۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۱۵۳۸۷۸
حجت الاسلام ابوترابی:

اشتراک‌ نظر برای فاز دوم ‌هدفمندی محور جلسات‌ مجلس ‌ و ‌دولت بود

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات مداوم نمایندگان دولت و مجلس در روزهای اخیر محور این جلسات را اجرای مرحله دوم هدفمندسازی و بودجه سال ۱۳۹۲ اعلام کرد.
ابوترابي نائب رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خانه ملت، حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد  در نشست علنی امروز (سه شنبه 3 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور گفت: از با توجه به افزایش سطح تحریم ها در عرصه های اقتصادی و ضرورت ارتقای سطح همکاری و تعامل و تبادل نظر قوای سه گانه به ویژه مجلس شورای اسلامی و دولت از ماه های نخست سال جاری جلسات سران قوای سه گانه تشکیل شد و همچنین جلسات منظم هفتگی نمایندگان رؤسای قوا با حضور رئیس جمهور و وزرای اقتصادی برگزار شد.
 
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی افزود: در همین راستا به تصمیمات صحیح و قابل دفاعی رسیدیم که یکی از دستاوردهای آن تشکیل اتاق مبادلات ارزی بود که راه را برای حمایت از تولید و حفظ ذخایر ارزی و هدایت آن به سمت حوزه های ضروری و مورد نیاز هموار کرد.
 
وی تصریح کرد: با توجه به دیدگاه های ریاست جمهور در ارتباط با اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها و بودجه سال 1392 رؤسای جمهور و مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیدند که جلسات با جدیت بیشتر و با حضور رؤسای کمیسیون های اقتصادی مجلس تداوم یابد و بتوانیم نسبت به مسائل مهم و کلیدی اقتصادی به تصمیمات مشترک قابل دفاع و قابل قبول نمایندگان در مجلس شورای اسلامی برسیم.
 
حجت الاسلام ابوترابی بیان کرد: محور گفتگوها آن است که یک نگاه جامع به مسائل مهم اقتصادی مانند رشد اقتصادی، تورم، اشتغال، توزیع درآمد در تنظیم سیاست های اقتصادی و اولویت گذاری در آن حسب شرایط و آثار مترتب بر برخی شاخص ها داشته باشیم.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی شرایط کنونی اقتصادی کشور به لحاظ شرایط خاص تحریم ها، ضرورت مقابله همه جانبه با این تهدیدها، اشتراک نظر دستگاه های اقتصادی بر اولویت مهار تورم در شرایط فعلی با در نظر گرفتن افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید خانوارها و برخی معضلات و مشکلاتی که برای بنگاه های اقتصادی به وجود آمده از جمله محورهای این دیدارها بود تا به راهکار صحیح برای حل آن دست یابیم.
 
وی یادآور شد: در این راستا مذاکرات و گفتگوهای قابل دفاعی با حضور رؤسای کمیسیون های تخصصی مجلس و نمایندگان با مدیران اقتصادی دولت برگزار شد و امیدوارم در این نشست ها و گفتگوها سطح تعامل و هماهنگی دو قوا در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و مصالح ملی ارتقاء یابد و دولت بتواند به تصمیمات و پیشنهاداتی برسد که از نظر نمایندگان نیز قابل دفاع باشد.
 
حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به بودجه سالانه کشور افزود: در تاریخ 8/7/91 با تأکید و تصویب هیأت رئیسه مجلس، من نامه ای را برای رئیس جمهور ارسال کردم و ضمن تأکید بر اینکه بودجه در زمان قانونی جهت بررسی مطلوب به مجلس تقدیم شود، بر محورهای مهمی تأکید شد.
 
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیرو نامه تقدیمی، جلساتی با حضور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و معاونین او و برخی نمایندگان مجلس برگزار و بر محورهایی تأکید شد که امروز نیز ما بر این محورها و اصول تأکید داریم.
 
وی با تأکید بر تقدیم بودجه سالانه در اسرع وقت به محورهای نامه هیأت رئیسه مجلس به رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: رعایت ماده 219 قانون برنامه در خصوص ارائه لایحه بودجه سال سوم برنامه به صورت عملیاتی از دغدغه های مشترک مجلس و دولت است که باید به طور جدی در این فضا گام برداریم.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: رعایت الزامات مندرج در ماده 234 قانون برنامه در خصوص قطع وابستگی هزینه های جاری دولت به درآمدهای حاصل از نفت و گاز ضروری است زیرا امروزه تحریم ها یک فرصت استثنایی برای کشور ما فراهم کرده تا در این مسیر حرکت کنیم و نشست ها و گفتگوهای دولت و مجلس می تواند مسیر کاهش و قطع وابستگی بودجه سالانه کشور به درآمدهای حاصل از نفت و گاز را فراهم کند.
 
وی بیان کرد: در نامه به رئیس جمهور بر ضرورت افزایش حداکثری واریز سهم صندوق توسعه ملی تأکید شد زیرا اگر میخواهیم به مسأله تولید به صورت جدی بپردازیم و حمایت از تولید را به عنوان یک عامل اساسی و کلیدی جهت رشد و پیشرفت اقتصادی کشور قرار دهیم، ایجاد اشتغال و افزایش درآمدهای ارزی مسئله جدی ما است و بنابراین افزایش سهم صندوق توسعه ملی می تواند راه را برای حمایت از تولید ملی هموار کند.
 
حجت الاسلام ابوترابی تأکید کرد: اتخاذ روش های استفاده از سرمایه گذاری غیر دولتی برای اجرای طرح های عمرانی از مسائل اساسی است و همیشه در دستور کار مجلس و دولت بوده ولی درآمدهای حاصل از نفت مانع از آن شده که به طور جدی در این مسیر حرکت کنیم.
 
وی با اشاره به گفتگوهای طولانی بین دولت و مجلس و نشست چهار ساعته دیروز با مسئولان و کارشناسان دولت بر ضرورت انتخاب مسیر و راهی که جامعه را در این هدف والا پیش ببرد، تأکید کرد و گفت: در کوتاه ترین زمان ممکن باید امکان استفاده از سرمایه گذاری بخش غیر دولتی برای اجرای طرح های عمرانی فراهم شود و امروز فرصت تحریم راه را برای تحقق این آرمان بزرگ فراهم کرده است.
 
نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از اینکه دولت بودجه را در اسرع وقت به مجلس تقدیم می کند یادآور شد: مجلس نیز با تعامل حداکثری قدم بر می دارد و امیدوارم راهی که در گفتگوها و مذاکرات کارشناسی گشوده شده و بر مبانی علمی و بر مبانی علمی بین دولت و مجلس مبتنی است، بر سطح تعامل و هماهنگی دو قوه می افزاید و نقش مؤثری در مهار تورم، کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید ایفا کند./924/د102/ج

ارسال نظرات