۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۱۵۳۸۴۴
با حضور آیت‌الله نوری همدانی:

مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی با حضور حضرت آیت‌الله نوری همدانی، علما و مسؤولان استانی برگزار شد.
مسيح شاهچراغي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید مسیح شاهچراغی از علمای شهرستان دامغان دوشنبه شب با حضور حضرت آیت‌الله نوری همدانی، علما، مسؤولان استانی و اقشار مختلف مردم در مسجد المهدی(عج) قم برگزار شد.
بر اساس این گزارش، در این مراسم آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌‌های علمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام اکبری نماینده ولی فقیه در سپاه علی‌بن ابی طالب(ع)، سردار مهدوی نژاد فرمانده سپاه علی‌بن ابی طالب(ع)، حجت‌الاسلام عرب انصاری معاون سیاسی امنیتی استاندار قم و نمایندگان بیوت مراجع تقلید نیز حضور داشتند.
همچنین در این مراسم حاج عباس حیدرزاده مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ذکر مصیبت و مدیحه سرایی در رثای مظلومیت خاندان پیامبر(ص) پرداخت.
در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام گنجی خطیب حوزه علمیه به سخنرانی و تبیین اهمیت جایگاه علم از دیدگاه آیات و روایات پرداخت.
این خطیب حوزه علمیه با تأکید بر این‌که عالمان دینی نزدیک‌ترین افراد به درجه نبوت هستند، اظهار داشت: پیامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) در فرمایشات خود همیشه از عالمان دینی به عظمت و بزرگی یاد کرده‌اند.
وی مرحوم شاهچراغی را مصداق بارز عاش سعیدا و مات سعیدا دانست و افزود: اگر عالِم تربیت شده باشد، عالَمی را تربیت می‌کند و مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی در سنگر تربیت این گونه و در نزد مردم سمنان به عنوان یک عالم ممتاز و نمونه مطرح بود.
حجت‌الاسلام گنجی با اشاره به سابقه مبارزاتی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی، خاطرنشان کرد: شجاعت وی مثال زدنی و منزلش پناهگاهی برای انقلابیون و مبارزان با رژیم ستمشاهی بود.
گفتنی است، حجت‌الاسلام و المسلیمن حاج سید مسیح شاهچراغی از علمای برجسته شهرستان دامغان و پدر شهید سید حسن شاهچراغی نماینده مردم دامغان در دوره اول و دوم مجلس شورای اسلامی و سرپرست موسسه کیهان، عصر امروز (یک شنبه 24/10/91) در سن 89 سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیدار حضرت حق شتافت.
 این عالم و عارف ربانی در حوزه علمیه پر رونق دامغان نزد آیات میرزا آقای ترابی، عالمی، خدایی و نصیری به فراگیری علوم دینی پرداخت و پس از آن بیش از نیم قرن از عمر خود را صرف تعلیم علوم دینی و معارف اهل بیت علیهم السلام کرد و به تربیت طلاب اهتمام ورزید و شاگردان بسیاری را در عرصه دین و فرهنگ روانه اجتماع نمود.
 مرحوم سید مسیح شاهچراغی در ایام نهضت امام خمینی(ره) همرا با فرزند فرهیخته و دانشمند و شهید خود سید حسن شاهچراغی که از دست پروردگان شهدایی چون بهشتی و قدوسی بود، محور اصلی تحولات و تحرکات انقلابی در شهرستان دامغان و پس از پیروزی انقلاب نیز پیوسته مدافع ارزشها و آرمانهای والای حضرت امام و انقلاب اسلامی و پس از ارتحال حضرت امام نیز مدافع خستگی ناپذیر منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای بود.
 اکنون مردم متدین شهرستان دامغان پس از گذشت بیش از بیست و پنج سال از حادثه کمر شکن از دست دادن فرزندی اندیشمند، مومن، فکور و مبارز و نماینده شایسته شان در مجلس شورای اسلامی و سرپرست با بصیرت موسسه کیهان، شهید سید حسن شاهچراغی، در حادثه سرنگونی هواپیمای حامل شهید آیت الله محلاتی نماینده حضرت امام در سپاه پاسداران در مسیر جبهه های دفاع مقدس با حمله هواپیماهای جنگی رژیم بعثی عراق، در فقدان از دست دادن پدر عالم و اسوه تقوا و اخلاق و معنویت این شهید عزیز به سوگ نشسته است.
 گفتنی است، در حادثه سرنگونی هواپیمای مزبور حجت الاسلام سید قاسم موسوی دامغانی، عالم و مجاهد نستوه و نماینده مردم رامهرمز در مجلس شورای اسلامی و از دوستان و بستگان شهید شاهچراغی نیز به فیض شهادت نائل شد.
همچنین ایشان دارای اجازاتی از آیات عظام مرحوم امام خمینی(ره)، گلپایگانی ، اراکی، صافی گلپایگانی، فاضل لنکرانی و مکارم شیرازی در امور حسبیه و شرعیه بودند.
 ایشان قبل از پیروزی نهضت با تاسیس کانون جوانان دامغان به تربیت چهره های انقلابی و مبارز پرداخت که اکثر چهره های انقلابی دامغان را می توان محصول آن جلسات دانست.
 بعد از انقلاب هم در کنار تدریس، مدیریت کمیته امداد امام خمینی (ره) را به مدت 7 سال به عهده گرفتند و هم زمان در فعالیت های اجتماعی از قبیل بازدید از جبهه ها شرکت می نمود.
 از حجت الاسلام شاهچراغی آثار مکتوب فراوانی باقی است که اکثرا در زمینه های حدیثی و مجموع اشعار مذهبی می باشد. فقط از بین این آثار کتاب «کیمیای حکمت» در سال 1380 توسط نشر حرم در قم و با مقدمه حجت الاسلام سید رضا تقوی به چاپ رسید ، اشعار ایشان در نشریات مختلفی هم به چاپ رسیده است.
 گفتنی است، پیکر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید مسیح شاهچراغی در دامغان تشییع و در جوار فرزند شهیدش به خاک سپرده شد./927/پ203/پ
ارسال نظرات