به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در شماره قبلی گفتوگو با حجت الاسلام میر دریکوندی دبیر علمی همایش ملی سبک زنگی اسلامی و عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) مواردی از ارتباط سبک زندگی اسلامی با روان شناسی و نیز اسلامی شدن علم روان شناسی، سخن به میان آمد. در این شماره بر آن شدیم تا در مورد نفس همایش و جایگاه سبک زندگی در زندگی مردم ایران سخن بگوییم؛ که در ادامه نتیجه این گفتوگو از نظر بینندگان میگذرد:
رسا - مقام معظم رهبری از سبک زندگی به حقیقت تمدن اسلامی تعبیر کردند جنابعالی که افتخار دبیری این همایش را دارید، از این جایگاه چه چشم انداز نوینی ترسیم میکنید؟
برای ما که مسلمان هستیم و ایرانی، افتخار می کنیم به مسلمان بودن؛ که یک امر بدیهی و واضح است. آنچه در تاریخ آمده و در منابع ما هم هست، دشمنان ما هم می دانند؛ حاکی از این است که هم اسلام دارای تمدن هست و هم خود ایران دارای تمدن بوده است. اتفاقا دارای تمدن های بسیار عظیم و پیشرفته. منتها در اثر غفلت ما، تنبلی ما، کسالت ما و کم کاری ما و نیز شیطنت ها و توطئه های دشمن، این تمدن ها چه در بعد اسلامی و چه در بعد ملی و تمدن ایرانی دچار ضعف و سستی شده اند. آنچه که من به عنوان یک روحانی، که به دنیای اطراف خودش توجه دارد؛ از فرمایشات مقام معظم رهبری برداشت می کنم، این است که ایشان می خواهند مجددا این تمدن عمیق و پیشرفته اسلام، جهان اسلام و ایران را برای زندگی، مجددا بیدار کنند. به نظر من یکی از قدم های بسیار مهم و مثبتی که مقام معظم رهبری در این سفر به استان خراسان شمالی برداشتند و یکی از شهامت ها و جسارت هایی که به خرج دادند و افتخار همه ما در جهان اسلام و خود ایران است، طرح بحث سبک زندگی اسلامی است. در مجموع تمدن ما که آمیزه ای از تمدن اسلامی و ایرانی است؛ جداشدنی از هم نیستند. سبک زندگی ما جدای از تمدن ما نیست و تمدن نوین اسلامی، جدای از سبک زندگی اسلامی نیست. این تمدن قابل تقویت و قابل احیا است. وقتی که احیا شد و تقویت شد، آن را ارائه خواهیم کرد. حتی معتقدیم که استقبال توده های مردمی در کشورهای غربی، به مراتب بیشتر از حال خواهد بود و آنها با دل و جان از این تمدن و از سبک زندگی اسلامی استقبال خواهند کرد. به خاطر آمیخته بودن این تمدن، این سبک زندگی و روانشناسی اسلامی، با اصول انسانی و مسائلی از قبیل عدالت اجتماعی، صفای باطن انسان ها و معنویت دینی، از پذیرش قابل توجهی برخوردار خواهد شد.
رسا - با توجه به توصیه بر آسیب شناسی از سوی مقام معظم رهبری، اشکال اساسی در تبیین سبک زندگی اسلامی را چه می دانید؟
در بحث تولید و بازار یک بحثی داریم به نام کالا و بسته بندی کالا که اگر ارائه مسائل عرفانی اخلاقی و مسائل مربوط به سبک زندگی را به این بحث تشبیه کنیم می بینیم که کالاها موجود است. مایه ها و سرمایه ها کاملا موجود است. اما در بخش بسته بندی یا اصلا بسته بندی نشده است یا بسته بندی به صورت ضعیفی انجام شده است. در لابه لای آیات و روایات ما سبک زندگی وجود دارد. اما اینکه عده ای جمع بشوند و با همایش، با نوشتن کتاب و مقاله، با سخنرانی، با برگزاری کارگاه، اینها را استخراج، تدوین و بسته بندی کنند و به صورت دسته بندی شده ارائه کنند، یا به طور کامل صورت نگرفته یا اگر صورت گرفته ضعف ها و نواقص خاص خود را دارند.
حالا فرمایشات مقام معظم رهبری از این باب هم راهگشا بود که عده ای شهامت پیدا کردند؛ یعنی فهمیدند که بله می شود رفت سراغ سبک زندگی اسلامی. الحمدلله ایشان موضوع و چارچوب را مشخص کردند. قدم اول را هم مؤسسه دارد برمی دارد. ان شاءالله قدم های بعدی با همکاری دیگران برداشته خواهد شد. ما به جایی می توانیم برسیم که سبک زندگی اسلامی را به صورت شسته و رفته و بسته بندی شده تدوین کنیم و به جامعه و مردم و نیز به ارگان های فرهنگی ارائه کنیم. باید بگوییم یک فرد مسلمان می تواند دقیقا بر اساس این چارچوب، دارای زندگی سالم و انسانی و اسلامی باشد.
رسا - با توجه به جامعیت سبک زندگی اسلامی، علوم مختلف چه نقش و جایگاهی در ارائه سبک زندگی اسلامی می توانند داشته باشند؟
همان طور که سایر واژه ها و اصطلاحات روانشناسی یا هر علم دیگر به اعتباراتی می توانند در علوم گوناگون مطرح شوند؛ مثل جامعه شناسی، علوم تربیتی، مدیریت، علم سیاست و... می توانید همین سبک زندگی اسلامی را هم با نگاه جامعه شناختی بررسی کنید؛ یا همین را با نگاه مدیریت یا با نگاه علوم تربیتی بررسی کنید. چون همه این علوم مربوط به انسان و علوم انسانی و اجتماعی هستند. اینها بی ارتباط با هم نیستند ولی سبک زندگی یا به تعبیری سبک زندگی اسلامی، بیشترین تناسب را با خود روانشناسی دارند که در این علم روانشناسی متولد شده و تقویت گردیده است.
رسا - آیا روانشناسی می تواند در تبیین فرهنگ اسلامی به ما کمک کند؟
ازدیدگاه روانشناسی اسلامی، موضوع روانشناسی؛ رفتار انسان با تمام ابعاد زندگی انسانی است. ابعاد درونی، بیرونی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی رفتار انسان با تمام مقدمات و پایه ها و تمام مبانی و اصول این رفتار در روانشناسی اسلامی بررسی می شود. طبیعتا سبک زندگی اسلامی نیز در این روانشناسی بسیار جامع مطرح می شود. روانشناسی اسلامی با فلسفه آمیخته است. با عرفان آمیخته است. با اخلاق ما آمیخته است. جدا شدنی نیست. حتی می توان ادعا کرد که روانشناسی با فقه در ارتباط تنگاتنگی هست. اصلا فقه ما منفک از روانشناسی ما نیست. روانشناسی اسلامی جدا از رفتارهای فقهی ما نیست. ما تا این حد پیش می رویم که وقتی روانشناسی اسلامی جامعیت خاص خود را پیدا می کند با نگاه اسلامی می تواند تمام جوانب و ابعاد زندگی انسان را مورد مطالعه قرار بدهد. سبک زندگی هم که یکی از این موضوعات هست به همین منوال به صورت جامع و کامل مورد مطالعه قرار می گیرد.
رسا - بنابراین ماهیت روانشناسی اسلامی غیر از آن چیزی است که در دنیای امروز به عنوان روانشناسی مطرح می شود؟
آنچه در دنیای امروز مطرح است؛ با همه اختلاف ها، دیدگاه ها، مکاتب و نظریه های موجود در روانشناسی آنچه همه قبول دارند؛ می گویند موضوع علم روانشناسی رفتار انسان است. حالا یکی می گوید مثلا فقط رفتار عینی و آشکار؛ یکی می گوید نه، رفتار عینی و آشکار همراه با رفتار درونی. در تفسیر رفتار، اختلاف نظر ها زیاد است؛ ولی آنچه که برای همه قابل قبول است، این است که روانشناسی با رفتار انسان، با نیَات انسان، با انگیزه های انسان و با هیجانات انسان سر و کار دارد.
از دید ما مشکل اساسی این است که روانشناسی موجود، عمدتا رفتار خشک و خالی را در نظر می گیرد؛ یعنی رفتار یک انسانی که در این دنیا زندگی می کند و اگر هم از دنیا رفت، گویا رفتارش تمام می شود و گویا همه چیز تمام می شود. اما از نگاه ما یعنی از نگاه روانشناسی اسلامی، همین رفتار انسان باید مورد مطالعه قرار بگیرد؛ ولی نه به صورت خشک و خالی؛ یعنی زمینه ها، پایه ها، مبانی و اصولش نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. جهان بینی، هستی شناسی، نگاه ما به ماهیت انسان، نگاه ما به خالق انسان، نگاه ما به دیگران، همه نگاه ها و همه پشتوانه ها و همه مبانی با همدیگر رفتار انسان را شکل می دهند. مثلا در مورد نگاه انسان به عالم آخرت، می بینیم کسی که اعتقاد دارد به عالم آخرت، اعتقاد و یقین دارد به مبدأ و معاد، در همین دنیا، رفتار دنیاییش تحت تأثیر قرار می گیرد. بر خلاف کسی که رفتار دارد، اما اعتقادی هم به این ها ندارد. رفتار کسی که مؤمن و معتقد است، با رفتار کسی که نه مؤمن است، نه معتقد، زمین تا آسمان متفاوت است.
روانشناسی وظیفه اش هست که هر دو رفتار را مورد مطالعه قرار بدهد. اینکه یک روانشناس بیاید و بگوید که آقا ما وظیفه نداریم، وارد این گونه فضاها بشویم، صحیح نخواهد بود. یعنی ادعا، ادعای منطقی نیست.
رسا - نظرتان راجع به ملاحظات روانشناختی در شیوه های مختلف تحمیل سبک زندگی غربی بر جامعه اسلامی چیست؟
بعضی از روانشناسان غربی، خصوصا آنهایی که اعتقادی به روانشناسی دینی و اسلامی ندارند، می گویند "روانشناسی یک علم است، یک ابزار است، دین بردار هم نیست؛ شما نمی توانید بگویید روانشناسی اسلامی یا روانشناسی یهودی یا روانشناسی مسیحی. روانشناسی علم است؛ همان طوری که فیزیک، شیمی و ریاضی علم اند و دین بردار نیستند. "خصوصیت ذاتی روانشناسی طوری است که به راحتی می تواند در جهت مثبت یا در جهت منفی افراد و گروه ها را تحت تأثیر قرار دهد. علت هم این است که این علم دقیقا با انسان، با رفتار انسان و با انگیزه ها، شخصیت و اخلاق انسانی سر و کار دارد. در همین روانشناسی موجود، یک سری اصول و نقاط کاربردی هستند که به یک سری واقعیت ها اشاره می کنند. حالا یک حکومتی از این اصول و واقعیات در جهت منویات شیطانی خودش استفاده می کند و گاهی اوقات یک حکومتی می تواند از همین روانشناسی استفاده درست هم بکند. بنابراین؛ اینکه که آیا غرب از این علم در جهت منافع خود بهره برداری کرده است؟ می توانیم بگوییم بله، استفاده کرده است. متأسفانه سالیان سال است که سردمداران خود حکومت امریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی و اروپایی عموما؛ از این علم استفاده های ابزاری؛ بلکه سوء استفاده بسیار در سطح عمیق و گسترده ای انجام داده اند.
رسا - به نظر شما آیا این سوء استفاده در زندگی مردم جامعه غربی نیز اعمال شده است؟
آنها به کمک همین روانشناسی است که شهروندان خودشان را به صورت گوسفند رام و مطیع درآورده اند. شکمش را سیر می کند، بیمه اش را تأمین می کند، خودرو اش را و خانه اش را تأمین می کند، بعد هر بلایی بخواهد سرش می آورد. این علم می تواند در این جهت کاربردی، مورد سوء استفاده قرار بگیرد. آنچه که در دنیای امروز قابل مشاهده است و همه هم می توانند این را بفهمند، این است که این علم توسط حکام امریکا و اسرائیل واقعا مورد استفاده و سوء استفاده قرار می گیرد. روانشناسی اسلامی که ما دنبالش هستیم، یک روانشناسی انسانی و اسلامی است که در جهت سالم سازی و تقویت زندگی بهتر انسان ها تلاش می کند و هرگز در صدد خیانت، سوء استفاده، کلاه گذاشتن، مسائل شیطانی و آن چیزی که نوعی شیطنت در آن باشد، نخواهد بود.
رسا - با توجه به تقارن زمانی فرمایشات مقام معظم رهبری با این همایش، از شروع فراخوان تا به امروز را چگونه ارزیابی می کنید؟
تقریبا تابستان سال 1390بود که معاونت پژوهش مؤسسه امام خمینی(ره) تصمیم گرفت همایشی را با این عنوان برگزار کند. به خاطر تناسب بیشتر موضوع، برگزاری این همایش به گروه روانشناسی واگذار گردید و از طرف گروه هم من حقیر به عنوان دبیر علمی همایش انتخاب شدم. با تشکیل کمیته علمی و انجام مقدمات کار، تصمیم گرفتیم که همایش را نه با عنوان سبک زندگی، بلکه با قید اسلامی و عنوان سبک زندگی اسلامی برگزار کنیم. محورهای کلی و زیر محورها تعیین شد. با گذشت حدود یک سال از این روند مقالات زیادی به دفتر همایش ارسال گردید. تا اینکه مقام معظم رهبری در سفرشان به استان خراسان شمالی فرمایشات گهربار و ارزشمندی را به صورت صریح، دقیق و جامع در مورد سبک زندگی اسلامی مطرح فرمودند.
فرمایشات ایشان واقعا از جهات مختلفی به ما کمک کرد. یکی اینکه دروازه های فراوانی را به روی ما باز کرد. دیگر اینکه ایشان به صورت جامع، کامل و صریح به ابعاد و جنبه های سبک زندگی اسلامی اشاره فرمودند و ما با الهام از سخنان مقام معظم رهبری، تصمیم گرفتیم که مهلت ارسال مقالات را تمدید کرده و چندین موضوع ویژه(بالغ بر بیست موضوع) که دقیقا از سخنان مقام معظم رهبری استخراج شده بود، به موضوعات قبلی اضافه کنیم.
بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و بعد از اینکه ما مهلت ارسال مقالات را تمدید و موضوعات جدید را اضافه کردیم، استقبال علاقمندان سراسر کشور به صورت روز افزون زیاد شده است. ان شاءالله امیدواریم که به برکت سخنان گهربار مقام معظم رهبری همایش موفقی را برای اولین بار در خصوص سبک زندگی در مؤسسه برگزار کنیم. این هم یک افتخار دیگری است برای مؤسسه که در زمینه اسلامی کردن و بومی سازی علوم انسانی پیش قدم شد. البته این قدم اول است و امیدواریم گام بعدی توسط اساتید مؤسسه و سایر دانشگاه ها و مراکز برداشته شود.
401/967/ر