۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۵۴۳۱۶
کارشناس رادیو معارف:

تغییر سبک زندگی رمز پایداری محبت در خانواده است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رادیو معارف گفت: اگر هدف انسان از زندگی و تشکیل خانواده رسیدن به صفات حضرت حق باشد بدخویی و بد اخلاقی در خانواده جایی ندارد.
آرم راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید هادی عظیمی، استاد حوزه و دانشگاه در برنامه پرسمان تربیتی خانواده که از رادیو معارف پخش می‌شود به بحث تشکیل خانواده توحیدی پرداخت و گفت: پیامبر اکرم (ص) همواره بر تشکیل خانواده تاکید می‌کردند، روایتی از پیامبر (ص) است که می‌فرماید«هفتاد رکعت نماز کسی که بی همسر است به پای دو رکعت نماز کسی که همسر دارد نمی‌رسد. برای اینکه ازدواج غیر از بقای نسل موجب تکامل انسان است».

مهرورزی در خانواده

وی افزود: یکی از این اصولی که پیامبر خدا (ص)روی آن تاکید می‌کردند اصل مهر ورزی است، ما وقتی می‌گوییم«بسم الله الرحمن الرحیم»بهترین و عزیزترین لفظ بعد از لفظ جلاله، رحمان است یعنی خدای مهر گستر،ما اگر بخواهیم به تکامل برسیم باید صفات حق را در خودمان تولید کنیم و متصف به صفات خدا شویم.

حجت الاسلام عظیمی ابراز داشت: اگر ما بخواهیم متصف به صفات خدا باشیم اما عرصه و زمینه ای نباشد، یعنی بذری باشد و زمینی برای کاشت این بذر نباشد انسان نمی‌تواند در مسیر صفات خدا حرکت کند و اگر پیامبر اسلام (ص) بر ایجاد خانواده و بنیاد تاکید می‌کند برای این است که زمینه بروز این صفات در انسان تولید می‌شود، بهترین جایی که انسان می‌تواند مهر ورزی کند خانواده است.

وی ادامه داد: این روایت پیامبر که می‌فرماید: دو رکعت نماز کسی که ازدواج کرده  ارزشش از کسی که هفتاد رکعت نماز می‌خواند و ازدواج نکرده بیشتر است برای این است که  عبادات ما هم در مسیر تکامل ما باید انجام شود، نماز باید منجر به این شود که در وجود ما صفات حق تولید شود، اگر من بعد از نماز مهربان‌تر شدم این نماز من را به خدا نزدیک کرده این همان قربت علی الله است که ما می‌گوییم.

این کارشناس حوزوی بیان داشت: کسی که نماز می‌خواند ولی ازدواج نکرده به چه کسی مهر بورزد، پدر و مادر هستند اما انسان آن قدر که می‌تواند مهر خالصانه و عاشقانه و تمام ابعاد محبت را در خانواده ابراز کند در جای دیگر نمی‌تواند، زیرا انسان در خانواده رشد می‌کند و هدف از تاکید پیامبر (ص) نیز همین است.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر رحمت(ص) همیشه سعی می‌کرد بهترین همسر را برگزیند و همیشه جزو بهترین‌ها باشند. پیامبر اکرم (ص) بارها می‌فرمودند«بهترین شما کسی است که بهترین همسر باشد برای همسرش و من بهترین شما هستم برای همسرم».

وی ادامه داد: پیامبر (ص) بر اصل مهر ورزی در خانواده تاکید فراوان داشتند و خودشان نیز این اصل را رعایت می‌کردند، بارها می‌فرمودند، به همسرتان بگویید دوستت دارم که این اظهار محبت باید در خانواده وجود داشته باشد و باز می‌فرمودند«هر کس به همسر خودش از روی مهر نگاه کند خدا به هر دوی آن‌ها با مهر نگاه می‌کند یعنی نگاه محبت آمیز به همسر زمینه جلب توجه حضرت حق به این دو نفر خواهد بود».

رمز پایداری محبت در خانواده تغییر نگاه است

حجت‌الاسلام عظیمی در پایان در پاسخ به سوال یکی از شنوندگان که پرسید «رمز پایداری محبت در خانواده چیست؟» گفت: اگر خانواده توحیدی باشد و نگرش در زندگی چنین باشد که من می‌خواهم مثل خدا باشم می‌خواهم مهر ورزی کنم و مسائل مادی و دنیایی در زندگی او کمرنگ شد محبت پایدار خواهد بود.

وی باید نگاهمان را در زندگی تغییر دهیم و نگرش دینی را جایگزین نگرش مادی و دنیایی کنیم اگر چنین شد دیگر کمبودهای مالی و حرف مردم و چشم و هم چشمی نمی‌تواند زندگی را به هم بریزد و علاقه و محبت بین طرفین را کمرنگ کند.

وی در پایان گفت: زندگی ما به سوی سبک زندگی غربی در حرکت است و تجملات، تشریفات، چشم و هم چشمی‌ها جایی برای زندگی اسلامی و مهر و محبت نمی‌گذارد و زندگی را سرد و بی روح می‌کند./919/پ202/ن

ارسال نظرات