طرح ملی بوی سیب از ایدههای نو بهره گرفته است

محمدحامد احسانبخش، مدیر تارنمای خانه فعالان مجازی و داور پنجمین دوره طرح ملی بوی سیب در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به برگزاری ششمین دوره طرح ملی بوی سیب گفت: خوشبختانه دستاندرکاران اجرای این طرح به عنوان کاری حرفهای به این سوگواره نگاه کردند و درصدد استفاده ابزاری این طرح برای ارائه گزارش نبودند.
طرح ملی بوی سیب پیشرفتهای داشته است
احسانبخش با اشاره به اینکه دستاندرکاران ایدههای جدید و خلاقی را جذب کردند، ابراز داشت: در این سوگواره هر سال پیشرفتهایی صورت گرفته و بخش جدیدی راهاندازی شده است، که این پیشرفت هم در محتوا و هم در قالب دیده میشود، حتی میتوان گفت از نظر فنی نیز رشدهایی صورت گرفته است، مانند اینکه سرعت سایت افزایش یافته و این پیشرفتها طرح ملی بوی سیب را بالاتر از سایر جشنوارههای مشابه قرار داده است.
وی ادامه داد: این طرح ملی نیز با استقبال خوبی مواجه شد، که یکی از دلایل این استقبال گرم وجود دغدغه و انگیزه دینی مسؤولان این طرح بود.
مدیر تارنمای خانه فعالان مجازی خاطرنشان کرد: همچنین دستاندرکاران این طرح خود از فعالان فضای مجازی به شمار میآمدند و با درک درستی که از این فضا داشتند سوگوارهای را برگزار کردند که خروجی و تولیدات مطلوبی نیز از این جشنواره دیده شد.
وی با بیان اینکه یکی از ایدههای جدید طرح ملی بوی سیب تجلیل از خادمان برتری حسینی است، ابراز داشت: داوران در بخشی جداگانه باید به طور خودجوش آثار مرتبط با موضوع امام حسین(ع) را به طور جداگانه رصد میکردند و این آثار را در جشنواره شرکت میدادند.
احسانبخش ادامه داد: باید گفت ارسال 2000 اثر به جشنواره در فضای مجازی آمار مطلوبی است، هر چند که تا وضعیت مطلوب فاصله بسیاری وجود دارد.
وی به راهکارهای افزایش مخاطب این طرح ملی اشاره کرد و گفت: با استفاده از تبلیغات و اطلاعرسانی گستردهتر، حضور نهادهای دیگر، استفاده از طلبههای آشنا با فضای مجازی و استفاده از مداحان میتوان تعداد مخاطبان این طرح را افزایش داد.
جای خالی آگاهیبخشی به مخاطبان احساس میشود
داور پنجمین دوره طرح ملی بوی سیب بیان کرد: جشنوارههای بسیاری در این فضا شکل گرفته است، درباره امام زمان(عج) جشنوارهای از سوی بنیاد مهدویت، درباره پیامبر(ص)، امام هادی(ع) و قرآن جشنوارههایی در حال برگزاری است.
وی اضافه کرد: با اشاره به اینکه در کنار برگزاری این طرحها و جشنوارهها باید توجه داشت که صرف برگزاری این جشنوارهها به قطع یقین منجر به تولید آثار مناسب و به روز نمیشود، بلکه باید انگیزههای دیگری مانند افزایش دانش و آگاهی در این زمینه وجود داشته باشد.
احسانبخش با اشاره به اینکه بسیاری از وبلاگنویسان و حاضران در فضای مجازی از محتوا تهی هستند، ادامه داد: در داوری جشنواره مجازی امام زمان(عج) 80 درصد آثار بر اساس احساسات شکل گرفته بود، این امر مطلوبی است اما باید دانست خلاءهایی مانند پاسخ به شبهات در این فضا وجود دارد و بر روی این موضوع مطالعه کمتری صورت گرفته است که به عنوان نمونه با تغذیه فکری مخاطبان جشنواره میتوان این نیاز را رفع کرد.
وی گفت: یکی از آسیبهایی که در طرحهای فضای مجازی مانند بوی سیب مشاهده میکنیم این بحث است که بسیاری از شرکتکنندگان از قشر مذهبی هستند و کمتر با مخاطب عام ارتباط مییابیم در حالی که در فضای مجازی مشاهده میکنیم که عموم کاربران در فضای محرم رنگ و بوی عاشورایی میگیرند.
مدیر تارنمای خانه فعالان مجازی بیان داشت: این گروه از مخاطبان ممکن است از نظر ظاهر یا عمق اعتقادات در حد قشر مذهبی نباشند، اما باید گفت برای آنان برنامههای که برای آنان جذاب باشد و آنان در اینگونه طرحها شرکت کنند وجود ندارد.
ارتباط پیوسته با مخاطبان طرح ملی بوی سیب برقرار شود
وی با اشاره به اینکه گاه فعالان مذهبی در عرصه مجازی به جای تأکید بر اشتراکات بر تفاوتها تکیه میکنند، اضافه کرد: اگر قشر مذهبی خود را از مخاطب عام جدا دانست این مسأله سبب کاهش حضور آنان میشود.
احسانبخش اظهار داشت: مسؤولان بوی سیب از سال گذشته همزمان با اختتامیه طرح بوی سیب با برگزاری کارگاههای آموزشی سعی در افزایش آگاهی مخاطبان دارند و این امر مطلوبی است اما باید توجه داشت که ارتباطگیری پیوسته در طول سال با مخاطبان این طرح ملی اهمیت بسیاری در آموزش و ارتقای سطح آنان دارد.
وی با اشاره به برخی فعالیتهای خود در عرصه مجازی بیان داشت: خانه فعالان مجازی از اردیبشهت سال 90 با برگزاری اردوی نور با حضور 400 نفر از وبلاگنویسان سراسر کشور به مدت 3 روز آغاز به کار کرد.
داور پنجمین دوره طرح ملی بوی سیب ادامه داد: این تارنما با طرح از بلاگ تا کربلا با حضور 120 نفر از فعالان مجازی و برگزاری دورههای آموزشی شبکه های اجتماعی و وبلاگنویسی و محتوایی مانند خبرنویسی و مصاحبه، سوژهیابی و جشنواره امام من، کار خود را ادامه داد.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره امام من اولین جشنواره مرتبط با امام هادی(ع) در فضای جشنواره بود که سه هزار اثر در این جشنواره دریافت کردیم، همچنین پیش از ماه رمضان طرح وضوی صفر و یکها برگزار شد و طرحی نیز با عنوان «عالم مجازی هم محضر خدا است» در این تارنما پیگیری شد./914/ت301/ن