۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۱۵۳۶۳۱
مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران؛

عظمت معنوی و عرفانی امام حسن عسکری دشمنان را تحت تأثیر قرار می‌داد

خبرگزاری رسا ـ مشاوره نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با تسلیت شهادت امام حسن عسکری گفت: دشمنان ایشان نیز اعتراف به وقار و کرامات آن حضرت داشتند و تسلیم معنویت آن حضرت شده بودند چراکه امر ولایت منقطع نمی‌شودو امامان معصوم(ع) متناسب با هر زمان باید رویه‌ای خاص برگزیند.
حجت الاسلام ابوالقاسم عليزاده مشاور نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران

حجت‌الاسلام ابوالقاسم علیزاده، مشاوره نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع)، گفت: ماه‌های ربیع الاول و ربیع‌الثانی به عبارتی متعلق به امام حسن عسکری(ع) است، حضرت طبق نقلی در هشت ربیع‌الثانی و نقل دیگری در 24 ربیع‌الاول سال 232 هجری قمری در مدینه متولد شدند، همچنین هشت ربیع‌الاول سال 260 هجری قمری شهادت این امام بزرگوار است.

وی با اشاره به عمر 28 ساله امام، اظهار داشت: تنها شش سال از عمر شریف آن حضرت دوران امامت بود، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوران زندگی حضرت خفقان اعمال شده از ناحیه حکام عباسی چه در مقطع قبل از امامت و چه بعد از امامت ایشان است، به نحوی که حضرت زندان‌های متعددی را درک کرده و متحمل شدند اما وظیفه و ماموریت اصلی خود که امامت و هدایت جامعه بشری به‌ویژه شیعیان بود را به خوبی انجام دادند.

حجت‌الاسلام با تاکید بر الگو و اسوه اخلاق بودن امام برای همه اقشار، بیان داشت: در مورد خصوصیات اخلاقی امام می توان از صفاتی همچون وقار، سکوت معنادار نام برد و کرامات آن حضرت حتی از زبان دشمنان ایشان هم بیان شده و در منابع تاریخی ثبت شده است.

مشاوره نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به اعتراف احمد بن‌ عبدالله بن خاقان از وزرای معتمد عباسی در مورد وقار، سکوت، عفاف، بزرگواری و کرامت حضرت، ابراز داشت: با وجود دشمنی  و کینه این افراد نسبت به امام‌ حسن عسکری(ع)، شخصیت اخلاقی و بزرگ‌منشی امام به‌گونه‌ای بود که این افراد را هم تحت تاثر قرار می‌داد، حتی افراد مامور  به شکنجه دادن حضرت به ویژه شکنجه‌های روحی بارها برخلاف خباثت و شقاوتی که داشتند تحت تاثیر روش، منش، رفتار و اخلاق امام قرار می‌گرفتند.

وی در تبیین اثرگذاری حضرت بر مامورین زندان به مرور روایتی پرداخت و گفت: هنگامی که حضرت را محبوس کردند دو نفر از بدترین افراد را بر آن حضرت گماردند، پس از مدتی افراد مامور در گزارشی اذعان داشتند؛ چه می‌توان گفت درباره مردی که روزها روزه می‌دارد و تمام شب را به نماز و عبادت خدا می‌پردازد، کم‌ سخن می‌گوید و همواره مشغول عبادت هست، هر گاه به او می‌نگریم به لرزه افتاده و تحت تاثیر هیبتش اختیارمان از کف بیرون می‌رود.

حجت‌الاسلام علیزاده با تاکید بر عظمت معنوی و عرفانی امام حسن عسکری(ع) که اثرگذار بر روی دشمنان خود بود، ابراز داشت: عظمت ایشان مجموعه نظام و حاکمیت‌ وقت را به چالش می‌اندازد، به ویژه خلفای عباسی که مانند امویان برحسب ظاهر ادعای مسلمانی داشتند، عبرتی که در تاریخ وجود دارد این است که ادعا کردن امری سهل است اما چگونگی برخورد و مواجهه با شخصیت‌های بزرگی مانند امام‌حسن‌عسکری(ع) جای تامل و تدبر دارد.

وی یکی از نقش‌های مهم و اثرگذار امام حسن عسکری را مدیریت و هدایت جامعه اسلامی به‌ویژه شیعیان برخلاف وجود خفقان‌های تحمیل شده دانست و اظهار داشت: امر امامت و ولایت قطع نمی‌شود و امامان معصوم(ع) به‌دنبال نقش  رسالت و نبوت همواره در مقام زمینه‌سازی، اجرا و تحقق آرمان‌های اساسی باید نقش ایفا کنند؛ اما ظرفیت‌ها و نیازها در هر زمان به‌گونه‌ای بوده که امامان را وامی‌داشت تا متناسب با آن زمان عمل کنند.

مشاوره نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به اطلاع امام حسن عسکری(ع) از این‌که پس از ایشان تنها امامی که  قرار است ماموریت امامت را به پایان برساند و بستر گیتی را برای تحقق آرمان‌های الهی مهیا سازد، افزود: فرزند او امام عصر(عج) آخرین امام است که نه تنها سلسله جلیله امامان معصوم(ع)، بلکه بنابر نشانه‌های بیان شده دشمنان هم منتظر آمدنش بودند، از‌این‌رو خلفای عباسی سخت خاندان بنی‌هاشم و وابستگان به امام حسن ‌عسکری(ع) و همچنین منزل شریف ایشان را تحت مراقبت و نظارت قرار می‌دادند.

حجت‌الاسلام علیزاده آماده کردن افکار عمومی و ظرفیت‌های جامعه و به ویژه آیندگان را جهت امامت خاتم اوصیا امری اساسی و مهم دانست و اظهار داشت: امام حسن عسکری(ع) در این مقام نیز به جد تلاش داشتند، روایات زیادی از آن حضرت در این زمینه وارد شده است و نشانه‌هایی را برای دوران آخرالزمان و امامت فرزند خود بیان می‌کنند و هدایت‌های لازم را دارند.

مشاوره نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران شگرد خاص زهر و مسموم کردن امامان در زمان خلفای عباسی را شگردی خاموش و مرموز نامید و ابراز داشت: در مورد شهادت امام حسن عسکری(ع) نیز معتمد بعد از خوراندن زهر به حضرت، پزشکان وابسته‌ را برحسب ظاهر جهت مداوای ایشان گمارده بود، گویی از کسالت وبیماری امام متاثر شده است.

وی با اشاره به دستور معتمد عباسی مبنی بر بازرسی بیت شریف امام پس از شهادت ایشان، بیان داشت: آن‌ها این بازرسی را انجام دادند چراکه نسبت به امام بعد از ایشان نگران بودند و از گوشه و کنار نشانه‌هایی از تولد ایشان بدست آورده بودند، اما غافل از این‌که که خداوند متعال همواره حافظ نور ولایت است؛ نوری که در جریان مقدس و مبارک امامت و ولایت متجلی شده است.

حجت‌الاسلام علیزاده با تمجید از زمینه‌سازی امام حسن عسکری(ع) جهت امامت فرزند خود اظهار داشت: شهادت ایشان به ظاهر برای شیعیان بسیار سخت گذشت، چنانچه دایره خفقان حکام طاغوت گسترده‌تر شده بود، همان‌طور که نهضت عاشورا ظاهر و باطنی دارد و در ظاهر افت جریان حق‌طلبان شیعه تلقی می‌شد، هنگامی‌که امام حسن عسکری(ع) که پشتوانه و تکیه‌گاه شیعیان وقت بودند به شهادت رسیدند و پس از ایشان شیعیان به آسانی نمی‌توانستند با امام زمان خود ارتباط برقرار کنند، چالش‌ها و مشکلاتی گریبان جامعه را فرا گرفت.

مشاوره نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: از نظر باطن و در واقع، اقدام شوم عباسیان به لطف خداوند متعال زمینه‌هایی را مهیا کرد برای اینکه نهضت عظیم فطری و اعتقادی شیعیان با شکلی خاص که متناسب با دوران سختی‌ها و غیبت امام معصوم است، شکل بگیرد؛ دوران بعد از شهادت امام حسن عسکری(ع) به‌ویژه مقطع غیبت صغری که تلنگری به افکار و اندیشه‌ها شد، نقطه عطفی در مسیر انتظار است.

وی انتظار را نهضتی عظیم و میراث مجاهدات انبیا و اولیا و ائمه خدا خواند و افزود: نهضت انتظار عالم را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد که سرآغاز این نهضت با شهادت امام حسن عسکری(ع) رقم ‌خورد، اگرچه انتظار امری دشوار است اما در سختی‌ها، عظمت‌ها و عزت‌ها شکل می‌گیرد، اراده‌ها و عزم‌ها پای کار می‌آیند، عناصر و استعدادهای حق طلب همدیگررا پیدا می‌کنند و انسجام می‌یابند.

 حجت‌الاسلام علیزداه در پایان انتظار را از جهت گشایش‌ها و رشدهایش امری مهم دانست و افزود: امید می‌رفت در دوران غیبت صغری آمادگی هضم حاکمیت عدل امامت و ولایت توسط امام عصر(عج) شکل بگیرد اما متاسفانه این استعداد به دست نیامد، لذا زمینه غیبت کبری فراهم شد./9598/ت302/ن

ارسال نظرات