایش، گفت: زائرسرایی ویژه روحانیان تا پایان سال جاری در مشهد مقدس به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: پیش از انقلاب نابسامانی‌های زیادی در حوزه‌های علمیه وجود داشت، امام(ره) ما را آزاد کرد و اگر کسی نسبت به این نعمت بی‌توجهی کند ناسپاس است.
رییس دفتر رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: دشمنان به قدرت روحانیت آشنا هستند و به دنبال بی‌‌اعتماد کردن مردم نسبت به روحانیت و رهبر معظم انقلاب هستند.
وی بیان داشت: مرکز خدمات حوزه علمیه با خدماتی که به حوزه عرضه می‌کند کار بزرگی صورت داده است، رهبر معظم انقلاب پیوسته برای حوزه‌های علمیه و روحانیان دعا می‌کنند و ایشان مصرف وجوهات را در حوزه‌های علمیه لازم می‌دانند.
در پایان با حضور آیت‌الله مقتدایی، آیت‌الله حسینی بوشهری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی و حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی به صورت نمادین به چند تن از معمران جوایزی اهدا و از آنان تقدیر شد./914/پ202/پ
ارسال نظرات