۰۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۵۴۰۵۶
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

باید از همه ظرفیت‌های کشور برای مقاومت اقتصادی استفاده کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز رشد علمی و اقتصادی ایران را عامل اصلی تحریم‌ها دانست و خواستار استفاده از تمام ظرفیت‌های بالقوه برای مقاومت اقتصادی شد.
غلامرضا مصباحي مقدم رييس کميسيون اقتصادي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جامعه روحانیت مبارز، حجت الاسلام مصباحی مقدم، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، روز گذشته در جمع دبیران و رابطین جوامع روحانیت استان‌ها، اقتصاد مقاومتی را در برابر جنگ شدید اقتصادی و تحریم ضروری دانست و گفت: طرح اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب معنایش این است که اقتصاد کشور مورد فشار عامدانه بیگانگان قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به این‌که برخی در رابطه با تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی می‌پرسند گفت: در اقتصاد مقاومتی مشکل از بیرون کشور است و بنا بر ایستادن و مقاومت کردن و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و استعدادهاست اما در اقتصاد ریاضتی مشکل از درون است.

 

وی افزود: کشورهایی که اقتصاد ریاضتی اجرا می‌کنند مشکل ساختاری دارند و در اثر کاهش درآمد‌ها، بدهی‌های آن‌ها افزوده شده و با وجود کمک‌های خارجی نتواسته‌اند مشکلات خودشان را حل بکنند.


رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که این کشور‌ها نیاز به کمک مجدد از بیرون دارند گفت: همچنین باید در داخل فشار را تحمل کنند و هزینه‌ها، رفاه و خدمات رفاهی را کاهش بدهند و حتی حقوق‌های ماهیانه را کم کنند تا بتوانند اقتصاد ریاضتی را پشت سر بگذارند.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم با طرح این سوال که چرا به اقتصاد مقاومتی رو آورده‌ایم اظهار داشت: ایران علیرغم همه فشار‌ها، جنگ تحمیلی، کودتا‌ها و توطئه‌های بین المللی توانسته است مسیرش را بدون اعتنا به فشارهای جهانی طی کند و به رشد قابل توجهی در عرض 34 سال دست یابد و این برای استکبار قابل تحمل نیست، برای همین تحریم‌ها را اعمال کردند.

 

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به این‌که جایگاه فتوا در نظام جمهوری اسلامی بالا‌تر از قانون‌گذاری است گفت: رهبر معظم انقلاب 16 سال قبل در درس خارج فقه‌شان مسائل مربوط به سلاح‌های کشتار جمعی و انرژی هسته‌ای را مطرح کردند و فتوای حرمت خود را اعلام کردند و امروز این مواضع ایشان برای غرب شناخته شده است لذا مطرح کردن بحث انرژی هسته‌ای از سوی دشمنان فقط بهانه ای برای تحریم‌ است.

 

وی با تاکید بر این‌که تحریم‌ها به خاطر سرعت رشد علمی و اقتصادی ایران بود تصریح کرد: اینجا مقاومت ضرورت پیدا می‌کند و باید از ظرفیت‌های کشور برای این مقاومت استفاده کرد.

 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: پس از این‌که بنزین را تحریم کردند و ما اعلام کردیم نیازی به واردات بنزین نداریم، طی دو سال مصرف روزانه بنزین ما زیر شصت میلیون لیتر بود اما الان به دلیل افزایش اختلاف قیمت بنزین در ایران با قیمت جهانی مصرف بنزین رو به افزایش است و باید تدبیری شود که مجددا رو به واردات بنزین نرویم.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم با تاکید بر این‌که باید به سمت بودجه بدون اتکا به نفت رفت گفت: ممکن است این یکساله نشود اما ظرف یکسال انجام خیلی از مقدمات آن امکان‌پذیر است.


وی خاطرنشان کرد: ما در سال‌های گذشته غلط عمل کرده‌ایم، اگر معقول عمل می‌کردیم به این شرایط ناشی از وابستگی به نفت نمی‌رسیدیم.

 

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه ظرفیت‌های اقتصادی ما بالقوه است و بالفعل نشده گفت: در برخی واردات مانند علوفه نیازی نیست و باید با افزایش تولید داخلی واردات را قطع کنیم.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به این‌که با ایجاد اتاق ارز مبادلاتی و مدیریت عرضه و تقاضا در ارز یک ثبات نسبی به وجود آمده است گفت: در بخش‌های صنعتی و نفت کارهای بسیار خوبی در مقابله با تحریم شکل گرفته است که این نتیجه اقتصاد مقاومتی است./959/د102/ج

ارسال نظرات