۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۵۳۷۶۰
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

امام زمان نیاز به پیرو دارد نه بیننده

خبرگزاری رسا ـ مفسر قرآن کریم گفت: برای پیروی از امام زمان(عج) حتما لازم نیست او را دید، همین که او را بشناسید، محبت او را در دل داشته باشید و از او اطاعت کنید کافی است، دیدن امام زمان و تلاش برای تحقق این امر خوب است ولی از حقوق آن امام نیست.
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتي

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به این که مسئله انتظار یک حالت است ولی در روایات به عنوان افضل اعمال از آن یاد شده است، گفت: کسی که به انتظار یک نگاه، عملی را انجام می‌دهد خودش را برای دیدار هم آماده می‌کند.


وی ادامه داد: شهید مطهری در رابطه با چیستی انتظار از مرحوم راشد نقل می‌کنند که معنای انتظار عدالت، نشستن و نگاه کردن نیست، برای تحقق این عدالت باید تلاش کرد، باید برای محو طاغوت و دستگیری از محرومان کوشید، کسی که منتظر خورشید است در تاریکی نمی‌نشیند.


مفسر قرآن کریم ادامه داد: انتظار مثل احتضار نیست، امید در آن است نه یاس و نا امیدی. اینکه در دین واژه ها را بشناسیم خیلی مهم است و یکی از کارهای مهم امامان شناساندن معنای واژه‌ها است.


وی با انتقاد از این سخن که لازم نیست ما کاری انجام دهیم امام زمان(عج) خودش قیام می‌کند و همه چیز را درست می‌کند یا اینکه با استناد به برخی روایات ضعیف می‌گویند هر قیامی قبل از امام زمان(عج) باطل است، بیان داشت: با این پذیرش این سخن بسیاری از آیات الهی تعطیل می‌شود.


حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: در یکی از ادعیه‌ها آمده است که خدایا کمکم کن تا حق حضرت را ادا کنم، امام زمان(عج) پدر معنوی ماست. در روایتی از آن امام همام آمده است: اگر دعای من پشت سر شما نباشد دشمن شما را نابود می‌کند. در روایت دیگر آمده است که من شما را فراموش نمی‌کنم.


وی درباره حق امام به گردن ما گفت: یاد امام زمان را همواره در ذهن داشته باشید. همین یاد کردن باعث ایجاد انس و الفت می‌شود ولو این یاد کردن یک سلام باشد. در دعای عهد برای یادکردن امام زمان می‌خوانیم من با تو عهد می‌بندم و بلکه بالاتر عقد می بندم و بالاتر اینکه با تو بیعت می‌کنم.


این مفسر قرآن کریم ادامه داد: گاهی شبهه می‌کنند که امام زمان(عج) اگر بیاید همه را می‌کشد، این درست نیست، روایت است که متخصصین از همه کره زمین جمع می‌شوند و خود و تخصصشان را در اختیار آن امام قرار می دهند.


وی اظهار داشت: تا زمان ظهور امام زمان(عج) دو قسمت از علم شناخته می‌شود و 25 قسمت باقیمانده آن در زمان ظهور شناخته خواهد شد. بنابراین بعد از ظهور رشد چشمگیر علم را با توجهات امام زمان خواهیم داشت.


حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بیان داشت: از دیگر حقوق امام زمان(عج) بر گردن ما این است که اسم ایشان را روی فرزندانمان بگذاریم، برای ایشان صدقه بدهیم و حق مالی ایشان که همان خمس است را بپردازیم، حق سیاسی ایشان هم بیعت کردن و ماندن بر سر این بیعت است.


وی اظهار داشت: شبهه شده که امام زمان وقتی می آید که همه دنیا از ظلم پر شده باشد پس همه ظلم کنیم تا امام بیاید، در روایات آمده است زمان ظهور امام وقتی است که دنیا از ظلم پر شده باشد نه از ظالم، یعنی ممکن است کسی مثل صدام باشد که به اندازه هزاران نفر ظلم کند و این به آن معنی نیست که همه ظالم باشند تا آقا ظهور کند.


استاد حوزه علمیه ادامه داد: برای حرکت در راه امام زمان(عج) به گفته خود ایشان باید از فقیه عادل بی هوا و هوس پیروی کرد، لازم نیست برای پیروی کردن از امام زمان حتما او را دید، همین که او را بشناسید و محبت او را در دل داشته باشید و از او اطاعت کنید کافی است، یعنی سه اصل معرفت، مودت و اطاعت باید رعایت شود. دیدن امام زمان و تلاش برای تحقق این امر خوب است ولی از حقوق امام زمان نیست.


وی در پایان گفت: شیعه دو بال برای پرواز دارد، بال سرخ که امام حسین است و شیعه پیرو آن حضرت زیر بار ظلم و ستم نمی رود و بال سبز که امام زمان است و پیرو آن هیچ حکومتی را جز حکومت الهی قبول نمی‌کند و حکومت ولایت فقیه که جانشین بر حق امام زمان است از این جنس است. شیعه تا این ها را دارد شکست نخواهد خورد./916/پ202/ع

ارسال نظرات