۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۵۴
حجت الاسلام رفیعی:

فتوایی که منجر به ریخته شدن خون مسلمان شود خلاف صریح قرآن است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی گفت: بعضی‌ها فتواهایی می‌دهند که مسلمانان به جان هم بیفتند. قرآن در مورد زنده به گور شدن بچه مشرکان می‌فرماید: شما به چه گناهی کشته می شوید؟ بعضی ها چطور فتوا می دهند که بمب‌گذاری شود؟ مسیحیان چنین فتواهایی در بین خودشان نمی دهند.
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی در برنامه سمت خدا با اشاره به این که خداوند در آیات 45 و 46 سوره انفال به ثبات قدم و ذکر خدا در برخورد با دشمن توصیه می‌کند گفت: عامل «ثبات قدم» باعث می شود که انسان سنگر را حفظ کند و عامل «ذکر خدا» باعث می شود که جلو خطرات را بگیرد و این ذکر سلاح ما می شود.


وی ادامه داد: ثبات قدم یعنی اینکه شبهات در دین نتواند انسان را از پای در بیاورد. خار در بیابان ریشه ندارد و سریع کنده می‌شود ولی درختانی که در جنگل و بیابان ها هستند سریع کنده نمی‌شوند بلکه محکم هستند یعنی هر چه انسان ریشه‌دارتر باشد، محکم‌تر است. 


استاد حوزه علمیه بیان داشت: ثبات قدم در جایی مطرح است که انسان در آن نلرزد. گاهی انسان در حال زیارت است و داشتن ثبات قدم کار راحتی است. گاهی خانمی در خانه‌ای زندگی می کند که شوهرش ضد دین است یا فرد در کشوری زندگی می کند که مرتب در معرض گناه قرار دارد، این موارد جای ثبات قدم است. قرآن در سوره تحریم در مورد حضرت آسیه همسر فرعون می فرماید: ای پیامبر این زن را برای مومنان مثال بزن. این زن ثابت قدم در دربار فرعون، اعتقادش را به موسی حفظ کرد.


وی ادامه داد: مسلمانان وقتی از مکه به مدینه هجرت کردند چیزی نداشتند و در اثر شکنجه افراد نیمه جانی بودند ولی در مقابل شکنجه ثبات قدمشان را حفظ کردند. در شرایط عادی ثبات قدم داشتن راحت است ولی اگر انسان در شرایط سخت قرار بگیرد، داشتن ثبات قدم سخت است.


عضو هیات علمی جامعه المصطفی مصداق دیگر ثبات قدم را در جنگ دانست و گفت: در جنگ احد وقتی مسلمانان شکست خوردند و عده‌ای از مسلمانان شهید و زخمی شدند و عموی هم پیامبر شهید شد، مسلمانان در شیار کوهی رفتند و دیدند که دشمنان شعار می‌دهند «درود بر هُبَل» و پیامبر به مسلمانان گفت که شما هم شعار «الله الاَجل» سر بدهید تا آرام بشوید. در روز عاشورا امام حسین(ع) ذکر «لاحول ولا قوة الابالله العلی العظیم» را تکرار می کرد.


وی افزود: برخی می‌گویند پنج سال است که به زیارت امام رضا(ع) می آیم ولی حاجت نمی گیرم ، پس سال دیگر نمی‌آیم. امام حسین(ع) در گودی قتلگاه این حرف را نزد. امام حسین(ع) تمام فرزندان و اصحابش را از دست داده بود ولی باز می فرمود : خدایا راضی هستم به رضای تو. آیا وضعیت شما این طور است؟ بعضی می گویند که ایشان امام بودند. بله، ولی اصحاب کهف افراد عادی بودند.


حجت الاسلام رفیعی اظهار داشت: هیچ فرد بی مشکلی پیدا نمی شود لکن در مشکلات باید ثبات قدم داشت و ذکر خدا را زیاد گفت. امام صادق(ع) می‌فرماید: خدا برای هر چیزی حد گذاشته است مگر ذکر خدا، پس زیاد ذکر بگویید.


وی بیان داشت: خدا در ادامه آیه می فرماید: از خدا و پیامبر اطاعت کنید. یعنی تمام کارهای دینی و شرعی ما یا باید مستند به خدا یا مستند به سنت پیامبر باشد. امام صادق(ع)می فرماید: همه کارهای ما باید به قرآن یا سنت برگردد. در طول تاریخ هرچه گرفتاری پیدا کرده‌ایم بخاطر عدم اطاعت از خدا و پیامبر است.


حجت الاسلام رفیعی اظهار داشت: اگر دنیای اسلام به این آیه عمل می‌کرد بسیاری از این حکومت‌های مستکبر بر مسلمانان حاکم نمی‌شدند. چرا اسرائیل در کشورهای اسلامی دخالت می‌کند؟ چرا عربستان این قدر در مقابل آمریکا ذلیل است؟ اینها بخاطر این است که به حرف خدا و پیامبر گوش نکرده اند. خدا در ادامه آیه می فرماید: مسلمانان با یکدیگر نزاع نکنید زیرا سست می‌شوید و آبرویتان می‌رود.


وی بیان داشت: مقام معظم رهبری هم می گویند که با یکدیگر نزاع نکنید و وحدت داشته باشید. اگر کسی می‌خواهد در مورد حق تحقیق کند، این کارخوبی است ولی اگر می خواهد در خیابان شلوغ کند و اختلاف ایجاد کند، این کار خوبی نیست. به جان هم افتادن کار خوبی نیست. بعضی ها فتواهایی می دهند که مسلمانان به جان هم بیفتند. قرآن در مورد زنده به گور شدن بچه مشرکان می فرماید: شما به چه گناهی کشته می شوید؟ بعضی ها چطور فتوا می دهند که بمب‌گذاری کنند؟ هر کس که لااله الاالله می گوید خونش محترم است. خدا، پیامبر و کعبه بین ما مسلمانان مشترک است. مسیحیان چنین فتواهایی در بین خودشان نمی دهند. بین مسلمانان اختلافات اعتقادی وجود دارد ولی نباید باعث نزاع و به جان هم افتادن مسلمانان شود.


استاد حوزه علمیه بیان داشت: مناظره و گفتگو خوب است و نباید جلوی آنرا گرفت. دانشجو حق دارد که تحقیق کند و به نتیجه برسد ولی نزاع باعث می شود که شما سست شوید و آبرویتان برود. مسئولان هم باید در مسائل سیاسی به این دو نکته توجه کنند که باعث نزاع نشود. گاهی ما یک ساعت سخنرانی می کنیم و عده ای قسمت کوچکی از سخنرانی را برمی دارند یا آنرا جابجا می کنند و در سایت می گذارند. آیا این کار درست است؟ این کار بی دینی و بی تقوایی است.


وی با اشاره به این که آیه 45 و 46 سوره انفال در فضای جنگی نازل شده است، گفت: در جنگ اطاعت از فرمانده مهمتر و تاثیر اختلاف بیشتر است. از این آیه می توانیم در خانواده استفاده کنیم. وقتی در خانواده عده‌ای با هم قهر باشند اختلاف و غیبت زیاد می شود. هیچ خانواده‌ای صددرصد با هم توافق ندارند ولی نباید به جان هم بیفتند. در آخر آیه خدا می فرماید که خدا با صابرین است. خدا در قرآن به صابران درود فرستاده است ./916/پ202/ع

 


 

ارسال نظرات