امام حسن عسکری احیاگر مهدویت قبل از امامت حضرت حجت بودند

آیتالله روحالله قرهی، متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت:شخصیت ایشان در روایتی از جلد 53 کتاب بحارالانوار از زبان فرزند گرامی آن حضرت معرفی شده است به این مضمون که « او نوری فروزان و ماهی درخشان بود، خداوند آنچه را نزد خویش داشت برای او برگزید، راه و روش پدران بزرگوار خود را گام به گام دنبال کرد» تا زمانی که رحلت فرمودند.
وی با اشاره به اینکه حضرت همواره راه و روش اجداد گرامی و نبی مکرم(ص) را داشتند، بیان داشت: ابن اثیر نیز میگوید«خلق و خوی امام حسن عسکری(ع) همچون خلق و خوی رسول خدا(ص) بود»، حضرت برای جلوگیری از پیداش فرقهها در میان مسلمانان نکاتی را تبیین فرمودند تا مردم مراقبت کنند و همواره مراقب افراد بیان کننده اختلافات بودند.
آیتالله قرهی عصر امام حسن عسکری(ع) را از لحاظ فتنهگرایی مانند عصر پس از هارونالرشید و مامون خواند و ابراز داشت: حضرت نیز برای مقابله با فرقههای موجود مبارزاتی را داشتند و شروع به مراقبت کردند، به دلیل همین مبارزات، ایشان و پدر گرامیشان را که هر دو در مدینه دنیا آمده بودند را به سامرا تبعید کردند، مسعودی از نویسندگان اهل جماعت میگوید امام(ع) دائم از افرادی که دنبال تفرقه بودند بیزاری میجست و مسلمانان را به دین جدش رسول گرامی(ص) دعوت میکردند.
متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) مواضع علمی امام در پاسخ به شبهات و افکار کفرآمیز را نکته قابل توجهی خواند و افزود: امام حسن عسکری(ع) بهواسطه برخی از منسوبان با کندی، ابو یوسف یعقوب ابن اسحاق، فیلسوف عراقی که به زعم خود پیرامون متناقضات قرآنی کتابی تدوین کرد، تماس گرفت و او را قانع کرد که در تحلیلها و برداشتهای خود اشتباه میکند.
وی ادامه داد: مشاهده میشود با شبههافکنان طوری مقابله علمی میکرد که محکوم به شکست میشدند که در احتجاج طبرسی جلد دو میتوان دید که هم با یهودیان و هم با مسیحیان مانند امام رضا(ع) وارد مباحثات علمی میشدند.
آیتالله قرهی در تبیین نقش امام حسن عسکری(ع) در احیای فرهنگ مهدویت بیان داشت: امام حسن عسکری(ع) دلیل عمده تبعید خود و امام علیالنقی(ع) به سامرا را وجود مقدس امام زمان(عج) بیان کردند، به دلیل اینکه خلفای عباسی نیز اطلاع داشتند که به حتم وجود امام زمان(عج) خواهد آمد.
وی ادامه داد: حتی برای مقابله با آن، فردی به نام مهدی عباسی را برجسته کردند تا مهدی دروغین را به جای امام زمان(عج) بنشانند اما بنا بر اراده خداوند متعال موفق به این امر نشدند و پیش از آمدن وجود امام زمان(عج)، امام حسن عسکری(ع) احیاگر مهدویت بود.
آیتالله قرهی شناساندن ابزارهای هدایت برای شیعیان را از ویژگیهای امام حسن عسکری(ع) دانست و ادامه داد: توصیه ایشان به شیعیان خود مبنی بر « در قلبها هوی و هوسهایی بهوجود میآید و ما نگران گرفتار شدن شیعیان خود به آنها هستیم، عقلها تنها راهی هستند که مانع آن میشوند و در کوران تجربهها و دانشها انسان به رشد میرسد» در تاییدی بر این ادعا است که امام به شیعیان خود توصیه میکنند مراقبت کنند تا به رشد برسند.
متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) در تاکید بر توجه امام به تفقه و مرجعیت، بیان داشت: ایشان در نامهای به یاران خود فرمودند« در بسیاری از مطالب امکان دارد شما در دین تفقهی نداشته باشید، پس به فقهای بزرگ مراجعه کنید و شما برای اینکه بتوانید به آنها روی بیاورید به نماز شب متوسل شوید، بر تو باد به نماز شب، که هر کس نماز شب را سبک شمارد از ما نیست» که این خود دلیل سترگ بر توجه امام به این مسأله است.
وی احیای سنتها را از دیگر خصوصیات ایشان نامید و اظهار داشت: این امر را میتوان در روایاتی از ایشان مشاهده کرد، همانند روایتی که در آن توصیه به خواند 51 رکعت نماز در روز شده و یا انگشتر انداختن در دست راست و مانند آن است، ایشان میفرمایند«من کسی هستم که دوست دارم سنتهای رسولالله(ص) احیا گردد».
آیتالله قرهی با اشاره به اینکه تاثیر شهادت امام را باید در جهاد فرهنگی و سیاسی حضرت پیگیری کرد افزود: ایشان در جهاد فرهنگی و سیاسی موفق بودند، باعث نجات اسلام از کجرویهای فکری و بروز عقیدههای خرافی شدند و همچنین چهره واقعی حکومت عباسی را که خود را خلیفه مسلمین و امیرالمومنین مینامیدند، آشکار کرد.
متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) با تاکید بر اینکه نقش ایشان در پیکارهای سیاسی با توجه به پسوند عسکر در انتهای نام حضرت قابل لمس است، گفت: عسکر به معنی لشگر و پادگان است، یعنی از ترس ارتباط حضرت با دیگران و همچنین اطلاع از زمان تولد امام زمان(عج) او را به اجبار در محله نظامیان سکونت دادند، متوکل عباسی به دلیل ترس شدیدی آن دو امام بزرگوار داشت آنها را به سامرا تبعید کرد تا مراقب آنها باشند، از مبارزات سیاسی آن حضرت و اثرگذاری در شیعیان و مسلمین میترسیدند.
وی یکی از عوامل دشمنی عباسیون را عزت نفس امام دانست و اذعان داشت: شیعه باید همواره این عزت نفس را داشته باشد.
آیتاله قرهی با اشاره به اینکه بنی العباس افرادی بودند که با شعار خونخواهی ابیعبدالله قیام کردند اما خود غاصب حکومت شدند، گفت: از دلایل دیگر دشمنی آنها این بود که میدانستند اگر مردم با علویون باشند سوال میکنند که چرا عباسیون حاکم باشند و باید این امامان معصوم حکومت کنند.
متولی مدرسه علمیه امام مهدی(عج) ویژگیهای شخصیتی حضرات معصومین از جمله امام عسکری(ع) را از دلایل دیگر دشمنی عباسیون با علویون خواند و اظهار داشت: اینان امام عسکری(ع) را ابوالمهدی و ابا محمد میدانستند لذا در 6 سال امامت ایشان به قدری بر حضرت سخت گذشت که برخی از روات از جمله ابو هاشم جعفری بیان میکنند که چهره حضرت شخصیتی در حدود سن بالای 50 را نشان میداد.
وی با تاکید بر اینکه امام احیاگر اسلام ناب بود، ابراز داشت: شهادت آن حضرت مردم را واداشت تا به دنبال حق و خاتمالاوصیا روند و بیشتر نسبت به تشیع و امام شناسی مراقبت کنند چراکه بعد از شهادت امام عسکری(ع) دیگر علویون را آزاد گذاشتند و اینجا بود که مردم متوجه شدند امامت چه ارزش والایی دارد.
آیتالله قرهی شاخصه اصلی شهادت امام عسکری(ع) را تبیین ارزش امامت دانست و گفت: برای مردم روشن شد که وجود مقدس امام عامل میشود برای اینکه دشمن از علویون بترسد چراکه وجود مقدس امام است که در مقابل ظلم میایستد، همچنین مردم متوجه شدند که چرا تنها این دو امام بزرگوار را تبعید کردند./9598/ت302/ن