۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۱۵۳۷۵۸
حجت الاسلام حیدری کاشانی مطرح کرد؛

دلیل سخت بودن زندگی رحمانی در مقابل زندگی شیطانی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که چرا زندگی رحمانی همراه با سختی و بایدها ونبایدهاست ولی زندگی شیطانی اینگونه نیست، گفت: همیشه حرکت در سراشیبی راحتر از حرکت به سمت بالاست، حرکت به سمت خدا عروج است، پس زحماتی دارد ولی حرکت به سمت شیطان سقوط و پایین رفتن است پس آسانتر است و چون آسانتر است بیشتر انتخاب می‌شود.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزترش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حیدری کاشانی در برنامه سمت خدا با اشاره به این که حقیقت شیطان پاک و توحیدی بود و طغیانش او را از این حقیقت دور کرد، گفت: او در مقام الهی، عزیز ملائکه بود. ولی از اختیاری که داشت سوء استفاده کرد و همین مسئله باعث سقوط او از جایگاهش شد.


وی ادامه داد: وجه خیر بودن شیطان برای انسان این است که هرگاه انسان نیروی مقاومی را در مقابل خود ببیند ورزیده و استعدادهای درونی او شکوفا می‌شود. بنابراین تضادها انسان را رشد می‌دهد، ستیز بی امان انسان با شیطان و پس زدن این مزاحم باعث عروج انسان به سوی خدا خواهد بود.


استاد حوزه علمیه درباره دلیل قدرت فساد و جولان شیطان گفت: خداوند به شیطان قدرت داد تا هر کس از ولایت خدا خارج شد بداند دشمنی سرسخت و قسم خورده در کمین اوست که او را بیچاره می‌کند.


وی افزود: حرکت انسان باید به سوی خدا باشد نه اینکه از خدا فرار کند مادامی که انسان در سایه ولایت الله بماند در امان است. ما تحت ولایت خدا امنیت داریم در روایتی از امام علی آمده است: نسبت به شیطان غریبانه عمل کن، مثل سگی دست آموز با او رفتار کن که اگر غریبه ای به آن سگ نزدیک شود حمله می‌کند والا با او کاری ندارد، یعنی از شیطان دوری کن تا دامن‌گیر تو نشود.


حجت الاسلام حیدری اظهار داشت: هر کس از باغ ولایت الهی بیرون برود شیطان به او حمله می‌کند البته وقتی داخل باغ هم باشد، وسوسه های شیطانی برای خروج او به وی می‌رسد که در ابتدا ضیعف است ولی هرچه به سمت خروج نزدیک‌تر شود وسوسه‌ها قوی‌تر است.


وی بیان داشت: از حدود الهی تعدی نکیند چرا که حدود الهی به منزله دیوارهای باغ و مکان امن الهی است که اگر از آن خارج شویم در معرض تهاجم شیطان قرار می‌گیریم، باغبان این باغ ولایت، امام معصوم است.


استاد حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که چرا زندگی رحمانی همراه با سختی و بایدها ونبایدهاست ولی زندگی شیطانی اینگونه نیست، گفت: همیشه حرکت در سراشیبی راحتر از حرکت به سمت بالاست، حرکت به سمت خدا عروج است، پس زحماتی دارد ولی حرکت به سمت شیطان سقوط و پایین رفتن است پس آسانتر است و چون آسانتر است بیشتر انتخاب می‌شود.


وی ادامه داد: زینت‌گری شیطان نسبت به آرمان‌هایش، جذاب نشان دادن آنهاست تا زشتی سقوط معلوم نشود، پس نباید آسان فریب آن را خورد چون تاوان سختی را باید پرداخت.


وی با اشاره به این که خطبه قاصعه امام علی (ع) در نهج البلاغه یک دانشگاه شیطان‌شناسی است گفت: وقتی انسان از خود مراقبت نکند گرفتار تیرهای شیطان می‌شود، شیطان با یک سیاست گام به گام و تدریجی وارد عمل می‌شود و به مرور انسان را از باغ ولایت الهی دور می‌سازد، در این هنگام انسان فرصت‌ برگشت و توبه را از دست می‌دهد و کم‌کم از حصن الهی دور می‌شود.


استاد حوزه علمیه اظهار داشت: کم کم به جایی می رسد که دست انسان دست شیطان می‌شود و در نهایت به بازوی توانمندی برای شیطان مبدل می‌شود که در چهره انسان به یک شیطان تبدیل شده است.


وی با اشاره به این که شیطان برای وسوسه‌های خود از حربه‌های متفاوت مثل کذب استفاده می‌کند، اظهار داشت: روایت است که آب دهان شیطان همان دروغ است و کسی که دروغ می‌گوید گویا شیطان دهان به دهان او می‌گذارد و آب دهان خود را به دها ن او می‌ریزد. شیطان بر قلبهای افراد بسیار دروغگو وارد می‌شود، حربه شیطان کذب است.


حجت الاسلام حیدری خشم و غضب را یکی دیگر از حربه‌های شیطان دانست و گفت: غضب در حکم آتش باری شیطان است، کسی که خود را در معرض غضب قرار دهد در معرض آتش باری شیطان است.

در روایتی آمده است: انسان بداخلاق مهاری بر گردنش است که به دست خود شیطان است که به قعر جهنم برده می‌شود و خوش اخلاق مهارش به دست ملکی است که به بهشت برده می‌شود، غضب یکی دیگر از معیارهای زندگی رحمانی یا شیطانی است.


وی در پاسخ به این سوال که شیطان تا چه زمانی زنده است، گفت: در تفاسیر آمده است شیطان تا قیامت مهلت دارد، تا روزی که فقط برای خدا معلوم است، بعضی ها روز معلوم را روز ظهور امام زمان (عج) دانسته‌اند که سپاهیان شیطان و حضرت مهدی با هم به ستیز می‌پردازند، و شیطان در آستانه پیروزی از معرکه فرار می‌کند و می‌گوید شما آنچه را من می‌بیینم نمی‌بینید و آن رجعت پیامبر(ص) و ائمه(ع) است. بعد از جانب خدا رخصت داده می‌شود تا ابلیس ذبح شود و طومار شیطان در هم پیچیده می‌شود./916/پ202/ع
 

ارسال نظرات