۰۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۱۵۴۲۶۴
آیت الله طباطبایی نژاد:

امام خمینی تا لحظه آخر پرچمدار حفظ وحدت اسلامی بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه اصفهان گفت: امروزه وحدت بین ادیان به معنای پذیرفتن عقاید سایر ادیان و دست کشیدن از عقاید خود نیست. بلکه نباید بین ادیان و انشعابات دینی نزاع وجود داشته باشد که ضروری است روی اشتراکات اتحاد و اتفاق نظر داشت.
آيت الله طباطبايي نژاد امام جمعه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان، امروز در خطبه های نماز جمعه این شهر، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) و فرا رسیدن هفت وحدت، خطبه اول را به مسأله میلاد پیامبر اکرم اختصاص داد و گفت: وحدت امروز یکی از ضروریات جامعه مسلمین جهان است و دشمنان اسلام از وحدت یک و نیم میلیارد مسلمان هراس دارند و به همین دلیل امروزه از هر ابزار و ترفندی برای تفرقه بین اجتماع مسلمین استفاده می کنند.

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در خصوص سابقه تاریخی مستکبرین در استفاده از تفرقه در جامعه فرعون را به عنوان مثال معرفی کرد و تصریح کرد: طبق آیات قرآن کریم خدا می فرماید فرعون در حالی که جامعه و اهل کشور را تقسیم بندی کرد، بر جامعه نیز تسلط پیدا کرد. فرعون در حالی که جامعه را لااقل به دو دسته قبطی و بنی اسرائیل تقسیم کرده بود، توانست از تفرقه سوء استفاده کند و پایه های حکومت استبدادی خود را محکم کند. امروز نیز فرعون زمان آمریکای مستکبر است که از تمام توان خود به منظور تفرقه بین صفوف مسلمین استفاده می‌کند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در خصوص تاریخچه وحدت در میان مسلمین خاطرنشان کرد: در برهه ای از تاریخ، اهل تسنن مانند حکومت عثمانی به واسطه قدرت پیدا کردن علیه شیعه موضع گیری کرده اند و در برهه ای از تاریخ بعضی از حکومت های شیعی علیه اهل تسنن موضع گیری کرده است، اما امام خمینی(ره) تنها کسی بود که از ابتدای انقلاب بر اصل وحدت تأکید داشت و این موضع را تا آخر حفظ کردند و امروز نیز رهبر معظم انقلاب همچون امام راحل بر این اصل اساسی تأکید می کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص مواضع حضرت امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب درباره اصل وحدت اذعان کرد:  فتاوای امام خمینی(ره) مبنی بر وجوب اقامه نماز با اهل سنت در نماز جماعت در مسجدالنبی و یا مسجدالحرام و حرمت ترک نماز جماعت در نمازهای جماعت اهل سنت همگی بر اصل وحدت در کلام حضرت امام خمینی(ره) صحه می گذارد. امروز رهبر انقلاب اسلامی نیز همین خط مشی را انتخاب کرده اند. البته اصل وحدت از  خط مشی و سیره امام صادق(ع) و حضرات معصومین نشئت گرفته است و رهبر انقلاب نیز در این مسیر حرکت می کند.

 

امام جمعه اصفهان در خصوص پذیرفته بودن اصل وحدت در بین علمای شیعه تأکید کرد: امام خمینی(ره) و رهبری و قاطبه علمای شیعه بر این اصل تأکید دارند و در هفته وحدت تنها تعداد کمی از علمای شیعه به برائت به جای وحدت نظر دارند.

 

آیت الله طباطبایی نژاد در خصوص مفهوم واقعی وحدت تصریح کرد: امروزه وحدت بین ادیان به معنای پذیرفتن عقاید سایر ادیان و دست کشیدن از عقاید خود نیست. بلکه به معنای این است که نباید بین ادیان و انشعابات دینی نزاع وجود داشته باشد و روی اشتراکات اتحاد و اتفاق نظر داشت. مباحثه و اختلافات علمی میان ادیان باید در مجامع تخصص و علمی با حضور کارشناسان دینی حل و فصل شود و این مغایرتی با اصل وحدت ندارد بلکه منطقی و پسندیده است.

 

امام جمعه اصفهان با اشاره به وجوب وحدت در قرآن و متون دینی اظهار داشت: در هیچ جای قرآن، آیه ای که بر تفرقه و اختلاف دلالت کند پیدا نمی کنیم و خداوند می فرماید: به مقدسات کسانی که خدایی غیر از خدای شما را می پرستند، توهین نکنید؛ چرا که آنان از سر جهالت به خدا و مقدسات شما توهین می کنند. این آیه و آیات مشابه، همگی بر وحدت دلالت می کنند. در آیه ای دیگر خداوند می فرماید:از خدا و رسول پیروی کنید و با یکدیگر نزاع نکنید؛ چرا که نتیجه آن در درجه اول شکست و نهایت به بی آبرویی شما ختم می شود.

 

آیت الله طباطبایی در پایان با بیان این که حدیث ثقلین نیز بر وحدت امت حول محور قرآن و اهل بیت تأکید می کند و امت را از تفرقه بر حدر می دارد، به اهمیت وحدت در شرایط کنونی جهان تصریح کرد: اهل سنت و شیعیان اشتراکات زیاد دینی واعتقادی دارند که با وحدت حول پیامبر اکرم(ص) و رهنمودهای قرآن کریم می توانند بر دشمن مشترک خود پایداری کنند و به پیروزی نهایی دست پیدا کنند./939/پ201/س

ارسال نظرات